Китай има интерес да купува нерентабилни заводи на "Фолксваген"

Китайски официални представители и автопроизводители проявяват интерес към германски заводи на "Фолксваген, които може да бъдат затворени, предаде "Ройтерс".
Придобиването на завод от китайски компании ще засили влиянието им в автоиндустрията в Германия, където се намират най-старите и престижни автобрандове.
Китайски компании инвестираха в много индустрии в Германия, най-голямата европейска икономика - от телекомуникации до роботика, но все още нямат установен традиционен производител, въпреки че "Мерцедес Бенц" има два големи китайски акционера. |
Подобен ход от страна на Китай ще бъде политически чувствителна инвестиция. "Фолксваген" е символ на германската индустриална мощ, но е засегнат от глобалния икономически спад, който се отразява зле на търсенето, както и новият преход към зелени технологии.
Производството на коли в Германия за продажба в Европа ще позволи на китайските производители да избегнат новите мита на ЕС върху електрическите коли до 40%, внасяни от Китай. Това допълнително ще се отрази негативно върху конкурентоспособността на европейските производители.
Участието в търгове в Германия може да бъде от частни фирми, компании със смесен капитал и държавни фирми, но китайските официални представители си запазват правото на одобрение на инвестиции в чужбина, като е вероятно да се включат.
Инвестиционните решения ще зависят от новото правителство в Германия след изборите на 23 февруари.
Икономиките на двете страни бяха взаимосвързани по време на 16-те години управление на Ангела Меркел, подхранвани от инвестиции и износ от германски производители на автомобили за Китай.

Германия се движи по ръба на рецесията заради спад в промишленото производство
Отношенията обаче се промениха и охладиха, след като коалицията настоява да намали зависимостта от Китай. Външният министър Аналена Бербок описа президента Си Цзинпин като "диктатор", а Китай като съперник. |
Източник от външното министерство на Германия каза, че Китай се е превърнал в системен конкурент.
"Фолксваген" проучва алтернативни решения за своите фабрики в Дрезден и Оснабрюк заради намаляването на разходите и свиването на операциите си в Германия. Най-големият автомобилен производител в Европа, който притежава марки като Porsche, Audi и Skoda, отбеляза спад на продажбите на фона на нарастващата конкуренция от страна на китайски компании.
Ръководството на "Фолксваген" искаше да затвори няколко завода, но се сблъска със съпротивата на синдикатите. В споразумение, сключено преди Коледа, те се съгласиха от 2025 г. да прекратят производството в Дрезден, където има завод с 340 работници и се прави електрическият ID.3. През 2027 г. ще бъде затворен и заводът в Оснабрюк, където 2300 служители произвеждат T-Roc Cabrio.
"Фолксваген" е отворен за продажбата на фабриката в Оснабрюк на китайски купувач, каза източник от компанията.
"Ние се ангажираме да намерим начини за по-нататъшна работа на завода. Целта трябва да бъде жизнеспособно решение, което взема предвид интересите на компанията и служителите", каза говорител, отказвайки да коментира офертата. |
Китайските компании са загрижени за това как ще бъдат приети от германските профсъюзи, които държат половината места в консултативните съвети на германските компании и търсят широкообхватни гаранции за място и работа, каза източник, запознат с начина на мислене в Китай.
Стефан Солдански, синдикален представител от Оснабрюк, каза, че работниците в завода не биха имали нищо против да произвеждат за един от базираните в Китай съвместни партньори на "Фолксваген".
"Мога да си представя, че ще произвеждаме нещо за китайско съвместно предприятие... но под логото на VW и според стандартите на VW. Това е ключовото условие", каза източникът.