За пръв път годишните доставки на Tesla спадат

За пръв път годишните доставки на Tesla спадат

За пръв път годишните доставки на Tesla спадат
Компанията Tesla отчете днес първия си спад в годишните доставки, тъй като през четвъртото тримесечие е изкарала на пазара по-малко електромобили от очакваното и стимулите не успяха да повишат търсенето на остарялата гама от модели.
Акциите на компанията паднаха с близо 6%, което показва притесненията на инвеститорите за предизвикателствата, пред които е изправен главният изпълнителен директор Илон Мъск, който очакваше промоции, включително финансиране с нулева лихва, да стимулират "лек ръст" на доставките през 2024 г.
Намалените европейски субсидии, преминаването в САЩ към хибридни превозни средства с по-ниски цени и по-силната конкуренция - особено от китайската BYD - оказаха натиск върху Tesla.
В отговор Мъск насочи вниманието в Tesla към самоуправляващи се таксита и подкрепи новоизбрания президент Доналд Тръмп с милиони долари дарения за кампания с надеждата, че това може да донесе регулаторни облекчения за компанията.
Tesla е предала 495 570 превозни средства през трите месеца до 31 декември - с около 7700 коли под прогнозите 503 269 единици, очаквани от 15 анализатори, анкетирани от LSEG. През същия период са произведени 459 445 автомобила, което е спад от около 7% спрямо предходната година.
Доставките за 2024 г. са общо 1.79 милиона, или с 1.1% по-малко от преди година и под прогнозите от 1.806 милиона единици, каквито бяха прогнозите на 19 анализатори, анкетирани от LSEG.
За пръв път "Тесла" отчита не ръст, а спад в предадените през годината електромобили.
За пръв път "Тесла" отчита не ръст, а спад в предадените през годината електромобили.
Анализаторите на Morgan Stanley казаха, че остаряващите продукти на Tesla и повишената наличност на по-евтини алтернативи са оказвали натиск, който не е успяло да преодолее увеличаването на всякакви промоционални програми.
Тъй като технологията за самоуправление все още е на години от появата си като продукт, анализаторите казват, че Tesla ще трябва да разчита на по-евтини версии на настоящите автомобили и Cybertruck, за да постигне целта на Мъск от 20%-30% ръст на продажбите през 2025 г.
Пекапът, известен със своя футуристичен дизайн, показва признаци на слабо търсене, казаха анализатори.
Tesla все още не е започнала доставките за Cybertruck. Компанията съобщи в четвъртък, че е предала на търговци и клиенти 471 930 автомобила Model 3 и Model Y и 23 640 единици от други модели, включително седана Model S, Cybertruck и премиум SUV Model X.
Акциите на Tesla имаха силна 2024 г., през която се покачиха с повече от 60% благодарение на изборната победа на Тръмп.
Мъск каза, че планира да използва му роля на "цар за ефективността" на управлението при администрацията на Тръмп, за да се застъпи за федерален процес на одобряване на автономни превозни средства, който да замени настоящите специфични за държавата закони, описвани от него като "невероятно болезнени" за прилагане.
Технологиите Autopilot и Full Self-Driving на Tesla, които все още не са напълно автономни, бяха обект на проверка поради съдебни дела, разследване на регулатора на безопасността на движението в САЩ и наказателно разследване на Министерството на правосъдието.
Основното безпокойство е дали Tesla може да е надценила способностите за самостоятелно управление на своите превозни средства.
Tesla също е под натиск от производителите на стари автомобили. Октомврийските регистрации на коли на компанията в Европа паднаха с 24%, поради надпревара с "Фолксваген". Skoda Enyaq детронира Model Y като най-продаваният EV модел в региона, според фирмата за изследване на данни JATO Dynamics.
Екипът на Тръмп обмисля да прекрати данъчния кредит от $7500 за потребителски покупки на електромобили - ход, който може допълнително да попречи на и без това забавящото се преминаване към електромобили в САЩ, съобщи "Ройтерс" през ноември.
"Това, което беше интересно, е, че продажбите им също намаляха през годината, въпреки че хората знаят, че има потенциално премахване на данъчния кредит през 2025 г.", каза Томас Мартин, старши портфолио мениджър в Globalt Investments.