Германският външен министър за "Вежен": Не може да е съвпадение

Германският външен министър за "Вежен": Не може да е съвпадение

Германският външен министър за "Вежен": Не може да е съвпадение
Reuters
Ръководителят на българската компания, собственик на арестувания в Швеция кораб, заяви, че е възможно "Вежен" да е повредил подводния оптичен кабел в Балтийско море. Една от котвите паднала на дъното по време на силни ветрове, но според него не е имало някакви умишлени злонамерени действия на екипажа, съобщи "Ройтерс".
"Те [екипажът] са инструктирани да сътрудничат на властите, ситуацията не е ескалирала в нито един момент и в момента е спокойно", допълва той пред агенцията. Според него в началото служители на шведските органи на реда са се качили на борда и първоначално са държали хората там под прицела на огнестрелно оръжие.
Капитан Александър Калчев е изпълнителен директор на Параходство "Български морски флот" - собственик на плавателния съд, който е с изцяло български офицерски състав от 8 души и с 9 моряци от Мианмар. БНР цитира думите му във Варна:
"По информацията, която имаме, на 25 януари вечерта корабът е плавал в изключително лошо време, югозападни ветрове със сила над 25 метра в секунда. Образувала се е къса и доста висока вълна... Сутринта към 6.30 часа, когато вятърът е спаднал, екипажът е излязъл на палубата, за да огледа за щети. Установено е, че лява котва е била "изтекла", както казваме на морски език, и очевидно е била влачена по дъното."
Той допълва, че е възможно "корабът да е причинил това скъсване, но в никакъв случай аз лично не допускам, че може да става дума за саботаж или за някакво друго действие от страна на нашия екипаж".
Говорител на шведския институт по метеорология и хидрология казва, че в района на инцидента между континента и остров Готланд в ранните неделни часове ветровете са били със сила 8-10 м в секунда. "Това не е много силен вятър. Доста под 14 м/сек, което е прагът за предупреждение за буря", и вълните също не са били много високи, допълва той пред "Ройтерс".
Германският външен министър за "Вежен": Не може да е съвпадение
Reuters
  • "Още повредени кабели, това не може да е съвпадение", каза външният министър на Германия Аналена Бербок преди Съвета на външните министри от ЕС в Брюксел.
  • "Не вярвам на съвпаденията, когато става дума за чести случаи на повреда на подводна инфраструктура в Балтийско море", написа в Х министърът на външните работи на Естония преди същата среща на дипломатите. "Преди първия за годината съвет подчертах необходимостта от по-добро възпиране на хибридни заплахи и защита на нашата инфраструктура", допълва Маргус Цахна.
Телевизионен репортаж от шведската телевизия TV4 показа, че лявата котва на "Вежен" е прибрана, но е откършено солидно парче от нея. На снимки от юли 2024 г. котвата е цяла.
Корабът е на котва на около 10 км (6 мили) южно от военноморската база в Карлскрона.
Говорител на бреговата охрана на Швеция каза, че "Вежен" е южно от остров Аспо и от неделя вечерта на борда са негови колеги във връзка с разследването, но не поясни какво точно разследват. Заповедта за задържането на кораба е издадена от прокурор.
Германският външен министър за "Вежен": Не може да е съвпадение
Reuters
Латвийските военноморски сили съобщиха в неделя, че разследването има предвид още два кораба в района. Латвийската държавна полиция също е започнала наказателни процедури за този инцидент.
В края на миналата година танкерът Eagle S, част от т.нар. сенчеста флотилия за руски петрол, бе задържан по подозрение, че е повредил няколко кабела по морското дъно между Финландия и Естония, бе влачил - според шефа на финландското Национално бюро за разследване Сами Пайла - котвата си "десетки километри" по дъното.
Шведски медии описват, че "Вежен" е напуснал руско пристанище в петък и че засегнатият кабел е бил на 50 м под морската повърхност. Повредата, изглежда, е причинена в неделя много рано сутринта на около 130 км от латвийското пристанище Вентспилс.
"Подозираме, че вчера в шведската икономическа зона е извършен сериозен саботаж", каза прокурорът Матс Люнгквист в понеделник сутринта. "Поради това реагирахме много бързо. Множество органи се събраха в кратък срок и започнаха да се справят с този инцидент." Люнгквист не коментира повредената котва на кораба, позовавайки се на продължаващото разследване.
Какви и колко обширни са пораженията по подводния кабел ще може да се разбере, когато на място пристигнат специални екипи и спуснат апаратура за оглед. Това се очаква да се случи в следващите два дни. Ако случаят е сложен, възстановяването на прекъснатата връзка може да отнеме няколко седмици.