Естонски министър предложи корабна такса за защита на кабелите в Балтийско море

Транспортните фирми може би трябва да плащат такса, за да използват Балтийско море - един от най-натоварените морски маршрути в света - за да се покрият високите разходи за защита на подводните кабели, Идеята на министъра на отбраната на Естония идва след поредица от нарушения.
По последното от тях е проверяван корабът "Вежен" с български команден състав, задържан в Швеция.
НАТО каза миналата седмица, че ще разположи фрегати, патрулни самолети и дронове в Балтийско море след поредица от инциденти, при които кораби са повредили захранващи и комуникационни кабели с котвите си при актове на предполагаем саботаж.

Задържаният от шведските власти български кораб "Вежен" (видео)
В допълнение към патрулите министърът на отбраната Хано Певкур каза, че страните обмислят други мерки за защита на кабелите, включително инсталиране на сензори за откриване на котви, влачени по морското дъно или изграждане на специални обвивки или стени около кабелите.
Но това ще струва средства и независимо дали държавите, или кабелните оператори плащат за това, потребителите може да се окажат тези, които ще платят крайната цена чрез по-високи данъци или разходи за комунални услуги. Друг вариант, каза Певкур, е налагането на такса върху корабите, които плават през Балтийско море, което граничи с осем страни от НАТО и Русия.
"Да кажем, че когато отидете на летището, имате таксата за кацане, имате летищната такса и тя е включена в цената на билета", каза той пред "Ройтерс" в интервю в Токио. "Така че в един момент може би ще видим, че при преминаване през Датските проливи ще има нови разходи за компаниите, защото това е най-вече застрахователна такса за евентуална повреда на кабелите." |
Певкур добави, че се обсъждат различни варианти и страните ще трябва да намерят общо решение.
- В световен мащаб около 150 подводни кабела се повреждат всяка година, според Международния комитет за защита на кабелите, базиран във Великобритания.
- Телекомуникационните кабели, електропроводи и газопроводи в плиткото Балтийско море се смятат за особено уязвими поради много интензивния трафик.
- Според някои оценки около 4 хил. кораба пресичат повърхността му всеки ден.
Повреждането в неделя на комуникационен кабел, минаващ между Латвия и Швеция, е един от четирите подобни инцидента за малко повече от година. Засегнали са също електрически и телекомуникационни линии, минаващи между Естония и Финландия.

Маргарита Видиновска от Хелзинки: Не е вярно, че "Вежен" е попаднал в лошо време
Певкур каза, че официалните разследвания продължават, но поредицата от инциденти сочи координирани действия на кораби, които са част от "сенчестия флот" на Русия. "Когато видим, че всички тези кораби са част от сенчестия флот на Русия, въпреки че плават под различни... тогава, разбира се, знаете, че трябва да свържем точките в картина", каза той.
Москва обвини западните държави, че отправят "без доказателства" твърдения за участието й в инцидентите.