"Дойче телеком" е най-скъпата компания в Европа, "Епъл" - в света

Германската телекомуникационна компания "Дойче телеком" е най-скъпата марка в Европа и 11-ата с най-голяма финансова тежест в света. Това показват публикувани във вторник данни за 500-те водещи бранда в света, изготвена от британската консултантска компания "Бранд файнанс глобал 500".
Пазарната стойност на комуникационния оператор е 85.3 млрд. долара, увеличение със 16% за година. "Дойче телеком" е и единствената европейска компания в топ 20, след като "Мерцедес", която миналата година беше 17-а, сега е загубила 11% от стойността си и заема 23-та позиция с пазарна стойност от 53 млрд. долара
Сред първите 20 най-скъпи бранда в света 13 са американски, включително първите пет. Сред 500-те компании, които подрежда "Бранд файнанс", американските са 193, китайските 69, а германските - 27.
Общо най-ценните 500 марки струват 9.5 трилиона долара през 2025 г., като са поскъпнали с 10%, изпреварвайки глобалния икономически растеж, който е бил 3% от световния БВП.
Най-скъпите компании
"Епъл" е най-скъпата световна марка с пазарна стойност от 574.5 млрд. долара и впечатляващ годишен ръст от 74%. Подредбата се запазва без промени за следващите три позиции: "Майкрософт" с 35% ръст вече струва $461.1 млрд., "Гугъл" е оценена на 413 млрд. долара и "Амазон" - $356.4 млрд., но южнокорейската "Самсунг" е отстъпила петото си място на американския търговец на дребно "Уолмарт" - най-бързо растящата от първата петица корпорация с годишен ръст от 42%.
През последните пет години "Епъл" само веднъж е губила лидерство - през 2023 г., когато пропуска на върха с 1% "Амазон".

Анализът показва, че успехите на "Уолмарт" се дължат основно на "подобряване на клиентското изживяване, разширяването на възможностите му за електронна търговия и използването на технологии за укрепване на позицията му в глобалния пейзаж на търговията на дребно".
Във втората петица "Самсунг" се конкурира с китайските "ТикТок" (7) и държавната мрежова компания "Стейт грид" (10). "Фейсбук" с пазарна стойност от 91.5 мрпд. долара заема осмото място, следвана от производителя на графични процесори "Нивидиа", чиято стойност почти се е удвоила през последната година и вече е 87.9 млрд. долара.
В топ 20 има още пет китайски компании, сред които строителната и земеделската банка, както и японската "Тойота", която заема 18-ото място.

Как така: Богатите са все по-богати, бедността остава още два века
Най-скъпата компания в Африка и Близкия изток и най-силната марка е саудитската нефтена компания "Арамко" (41.7 млрд. долара), а за Азия - "Самсунг" с пазарна стойност от 110.6 млрд. долара.
"ТикТок" е най-бързо растящата компания в света, като е увеличила стойността си от 59 млрд. долара през 2022 г. до 105.8 млрд. през настоящата.
Американските хазартни марки DraftKings и FanDuel я следват по печалби, тъй като американските законодатели и съдилища легализират онлайн хазарта и отменят старите закони, забраняващи залагането.
Анализът посочва, че дългосрочно като печалби и растеж технологичните компании са най-добре поставени, тъй като водят в иновациите. Сред най-печелившите компании са още китайският електронен търговец Pinduoduo, инвестирайки в екосистема, която обединява социалните мрежи с онлайн пазаруването. Класацията дава добри перспективи за китайския производител на електрически автомобили BYD, която се увеличила петкратно за четири години и на фармацевтичната марка от САЩ Lilly, която е нараснала шест пъти спрямо цената си през 2020 г.
Най-силните марки
Класацията разделя пазарната стойност на компаниите от силата на бранда. Така в САЩ най-силен е брандът "Найки", а в Европа - "Диор".

"Бранд файнанс" казва, че силата на марката е ефикасността на представянето на марката по нематериални мерки спрямо нейните конкуренти, като се оценяват маркетинговите й инвестиции, собственият капитал на заинтересованите страни и въздействието им върху бизнес ефективността.
Световен лидер след марките е китайският месинджър WeChat, следван от "Найки" и "Гугъл". Сред първата десетка са още са сингапурският курорт "Марина бей санд", "Пей пал", YouTube и "Кока-Кола".
Най-бързо развиващата се марка в света е държавната телеком компания на Обединените арабски емирства - e&, която е увеличила стойността си осемкратно до 15.3 млрд. долара през последната година.
Авторите на изследването посочват, че нито една от десетте марки с най-значителен ръст на стойността не принадлежи към сектора, който е добавил най-голяма стойност от 2020 г. насам - медиите, с ръст от 125%.