ЕС има с какво да посрещне икономическия ефект "Тръмп", но е важна бързината
След седмица Доналд Тръмп ще стане 47-ят президент на САЩ и изглежда е подготвил да подпише около 100 указа още в първите си часове в Белия дом, като много от тях ще са свързани с икономиката и търговията. В месеците след победата му на 5 ноември 2024 г. така и не стана ясно какви политики е предвидил в тази сфера, но чухме още от заплахите му за наказателни мита. Номинациите му за ключови висши служители във финансите, икономиката и търговията са в типичния му стил - разнопосочни и на места вътрешно противоречащи си като цели.
Какъв ще е ефектът "Тръмп" за икономиката на Европейския съюз и има ли средства, с които ЕС да смекчи удари и да намери нови възможности?
На първо място трябва да не се забравя, че той идва с ясен мандат за промяна на икономиката. И то голяма промяна. |
- През миналата седмица американският институт "Пю" публикува данни от допитване от пролетта на 2024 г., според което общо две трети от анкетираните казват, че е нужна "пълна реформа" (20%) или "големи промени" (46%) в икономическия модел. Четири пети (74%) казват, че децата им ще живеят по-зле от родителите си.
- В същото време целта на търсената промяна не изглежда да е търсене на някаква социална справедливост чрез намаляване на неравенството, което е сериозен проблем в САЩ и много други държави. Че това е голям проблем са казали 76% от последователите на американската левица, само че тя изгуби изборите. Около половината (55%) от хората в политическия център мислят така, но в триумфиралата в Републиканската партия консервативна десница това е важна задача за решаване само за 30% (това се смята за вид индикатор за одобрение за съкращения на федерални разходи, сред които социалните програми са най-големите пера).
Понеже цялата кампания и планове на Тръмп и републиканците са фокусирани върху това да направят "Америка велика отново", то и икономическите им политики ще са такива: националистически, срещу досегашните елити (и техните експертиза и правила), както и популистки с елемент на разрушителност - творческа или не.

След като толкова американци гласуваха за Тръмп и MAGA, очевидно достатъчно вярват на икономическите му обещания - поне така, както са ги разбрали. След като толкова дълго дърпаха струните на икономическото недоволство, хората на новия президент получиха това, че 57% от всички американци (69% от републиканците) искат мерки, защитаващи американския пазар, а не свободния пазар. Само 37% смятат, че свободният пазар е ценност и постижение за защитаване.

Тръмп се отърва от наказание, но стана първият осъден президент
Това не е само реакция на Китай, в който е фокусирана значителна част от вниманието на задаващата се администрация. Сред хората, които Тръмп номинира във финансово-икономическия блок, има професионалисти, но те споделят идеите му. Което не е добре за разбирателството с европейците или не показва особена загриженост за ефекта от мерките в икономиката, отбраната и международните отношения върху сигурността на Европа.
Мантрата в тези среди, вкл. от хора като Марк Рубио (бъдещ държавен секретар) и Майк Уолц (съветник в Белия дом по националната сигурност) звучи приблизително така: "Първо да си плащат сметката и да се оправят с проблеми, които са си техни". Има и още: Европа е икономически слаба, технологичният ѝ сектор го няма никакъв, военно са слаби и зависими от САЩ... с две думи, туристическа дестинация, която източва ресурсите на САЩ. |
Няма начин това да не влияе и върху икономическите политики. Подгответе се за неприятелска към ЕС администрация във Вашингтон по който и да е въпрос.

Основните икономически политики на Тръмп 2.0 са изброявани неведнъж далеч преди изборите:
- данъчни съкращения (но това ще удари и приходите в бюджета в момент, когато дълговете са около 120% от БВП, а една от целите е дефицитът да падне под 3%)
- мита (масово 10-20%, но в отделни сегменти и в частност за Китай и още по-високи; последиците вероятно ще са по-високи цени за бизнеса и за потребителите, т.е. и инфлация)
- заеми (приходите от мита ще компенсират частично ефекта от свитите данъци, но за държавата ще стане по-скъпо да взима дългове - многомилиардни инвестиции вече се насочиха към дълговите пазари в САЩ заради по-високата очаквана доходност - а изчисления на Комитета за отговорен федерален бюджет показаха добавяне на 7.75 трлн. долара дългове за 10 години)
- имиграция (не е изключено да бъде постигната отрицателна имиграция; масовото изгонване на милиони незаконно влезли в САЩ бе в сърцевината на предизборната кампания, сега се оказва, че в Конгреса вероятно ще одобрят мярката само за извършилите престъпления; заедно със затягане на визовата политика САЩ ще се лишат от евтина работна ръка в момент, когато се пенсионира цяло поколение; бизнесът ще трябва да вдигне заплатите за американци с ефект за инфлацията и цените)
- независимостта на Федералния резерв (централната банка започна да сваля лихвите, но действа предпазливо и може почти да не прави следващи стъпки през 2025 г.; Доналд Тръмп не харесва това и може да засили политическия натиск да има думата в монетарната политика - Майкъл Бар от банковия регулатор ще се оттегли всеки момент, мандатът на Джером Пауъл, председателят на Фед, е до май 2026 г.).
Вотът от 5 ноември само потвърди, че в Белия дом и двете камари на Конгреса на власт ще има една партия. Тръмп има и достатъчно назначения, лоялни и симпатизиращи му в съдебната власт и напълно развита информационна и медийна екосистема в негова подкрепа. Което трябва да означава, че иска управлението му да започне решително и може да започва нови драстични мерки през две седмици, като се позовава на защита на националната сигурност или извънредно положение в икономиката.

На тях няма да може да се реагира бързо, защото първо трябва да се види колко по-високи ще са митата, какви ще са изключенията от тях, близко ли ще са до обещаваното, как се комбинират с други стъпки, с фискални мерки, с данъчно облекчаване и др.
Най-вероятно Тръмп ще иска да принуди другите държави да платят цената за ефекта от действията му в американската икономика. |
За ЕС, който ще бъде с минимален растеж - и той ще бъде ударен от американските мита - тази година не е ясно как това се съчетава с искането му съюзническите страни да увеличат разходите си за отбрана и помощ за Украйна, докато да купуват повече американски суровини и стоки. При 20% мито загубите само за Германия, от която се очаква ръководна роля, са около 180 млрд. евро.
Тръмп не е показал в плановете му Европа да присъства като някаква специална тема, изискваща повече внимание. |
Още в първия си мандат републиканецът показа, че не обича Германия, дразни се от евроинституциите в Брюксел и предпочита да се договаря двустранно. Което в случая с единния пазар на ЕС няма как да стане, защото тази политика е делегирана на Европейската комисия.
Добрата новина е, че новата комисия на Урсула фон дер Лайен има повече от преди правомощия, за да реагира бързо. |
Проблемът е, че не едно национално правителство ще бъде изкушено да се договаря във Вашингтон или в Мар-а-Лаго отделно по важните за неговата икономика въпроси и след това да се опитва да формализира това през Брюксел. Иначе казано, постигането на консенсус в евроинституциите най-вероятно стане по-сложно. И да не се забравя, че Виктор Орбан е способен винаги да блокира нещо в подготвяните решения, което Тръмп не харесва.
"В сърцето си Тръмп е бизнесмен и иска сделки - това е начинът да работите с него", препоръчва в интервю за германския в. "Ди Цайт" Бьорге Бренде, председателят на Световния икономически форум (WEF). "В първия му мандат Европа се справи доста добре и затова не съм песимист, има и възможности", допълни той. |
В края на 2024 г. се бяха очертали 4 средства, с които ЕС да реагира:
- Убеждаване. Основно става дума за ангажиране с новата администрация в САЩ, за да се обясни защо е по-добре да избягва митата срещу Европа, да се изясни кое точно най-много ги дразни, какви биха искали да се купува повече... Но ако в САЩ са решили, че огромният пазар на ЕС трябва да плаща наравно с Китай, тогава това средство губи остротата си.
- Разубеждаване. Казано накратко, това е информиране, че Европа има подготвени контрамерки и те няма да са безболезнени за американците - за хората, за бизнеса и за политиците. Републиканците искат да обърнат много от климатичните и енергийните политики, но от евтините кредити и субсидии по зеленя преход, започнат от президента Джо Байдън с т.нар. Inflation Reduction act, се възползваха много компании в щати, гласуващи или сменили при изборите вота си в полза на Тръмп и партията му. В САЩ вече е в ход следващата предизборна кампания, тази за частичното подновяване на Камарата на представителите през ноември 2026 г., и не един федерален или щатски политик, конгресмен, губернатор и спонсор на републиканците ще се замисли.

Доналд "Монро" Тръмп – какво се крие зад идеите му за Гренландия, Канада и Панама
- Ответен удар. Никой не иска пълномащабна търговска война, защото в нея оръжията не са само митата. Има доста други инструменти - от регулаторни мерки до таргетирани търговски санкции срещу конкретни бизнесмени и компании, например.
- Нови съюзи. Европа може - а и вече търси - като алтернатива търговски съюзници и партньори по света и сделката Меркосур с държави в Южна Америка, сближаване с тихоокеанското споразумение CPTPP, защита на финансови пазари от рисковете от американско дерегулиране са само три от примерите. ЕС продължава да бъде възприеман в чужбина като блок с влияние и то растящо в следващите десетилетия. С важна уговорка - съмишленици може да бъдат открити, стига да бъде защитаван европейският икономически интерес, а не да се агитира за някакъв вид либерална съпротива срещу тръмпизма. (Както стана дума по-горе, това средство се нуждае първо от консенсус между 27-те страни членки, който по-скоро ще е по-трудно да бъде постиган).

ЕС вече работи (и може да продължи по-усилено да го прави) за по-гъвкави правила в Световната търговска организация. Хора от задаващата се власт в САЩ неведнъж са се заканвали страната да напусне тази организация. Но, както напомни в интервюто си Бьорге Бренде от WEF и в първия мандат на Тръмп се говореше така, но и днес 70% от световната търговия е в рамките на СТО.
"Оттеглянето на САЩ би довело до пълно раздробяване на световната търговия и носи риск за спад от 7-8% на световния БВП, което е много драматично и нещо, което никой не желае. Дори по време на първия мандат на Тръмп, когато той наложи мита на Китай, обемът на търговията между Китай и САЩ всъщност нарасна", допълни Бреге. |
Според Крион Бътлър, ръководител на Програмата за глобална икономика и финанси на британския институт Chatham House, най-големият риск от новото президентство на Доналд Тръмп е светът да изгуби вяра в способността на САЩ да бъдат управлявани добре, да вземат решения на базата на факти и обективен анализ, да защитят институциите си (особено правораздаването) от политизиране и съюзите си по света. Според него заплахите с широкообхватни мита е по-скоро средство за извличане на преговори по-изгодни условия.
И затова е важно как другите държави и ЕС ще се подготвят и реагират без да изпадат в паника.