Китай има интерес да купува нерентабилни заводи на "Фолксваген"

Китай има интерес да купува нерентабилни заводи на "Фолксваген"

Китай има интерес да купува нерентабилни заводи на "Фолксваген"
Reuters
Китайски официални представители и автопроизводители проявяват интерес към германски заводи на "Фолксваген, които може да бъдат затворени, предаде "Ройтерс".
Придобиването на завод от китайски компании ще засили влиянието им в автоиндустрията в Германия, където се намират най-старите и престижни автобрандове.
Китайски компании инвестираха в много индустрии в Германия, най-голямата европейска икономика - от телекомуникации до роботика, но все още нямат установен традиционен производител, въпреки че "Мерцедес Бенц" има два големи китайски акционера.
Подобен ход от страна на Китай ще бъде политически чувствителна инвестиция. "Фолксваген" е символ на германската индустриална мощ, но е засегнат от глобалния икономически спад, който се отразява зле на търсенето, както и новият преход към зелени технологии.
Производството на коли в Германия за продажба в Европа ще позволи на китайските производители да избегнат новите мита на ЕС върху електрическите коли до 40%, внасяни от Китай. Това допълнително ще се отрази негативно върху конкурентоспособността на европейските производители.
Участието в търгове в Германия може да бъде от частни фирми, компании със смесен капитал и държавни фирми, но китайските официални представители си запазват правото на одобрение на инвестиции в чужбина, като е вероятно да се включат.
Инвестиционните решения ще зависят от новото правителство в Германия след изборите на 23 февруари.
Икономиките на двете страни бяха взаимосвързани по време на 16-те години управление на Ангела Меркел, подхранвани от инвестиции и износ от германски производители на автомобили за Китай.
Отношенията обаче се промениха и охладиха, след като коалицията настоява да намали зависимостта от Китай. Външният министър Аналена Бербок описа президента Си Цзинпин като "диктатор", а Китай като съперник.
Източник от външното министерство на Германия каза, че Китай се е превърнал в системен конкурент.
"Фолксваген" проучва алтернативни решения за своите фабрики в Дрезден и Оснабрюк заради намаляването на разходите и свиването на операциите си в Германия. Най-големият автомобилен производител в Европа, който притежава марки като Porsche, Audi и Skoda, отбеляза спад на продажбите на фона на нарастващата конкуренция от страна на китайски компании.
Ръководството на "Фолксваген" искаше да затвори няколко завода, но се сблъска със съпротивата на синдикатите. В споразумение, сключено преди Коледа, те се съгласиха от 2025 г. да прекратят производството в Дрезден, където има завод с 340 работници и се прави електрическият ID.3. През 2027 г. ще бъде затворен и заводът в Оснабрюк, където 2300 служители произвеждат T-Roc Cabrio.
"Фолксваген" е отворен за продажбата на фабриката в Оснабрюк на китайски купувач, каза източник от компанията.
"Ние се ангажираме да намерим начини за по-нататъшна работа на завода. Целта трябва да бъде жизнеспособно решение, което взема предвид интересите на компанията и служителите", каза говорител, отказвайки да коментира офертата.
Китайските компании са загрижени за това как ще бъдат приети от германските профсъюзи, които държат половината места в консултативните съвети на германските компании и търсят широкообхватни гаранции за място и работа, каза източник, запознат с начина на мислене в Китай.
Стефан Солдански, синдикален представител от Оснабрюк, каза, че работниците в завода не биха имали нищо против да произвеждат за един от базираните в Китай съвместни партньори на "Фолксваген".
"Мога да си представя, че ще произвеждаме нещо за китайско съвместно предприятие... но под логото на VW и според стандартите на VW. Това е ключовото условие", каза източникът.