Може ли птица да свали самолет: какво знаем за смъртоносната катастрофа в Муан

Всички 181 пътници и екипажът на катастрофиралия в неделя при кацане южнокорейски "Боинг 737", са загинали, с изключение на двама стюарди, които са отведени в болница, съобщиха властите, приключвайки с огледа на останките. Единият от тях е в съзнание.
Пътниците, граждани на Южна Корея, с изключение на две тайландки на 22 и на 45 г., са били на възраст между 3 и 87 г. Повечето са се връщали от коледна ваканция в Банкок. Сред загиналите има цели семейства, съобщава Би Би Си.
Несигурност заобикаля най-смъртоносната катастрофа на южнокорейска земя, казаха експерти, поставяйки под съмнение първоначалните предположения, че сблъсък с птица може да е довел до инцидента с полета на Jeju Air от Банкок.
Очевидното липса на спуснат колесник, мястото на кацането по корем на двумоторния "Боинг" на международното летище в Муан и съобщенията за възможен сблъсък с птици повдигнаха въпроси, на които все още няма отговор.
Видео, излъчено от местни медии, показва боинга да се плъзга по пистата без спуснат колесник, преди да се блъсне в стена и да избухне в пламъци.

Очевидци са заснели как южнокорейският самолет се разбива на пистата (видео)
"Защо пожарникарите не положиха пяна върху пистата? Защо ги нямаше, когато самолетът кацна? И защо самолетът кацна толкова далеч на пистата? И защо имаше тухлена стена в края на пистата?", пита редакторът на специализираното издание Airline News Джефри Томас. |
Южнокорейските власти заявиха, че разследват причината за катастрофата на полет 7C2216 на Jeju Air, включително възможно сблъсък с птица. При катастрофата загинаха 179 от 181 души на борда.
Jeju Air отказа да коментира причината за инцидента по време на пресконференции, като каза, че се води разследване. Корейската информационна агенция "Йонап" цитира шефа на мениджърския екип на авиокомпанията Сонг Кюнг Хун да казва, че "катастрофата не се дължи на проблеми с поддръжката" на самолета.

Според авиационни правила Южна Корея ще води гражданско разследване на катастрофата и автоматично ще включи Националния съвет за безопасност на транспорта в Съединените щати, където е проектиран и построен самолетът.
Устройството за запис на данни за полета е намерено около два часа и половина след катастрофата, а записващото устройство за глас в пилотската кабина е открито в ранния следобед.
Експертите предупреждават, че въздушните инциденти обикновено са причинени от група от фактори и може да отнеме месеци, за да се сглоби последователността от събития вътре и извън самолета.
Сблъсъкът с птици
Поредица от събития са се разиграли в рамките на няколко минути непосредствено преди катастрофата. Първо контролната кула издава предупреждение за възможен сблъсък с птици, след което пилотите на полет 7C2216 обявяват извънредна ситуация и след това се опитват да кацнат, съобщиха властите, макар, че остава неясно дали боингът е ударил птици.

Самолет се приземи аварийно "по корем" в Мианмар
Експерти казаха, че изглежда малко вероятно сблъсък с птица да е причинил повреда на колесника.
"Сблъсъкът с птица не е нещо необичайно, проблемите с ходовата част не са необичайни. Сблъсъци с птици се случват много по-често, но обикновено те не причиняват загубата на самолет сами по себе си", каза Томас. |
Австралийският експерт по безопасността на авиокомпаниите Джефри Дел коментира, че никога не е чувал сблъсък с птица да попречи за спускането на колесника.
Австралийският авиационен консултант Тревър Йенсен казва пред "Ройтерс", че службите за пожарна и спешна помощ обикновено са готови за кацане по корем, така че случилото се с полета от Банкок "изглежда непланирано".
Сблъсък с птица може да повлияе на двигателите, ако ято бъде засмукано в тях, но това не би ги изключило веднага, давайки на пилотите известно време да се справят със ситуацията, каза Дел.
На същото мнение и италианският авиационен експерт Алеги:
"Разбира се, може да е имало сблъсък с птици, но последствията са твърде големи, за да бъдат пряката причина за инцидента", убеден е той.
Не е ясно и защо самолетът не е намалил скоростта, след като се е ударил в пистата, добавят Дел и Дженсън:
"Влизаш с минимално гориво, имаш пожарникарски екипи, които покриват пистата с пяна и кацаш в най-отдалечения край на пистата и обикновено ситуацията завършва добре." |
Фаталната стена
След като контролната кула издава предупреждение за сблъсък с птици и пилотите обявяват мейдей (искане за незабавна помощ, б.а.), те са се опитали да кацнат на пистата от обратната посока, уточни служител на транспортното министерство.
"В процеса на кацане самолетът удря съоръжение за навигационна безопасност, наречено "локализатор", и се сблъска със стената", добави той.

Самолет със 135 души се оказа по корем насред улицата в Иран
Джу Джонг-уан, заместник-министър на транспорта, каза, че дължината на пистата от 2800 метра няма отношение към случилото се и че стените в краищата й са построени според стандартите.
"И двата края на пистата имат зони за безопасност със зелени буферни зони, преди да достигнат външната стена. Летището е проектирано в съответствие със стандартните насоки за авиационна безопасност, дори ако стената изглежда по-близо, отколкото е в действителност", каза Джу.
Тази промяна на плана повдигна повече въпроси за следователите, обяснява пред "Ройтерс" Марко Чан, старши преподавател по авиационни операции в Новия университет на Бъкингамшир, и бивш пилот.
"Променяната в обратната посока е направена доста късно, което е увеличило натоварването", каза Чан, добавяйки, че "на този етап има много възможности за отиграване".
Капитанът на самолета е работил с командирски ранг от 2019 г. и има 6823 летателни часа. Първият офицер е седял на дясната седалка в кокпита от 2023 г., натрупвайки приблизително 1650 летателни часа.
"Боинг 737-800" е един от най-използваните самолети в света с като цяло има добра история за безопасност. Той е разработен доста преди варианта MAX, с който през последните години имаше няколко тежки инцидента.