Румъния опитва да избегне рейтинга на "паднал ангел"

Опитите на Румъния да възстанови доверието на инвеститорите и да намали най-високия бюджетен дефицит в Европейския съюз се сблъскаха с препятствия още в началото на година, изпълнена с политическа опасност и риск от загуба на желаните рейтинги от инвестиционен клас.
Повторното провеждане на президентските избори, насрочено за май, след като гласуването през декември беше анулирано поради обвинения в руска намеса, прави по-трудно изработването на надежден план за намаляване на дефицита до 7% от БВП.
Страната планира да набере 13 млрд. евро (13.64 млрд. долара) чрез международни облигации тази година - един от най-високите подобни показатели сред нововъзникващите пазари.
"Стандарт енд Пуърс" S&P може по-късно днес да понижи до негативна перспективата си за рейтинга, след като подобен ход направи Fitch миналия месец. И двете агенции, както и Moody's, вече дават най-ниския инвестиционен рейтинг на Румъния. |
- Загубата на инвестиционен рейтинг - и по този начин превръщането в "паднал ангел" - може да увеличи разходите по заемите.
- Проучване на Световната банка от 2016 г. установи, че намаляването до оценка на дълговите книжа "боклук" от най-малко две големи рейтингови агенции увеличава разходите за краткосрочни заеми на страната средно с почти 200 базисни пункта.
- Дългът на Румъния е доста под средните нива за ЕС, но страната отбеляза най-бързото нарастване на заемите в съюза от 2019 г.
"Вече виждаме влошаване от гледна точка на ценообразуването на инвеститорите", каза за рейтинговите рискове Йерлан Сиздиков, глобален ръководител на отдела за възникващите пазари в Amundi.
Така че часовникът тиктака за Букурещ.

Министърът на финансите Танцош Барна каза пред "Ройтерс" миналата седмица, че се надява мерките за намаляване на дефицита и съкращенията на разходите в публичния сектор, предложени в бюджета на правителството за 2025 г., да възстановят фискалната надеждност на страната.
Румъния също има за цел да намали дефицита си до 2.5% до 2031 г., план, който Брюксел одобри тази седмица.
- Очаква се страната да емитира облигации в момент, когато изпрати в парламента бюджет за 2025 г., който има за цел да намали дефицита. Но се предвижда това да стане без големи увеличения на данъците, които - макар и непопулярни и потенциално политически непривлекателни в навечерието на гласуването - все пак се възприемат от инвеститори, анализатори и рейтинговите агенции като най-лесното решение. И като се има предвид, че Румъния има второто най-ниско в ЕС съотношение на данъците спрямо БВП.
Беше пропуснат моментът за бързо пускане на облигации по-рано - преди нестабилността на пазара след встъпването в длъжност на президента на САЩ Доналд Тръмп - и Румъния вече ще се сблъска с по-високи разходи, тъй като одобрението на бюджета вероятно ще бъде отложено за февруари.
"Смятам, че махмурлукът от бъркотията с президентските избори в края на миналата година и липсата на одобрен бюджет за 2025 г. им попречи да излязат на пазара по-рано", каза Виктор Сабо, портфолио мениджър в abrdn. |
Доходността на 10-годишните държавни облигации на Румъния се повиши със 74 базисни пункта до двегодишни върхове малко над 8% по-рано този месец. Това е доста над нивото за Унгария, второто най-високо в региона с 6.9%.

Четири пъти избори миналата година увеличиха бюджетния дефицит до 8.6% от икономическото производство. Мнозина очакваха правителството да го ограничи, след като политическите страсти се успокоят, но повторните избори за президент поставиха това под съмнение. Москва отрече всякаква намеса в гласуването.
Шефът на агенцията по дълга на Румъния Стефан Нану каза, че страната "трябва да изпълни" този план за 2031 г., който ще поддържа икономическия растеж, като същевременно ще се справи с дефицита.
Нану смята, че Румъния може да получи и достъп до най-малко 4 млрд. евро от международни финансови институции и фондове за възстановяване на ЕС, както и 40-45 млрд. леи (17.94 млрд. долара) от вътрешни облигации на дребно.

Но румънски официални лица направиха противоречиви коментари дали е необходимо повишаване на данъците и не се очакват такива преди изборите през май. Всяко отслабване на стабилността в обществото може да направи прокарването на необходимите съкращения още по-трудно.
Предстоящият преглед на S&P може да бъде нов удар.
"Фискалното доминиране се очертава като доминираща тема и в нововъзникващите пазари, и в развитите пазари, каза Михаил Володченко, портфолио мениджър на AXA. Който не покаже признаци на натиск от страна на инвеститорите за консолидация, ще бъде наказан."