Новата власт в Сирия възстановява полицията на Асад с поглед към шариата

Новата власт в Сирия възстановява полицията на Асад с поглед към шариата

Новата власт в Сирия възстановява полицията на Асад с поглед към шариата
Reuters
Новите сирийски власти използват ислямски учения, за да обучат новосъздадени полицейски сили, ход, който според длъжностни лица има за цел да внуши чувство за морал, докато се надпреварват да запълнят вакуума в сигурността след разграждането на известните с корупция и бруталните сили за сигурност на сваления президент Башар ал Асад.
Полицията, която доведоха в Дамаск от бившия им бунтовнически анклав в северозападния регион Идлиб, разпитва кандидатите за вярванията им и се фокусира върху шариата в краткото обучение, което предлага на новобранците, според петима високопоставени офицери и формуляри за кандидатстване, които видя "Ройтерс".
Осигуряването на стабилност и спечелването на доверието на хората в цяла Сирия ще бъде от решаващо значение за мюсюлманските ислямисти сунити, за да утвърдят управлението си. Но решението да се постави религията в центъра на полицията рискува да вбие нови разломи в една многообразна страна, затрупана с оръжия след 13 години гражданска война, и да отчужди правителствата, които властите се опитват да ухажват, предупреждават регионални анализатори.
"Има много сирийци, които ще намерят това за обезпокоително", каза Арон Лунд, сътрудник в Century International, мозъчен тръст, фокусиран върху Близкия изток, попитан за констатациите на "Ройтерс". "Не само малцинства - християни, алауити, друзи - но и доста мюсюлмани сунити на места като Дамаск и Алепо, където имате доста голямо светско, космополитно население, което не се интересува от религиозния закон."
Религиозните основи на полицейското обучение също карат западните правителства да се чудят колко голяма роля може да играе ислямът в конституцията на Сирия, която бившата бунтовническа фракция, която сега е на власт, планира да преразгледа, каза дипломат, който не е упълномощен да говори публично по въпроса. "Това не е добър знак, но също зависи от това колко стриктно ще се прилага", каза дипломатът пред "Ройтерс".
Фактическият лидер на Сирия - Ахмед аш Шараа, се опита да увери западните служители и близкоизточните правителства, притеснени от собствените си ислямистки движения, че неговата фракция се е отказала от предишните си връзки с "Ал Кайда" и ще управлява с умереност, включително защитавайки малцинствата.
Групата "Хайят тахрир аш Шам" (ХТШ) има опит в прагматизма, отстъпвайки от налагането на някои строги тълкувания на ислямския закон в районите, които контролираше по време на войната.
Министерството на вътрешните работи на Сирия, което контролира полицията, и Министерството на информацията не отговориха на въпроси относно фокуса върху религията при набирането и обучението на полицията или дали има планове за включване на ислямския закон в правния кодекс.
Дирекцията на полицията в Дамаск след падането на Башар ал Асад, 21 декември 2024 г.
Reuters
Дирекцията на полицията в Дамаск след падането на Башар ал Асад, 21 декември 2024 г.
Висшите полицейски служители, интервюирани от "Ройтерс", казаха, че намерението не е било да се наложи това на населението, а по-скоро да се научат новобранците на етично поведение.
Хамза Абу Абдел Рахман, който помогна за създаването на полицейската академия на групировката в Идлиб, преди да се прехвърли в Дамаск, каза, че разбирането на религиозните въпроси, "кое е допустимо и кое не", е от решаващо значение за новобранците да "действат справедливо".

Полицията се разпуска

Безбройните сили за сигурност на Асад всяваха повсеместен страх с тиранично и грабителско поведение - от арести на дисиденти, които в крайна сметка бяха измъчвани или убити, до искане на подкупи за разрешаване на дребни нарушения.
Степента на обществения гняв срещу тях беше очевидна в дните след свалянето на Асад на 8 декември. Повечето полицейски участъци в столицата бяха претърсени от мародери, като оборудването и документите бяха ограбени или унищожени.
Полицията каза, че половината от приблизително 20-те участъка са отворили отново, но всеки от тях е обслужван от около 10 служители, предимно докарани от Идлиб, вместо предишния им състав от 100-150 служители.
В три участъка, посетени от "Ройтерс" в края на декември, шепа изтощени полицаи се опитваха да се справят с купчина проблеми, от оплаквания за ширеща се престъпност до събирач на боклук, който донесе две торби с ръчни гранати, намерени на улицата.
Когато бунтовниците завзеха властта, те обявиха, че разпускат вътрешното министерство на Асад и силите за сигурност, включително полицията. Над 200 хил. души са се регистрирали, за да се присъединят към нова полицейска служба, която създават, каза Хешам Хилал, който води курсове за новобранци в полицейска академия в Дамаск.
Церемонията по завършване
Reuters
Церемонията по завършване
Полицията, която премина на страната на бунтовниците преди падането на Асад, е добре дошла да кандидатства за новите сили, казаха високопоставени офицери пред "Ройтерс". Тези, които не са били помолени, да завършат процес на "помирение", включително подписване на документ за приемане на смяната на режима и предаване на оръжието. Все още не е ясно дали някой ще получи разрешение да се присъедини към новите сили.
Седем служители, които управляват полицейски участъци или участват в набирането на персонал, казаха, че имат нужда от повече членове и приветстваха молби от хора от всякаква вяра.
Но фокусът върху шариата е възпиращ фактор за някои.
Християнин на 45 години, работил в пътната полиция на Асад, каза, че не би кандидатствал за новата сила, дори и да можеше. Говорейки при условие за анонимност от съображения за безопасност, той каза, че се притеснява, че дори хора на ниски позиции като неговата ще бъдат разглеждани като част от режима на Асад и че фокусът върху ислямския закон означава, че ще има дискриминация срещу тези от други вероизповедания.
Стотици жители участваха в демонстрация в столицата Дамаск през декември, за да призоват за светско управление и равни права на жените. "Никой не е против исляма, но със сигурност сме против религиозно правило, основано на конкретни текстове и хадиси" - изказвания и действия, приписвани на ислямския пророк Мохамед - каза един участник, Али ал Акабани, когато го попитаха за използването на шериата в полицията.
Самият 50-годишен Акабани е мюсюлманин, но каза, че Дамаск е "многообразен в своите секти и доктрини".
В същото време новите сирийски власти трябва бързо да обучат полицията, тъй като силите на Асад "се изпариха напълно и стабилността е основен, основен проблем", каза Лунд от Century International. "Да се придържаме към това, което знаят и винаги са правили, може да е най-лесният начин да направите това."
В Идлиб, където ХТШ доминира от 2017 г. насам, групировката първоначално е извършвала патрули, за да наложи строги ислямистки възгледи върху общественото поведение, каза Аарън Зелин, старши сътрудник във Вашингтонския институт за близкоизточна политика.
Жени са били задържани за пътуване без член на семейството от мъжки пол или неприлично облекло, се казва в доклад на разследваща комисия на ООН от 2021 г.
Но по-късно патрулите за морал бяха намалени, защото жителите не ги харесваха, каза Зелин.
Шараа, лидерът на ХТШ, се обяви против твърдия подход към общественото поведение, но ръководената от него коалиция включва членове, считани за по-крайни, а това засилва страховете на малцинствата.

Новата сила

Мащабът на кризата, пред която са изправени новите сили, беше ясно очевиден в полицейските участъци, които "Ройтерс" посети през декември.
В полицейската дирекция в Дамаск и в гарите Марджа и Кафр Соуса стаите бяха осеяни с документи, счупено стъкло, изоставени униформи, боеприпаси и счупени мебели. Служителите бяха освободили няколко стаи, от които да работят, но компютрите и телефоните бяха откраднати.
Пред Марджа и Кафр Соуса имаше зелено-бели полицейски коли със счупени прозорци и спукани гуми.
В дирекцията в Дамаск новият началник на полицията Басел Фаури и ръководителят на операциите Абу Ахмед ал Сукар казаха, че почти не са спали, откакто са пристигнали от Идлиб. Сукар имаше матрак, подпрян на шкаф, защото спеше в офиса си. Най-малко 20 души влязоха с молби, проблеми или оплаквания за двата часа, в които "Ройтерс" беше там.
Жена раздава сладки на полицаи в Дамаск, 21 декември 2024 г.
Reuters
Жена раздава сладки на полицаи в Дамаск, 21 декември 2024 г.
Бизнесмен искаше одобрение да наеме частна охранителна фирма, която да пази ресторантите и търговските му центрове от крадци. Други искаха разрешение да организират групи за защита на съседите. Полицията каза, че засега приветства това, но няма да позволи на подобни групи да носят оръжие.
Всички висши офицери, интервюирани от "Ройтерс", казаха, че очакват нивата на персонал да се подобрят и повече участъци да отворят отново, тъй като набирането и обучението се разширяват тази година.
На 14 януари академията в Дамаск отпразнува дипломирането на около 500 полицейски кадети, които дефилираха пред своите обучители в нови черни униформи. Когато "Ройтерс" посети през декември, дузина мъже бяха наредени пред портите на академията, за да интервюират за полицията.
Един от тях, 19-годишният Закария ал Хиджи от източния град Дейр аз Зор, каза, че не е харесвал управлението на Асад, но харесва това, което е видял досега от новите власти. Той каза, че братовчедите му, които вече са работили за ХТШ, са му казали, че полицията ще предложи добри заплати.
Формулярите за кандидатстване, видени от "Ройтерс", съдържат раздел за "вярвания, ориентации и мнения", в който новобранците са помолени да предоставят своя "референтен авторитет", израз, често използван за мюсюлмански религиозни водачи, които се считат за авторитетни от различни секти.
Въпреки че религията отдавна е включена в документите за самоличност в Сирия, при Асад не беше обичайно да се уточняват течения.
Трима служители на ХТШ, говорещи при условие за анонимност, тъй като не са били упълномощени да се обръщат към медиите, казаха, че въпросът има за цел да помогне за идентифицирането на кандидати, които ще се нуждаят от по-внимателна проверка, особено алауити, които идват от същата секта като Асад и може да са имали връзки с неговия режим.
Хумайда Антара ал Матар, който интервюира дезертьори от полицията, които искат старите си работни места обратно в академията в Дамаск, каза, че това е "просто рутинен въпрос" и не е предназначен да дискриминира която и да е вяра или секта, включително алауити.
Новобранците получават само 10 дни обучение, най-вече по боравене с оръжия и ислямско право, казаха пред "Ройтерс" обучители и наскоро завършили. Когато сигурността се подобри, целта е да се увеличи обучението до девет месеца, като се използва система, въведена от бунтовниците в Идлиб, каза Ахмед Латуф, който оглавяваше полицейската академия в бившия бунтовнически анклав, преди да бъде назначен за началник на полицията в Алепо.
Религиозното обучение, предлагано на новобранците, включва принципите на ислямската юриспруденция, биографията на пророка Мохамед и правилата на поведение, каза Латуф по телефона от Алепо.
Ръководителят на полицейския участък Марджа в Дамаск, Айман Абу Талеб, каза, че се притеснява, че много сирийци ще видят ХТШ като екстремисти и няма да приемат тяхното управление. Но той каза, че не разбира защо техният прочит на исляма би бил проблем. "Религията, която най-много зачита човешките права, е ислямът", каза той.