"Дойче телеком" е най-скъпата компания в Европа, "Епъл" - в света

"Дойче телеком" е най-скъпата компания в Европа, "Епъл" - в света

"Дойче телеком" е най-скъпата германска и европейска компания и единствената, която намира място сред 20-те най-успешни компании в света
Deutsche telecom
"Дойче телеком" е най-скъпата германска и европейска компания и единствената, която намира място сред 20-те най-успешни компании в света
Германската телекомуникационна компания "Дойче телеком" е най-скъпата марка в Европа и 11-ата с най-голяма финансова тежест в света. Това показват публикувани във вторник данни за 500-те водещи бранда в света, изготвена от британската консултантска компания "Бранд файнанс глобал 500".
Пазарната стойност на комуникационния оператор е 85.3 млрд. долара, увеличение със 16% за година. "Дойче телеком" е и единствената европейска компания в топ 20, след като "Мерцедес", която миналата година беше 17-а, сега е загубила 11% от стойността си и заема 23-та позиция с пазарна стойност от 53 млрд. долара
Сред първите 20 най-скъпи бранда в света 13 са американски, включително първите пет. Сред 500-те компании, които подрежда "Бранд файнанс", американските са 193, китайските 69, а германските - 27.
Общо най-ценните 500 марки струват 9.5 трилиона долара през 2025 г., като са поскъпнали с 10%, изпреварвайки глобалния икономически растеж, който е бил 3% от световния БВП.

Най-скъпите компании

"Епъл" е най-скъпата световна марка с пазарна стойност от 574.5 млрд. долара и впечатляващ годишен ръст от 74%. Подредбата се запазва без промени за следващите три позиции: "Майкрософт" с 35% ръст вече струва $461.1 млрд., "Гугъл" е оценена на 413 млрд. долара и "Амазон" - $356.4 млрд., но южнокорейската "Самсунг" е отстъпила петото си място на американския търговец на дребно "Уолмарт" - най-бързо растящата от първата петица корпорация с годишен ръст от 42%.
През последните пет години "Епъл" само веднъж е губила лидерство - през 2023 г., когато пропуска на върха с 1% "Амазон".
"Епъл" държи лидерството сред най-скъпите компании в света, с кратко отстъпление през 2023 г., когато първото място се заема от "Амазон"
Reuters
"Епъл" държи лидерството сред най-скъпите компании в света, с кратко отстъпление през 2023 г., когато първото място се заема от "Амазон"
Анализът показва, че успехите на "Уолмарт" се дължат основно на "подобряване на клиентското изживяване, разширяването на възможностите му за електронна търговия и използването на технологии за укрепване на позицията му в глобалния пейзаж на търговията на дребно".
Във втората петица "Самсунг" се конкурира с китайските "ТикТок" (7) и държавната мрежова компания "Стейт грид" (10). "Фейсбук" с пазарна стойност от 91.5 мрпд. долара заема осмото място, следвана от производителя на графични процесори "Нивидиа", чиято стойност почти се е удвоила през последната година и вече е 87.9 млрд. долара.
В топ 20 има още пет китайски компании, сред които строителната и земеделската банка, както и японската "Тойота", която заема 18-ото място.
Най-скъпата компания в Африка и Близкия изток и най-силната марка е саудитската нефтена компания "Арамко" (41.7 млрд. долара), а за Азия - "Самсунг" с пазарна стойност от 110.6 млрд. долара.
"ТикТок" е най-бързо растящата компания в света, като е увеличила стойността си от 59 млрд. долара през 2022 г. до 105.8 млрд. през настоящата.
Американските хазартни марки DraftKings и FanDuel я следват по печалби, тъй като американските законодатели и съдилища легализират онлайн хазарта и отменят старите закони, забраняващи залагането.
Анализът посочва, че дългосрочно като печалби и растеж технологичните компании са най-добре поставени, тъй като водят в иновациите. Сред най-печелившите компании са още китайският електронен търговец Pinduoduo, инвестирайки в екосистема, която обединява социалните мрежи с онлайн пазаруването. Класацията дава добри перспективи за китайския производител на електрически автомобили BYD, която се увеличила петкратно за четири години и на фармацевтичната марка от САЩ Lilly, която е нараснала шест пъти спрямо цената си през 2020 г.

Най-силните марки

Класацията разделя пазарната стойност на компаниите от силата на бранда. Така в САЩ най-силен е брандът "Найки", а в Европа - "Диор".
Най-скъпите компании не съвпадат с най-силните марки в съответния регион, посочват авторите на изследването Brand Finance Global 500, тъй като силата на марката се измерва спрямо ефикасността й спрямо нейните конкуренти, а не само като пазрна стойност
Brand Finance Global 500
Най-скъпите компании не съвпадат с най-силните марки в съответния регион, посочват авторите на изследването Brand Finance Global 500, тъй като силата на марката се измерва спрямо ефикасността й спрямо нейните конкуренти, а не само като пазрна стойност
"Бранд файнанс" казва, че силата на марката е ефикасността на представянето на марката по нематериални мерки спрямо нейните конкуренти, като се оценяват маркетинговите й инвестиции, собственият капитал на заинтересованите страни и въздействието им върху бизнес ефективността.
Световен лидер след марките е китайският месинджър WeChat, следван от "Найки" и "Гугъл". Сред първата десетка са още са сингапурският курорт "Марина бей санд", "Пей пал", YouTube и "Кока-Кола".
Най-бързо развиващата се марка в света е държавната телеком компания на Обединените арабски емирства - e&, която е увеличила стойността си осемкратно до 15.3 млрд. долара през последната година.
Авторите на изследването посочват, че нито една от десетте марки с най-значителен ръст на стойността не принадлежи към сектора, който е добавил най-голяма стойност от 2020 г. насам - медиите, с ръст от 125%.