"Муудис" потвърди рейтинга си за България и предупреди политиците

На живо
Дебатът в парламента дали Мария Филипова да стане заместник-омбудсман

"Муудис" потвърди рейтинга си за България и предупреди политиците

Рейтинговата агенция "Муудис" (Moody's Ratings) потвърди оценката си за България на ниво Baa1 със стабилна перспектива. Това е рейтинг за българското правителство като емитент на дългосрочни задължения, способен да ги обслужва, както и потенциала му да помага в отделни случаи на дългове и плащания по договори.
В съобщението се изброяват положителни очаквания за растеж на икономиката. Но и косвено се отправят предупреждения към политическата класа за състоянието на институциите и нестабилността на управлението, предизвикани от продължаваща трета година политическа криза.
Три са основните причини за запазване на рейтинга:
  • очакване, че дълговете и способността да се взимат нови заеми остават значително по-силни в сравнение с останалите държави на това ниво, "независимо от постепенното отслабване в последните години"
  • очакване, че българската икономика ще продължи да расте стабилно през 2025 г. и след това, с което ще има допълнително сближаване с доходите в другите държави с такъв рейтинг; подкрепа идва и по линия на предполагаемото членство в еврозоната "в обозримо бъдеще"
  • споменатото се балансира от отслабваща ефективност на институциите, най-вече демонстрирана от бавния и често блокиран процес на ключови реформи и достъп до средствата от Плана за възстановяване и устойчивост.
От "Мудис" изрично казват, че в момента възможностите и рисковете пред България са почти изравнени.
  1. От една страна, фискалните и икономически резултати може да се окажат по-добри от прогнозите, но особено ако новото правителство извърши структурни реформи и подобри качеството на институциите.
  2. От друга, "виждаме почти същия шанс за отслабване на фискалната сила повече от очакванията ни и институционални предизвикателства, които все повече засягат провеждането на политики отвъд Плана за възстановяване".
Освен това от "Муудис" прогнозират:
  • Правителствените задължения ще се увеличат от 24.8% от БВП в края на 2024 г. на 27% през тази и на 29% догодина.
  • Дефицитът ще се задържи около 3% от БВП
  • Поради забавяне ръста на номиналния БВП и нормализиране на инфлацията около 2.6% през 2025-2026 г., това ще означава постепенно увеличаване на задълженията в следващите години.
  • Ръстът на БВП ще бъде 2.25% тази и 2.7% през следващата година
  • Основен двигател ще е частното потребление и ръстът на заплатите.
  • Възможно е да се подобри усвояването на кохезионните фондове на ЕС.
Дълговото бреме на България ще остава приблизително около половината от медианния показател на икономиките с рейтинг Baa1. Но достъпът до кредитиране ще отслабва, а обслужването на емитиран дълг ще става при по-високи лихви (отново, на ниво под една трета от такива разходи на страните с Baa1 за 2025-2026 г.).
Добра новина е, че няма експозиция към външен валутен риск заради режима на валутен борд и очакваното влизане в еврозоната през януари 2026 г. Рискове за фискалната сила от средносрочни до дългосрочни условни задължения на правителството в "Муудис" виждат това какви ангажименти ще бъдат поети за изпълнение на проекта за два нови ядрени блока в "Козлодуй.
Полагането на клетва на редовното правителство, подкрепяно от четири политически сили.
Полагането на клетва на редовното правителство, подкрепяно от четири политически сили.
За състоянието на управлението и политиката следват отрезвяващи заключения:
"Очакваме, че отслабването на българските институции и управление, което се наблюдава през последните години, ще продължи да възпрепятства усилията за реформи и институционалната ефективност. Седемте парламентарни избора, проведени от април 2021 г., досега не успяха да създадат правителство, което да се е доказало като стабилно и ефективно, оставяйки страната да бъде управлявана от служебни правителства през по-голямата част от последните четири години.
Въпреки че новото правителство може да се задържи по-дълго от двете предишни редовни правителства, сформирани в края на 2021 г. и средата на 2023 г. съответно (никой от които не е останал на поста повече от девет месеца) виждаме значителни рискове за неговата дългосрочна стабилност и ефективност при напредъка на реформите.
Най-ясното доказателство за отслабване на институционалната ефективност е ограниченият напредък на България в прокарването на ключови реформи съгласно финансирания от ЕС План за възстановяване и устойчивост (RRP). Към днешна дата България е получила само един платежен транш, който се равнява на около една четвърт от 6.1% от БВП за 2023 г. под формата на безвъзмездни средства, финансирани от ЕС, които страната е отпуснала по нейния ППР.
България подаде своето искане за второ плащане по RRP през есента на 2023 г., но това не успя да бъде одобрено за изплащане поради неспособността на правителството да изпълни ключови етапи на реформата, по-специално свързани с либерализацията на енергийния пазар, декарбонизацията и контрола на корупцията. Освен това България не успя да договори глава RePowerEU от ППР, която би предложила допълнително финансиране в подкрепа на реформите и инвестициите в енергийния сектор.
Очакваме, че наскоро назначеното правителство трудно да напредва с ключовите реформи, които спират изплащането на втория транш, и че също така ще се бори с усвояването на по-голямата част от наличното финансиране по следващите траншове за плащане преди крайния срок в края на 2026 г.
Много от потенциално най-въздействащите реформи в рамките на ППР също е малко вероятно да бъдат изпълнени, което е в ущърб на дългосрочния потенциален темп на растеж на България."