Кои автомобилни компании ще пострадат от митата на Тръмп

Кои автомобилни компании ще пострадат от митата на Тръмп

Президентът на САЩ Доналд Тръмп наложи 25% мита върху вноса от Мексико, Канада и допълнително мито от 10% върху вноса от Китай от 4 февруари, изисквайки тези страни да спрат потока на фентанил и от имигранти в случая с Канада и Мексико към Съединените щати.
Около 90% от износа на автомобили от Мексико и Канада отива в САЩ, според Мексиканската асоциация на автомобилните производители (AMIA) и Канадската асоциация на производителите на автомобили.
Германските автомобилни производители, от които Volkswagen ще бъде най-засегнат, предупредиха срещу митата, заявявайки, че те ще предизвикат инфлация за потребителите.
Брой на леките автомобили, изнесени между януари и ноември 2024 г. от Мексико в Северна Америка (90% от тях са за САЩ).
Reuters
Брой на леките автомобили, изнесени между януари и ноември 2024 г. от Мексико в Северна Америка (90% от тях са за САЩ).
Ето производителите на автомобили, които ще бъдат засегнати:
AUDI
Заводът на Audi (част от Volkswagen) в Сан Хосе, щата Чиапас в Мексико, произвежда Q5; в него работят малко над 5 хил. души. Тук са произведени близо 176 хил. автомобила през 2023 г., показва уебсайтът му. През първата половина на 2024 г. близо 40 хил. са били изнесени за САЩ, според мексиканската AMIA.
BMW
Заводът на BMW в Сан Луис Потоси в Мексико, произвежда Серия 3, Серия 2 Купе и M2, като почти цялата продукция отива в САЩ и други пазари по света, според автомобилния производител. От 2027 г. ще произвежда изцяло електрическата моделна линия Neue Klasse.
FORD
Ford има три завода в Мексико: за двигатели в Чихуахуа и два завода за сглобяване на автомобили в Каутитиан и Ермосио. Компанията е изнесла малко под 196 хил. автомобила от Мексико за Северна Америка през първата половина на 2024 г., като 90% от превозните средства отиват в САЩ, според мексиканската AMIA.
В Канада има завод за сглобяване в Оуквил, където планира да произвежда по-голям, задвижван с газ пикап F-Series от 2026 г.
GENERAL MOTORS
Внесъл приблизително 750 хил превозни средства от Канада или Мексико през 2024 г. в САЩ, като повечето произведени в Мексико, според фирмата за бизнес анализ GlobalData. Включват някои от най-популярните превозни средства на GM, включително Chevy Silverado, пикапи GMC Sierra и SUV със среден размер. Мексиканските заводи на GM също сглобяват две от критично важните нови електрически превозни средства, захранвани с батерии версии на SUV Equinox и Blazer.
В Канада GM управлява три завода, произвеждащи електрически ванове, камиона Chevrolet Silverado Heavy Duty и V8 двигател и трансмисия с двоен съединител за доставка по целия свят.
HONDA MOTOR
Изпраща 80% от своята мексиканска продукция на пазара в САЩ. На 6 ноември компанията предупреди, че ще трябва да обмисли пренасочване на производството, ако САЩ наложат постоянни мита върху мексиканския внос.
JAC MOTORS
JAC Motors сглобява автомобили с марка JAC чрез съвместно предприятие с мексиканската фирма Giant Motors.
KIA
Южнокорейската Kia Corp има фабрика в Мексико, която произвежда свои собствени превозни средства и някои SUV автомобили Santa Fe за своя филиал Hyundai Motor за износ в САЩ.
MAZDA
Изнесла е около 120 хил. автомобила от Мексико за СЩ през 2023 г., но заяви, че може да преразгледа допълнителни инвестиции, ако бъдат наложени мита.
NISSAN
Nissan Motor има два завода в Мексико за моделите Sentra, Versa и Kicks за пазара на САЩ. Произвели са близо 505 хил. автомобила в Мексико през първите девет месеца на 2024 г.
STELLANTIS
Stellantis управлява два завода за сглобяване в Мексико: Saltillo, който произвежда пикапи и микробуси Ram, и Toluca, за средния SUV на Jeep Compass.
Френско-италиано-американската група също така притежава два завода за сглобяване в провинция Онтарио, Канада: Windsor, където произвежда модели Chrysler, и Brampton, който в момента е в процес на преоборудване и е планиран да възобнови производството през 2025 г. с нов модел Jeep.
TOYOTA
Toyota Motor произвежда своя пикап Tacoma в два завода в Мексико. Продадени са повече от 230 хил. от тях в САЩ през 2023 г., което представлява около 10% от общите му продажби на този пазар. Преди това Toyota произвеждаше Tacoma в САЩ, но сега доставя всички от Мексико.
VOLKSWAGEN
Фабриката на Volkswagen в Пуебла е най-големият автомобилен завод в Мексико и един от най-големите във Volkswagen Group, според уебсайта на автомобилния производител. През 2023 г. там са произведени близо 350 хил. автомобила, включително Jetta, Tiguan и Taos, всички за износ в САЩ.
В Канада Volkswagen изгражда гигафабрика за батерии в Сейнт Томас, Онтарио, като инвестира до 7 млрд. канадски долара (4,9 млрд. щатски долара) с идея да използва батериите за автомобили, които продава в Северна Америка. Очаква се производството да започне до 2027 г.
AUTOLIV
Шведският Autoliv, най-големият световен производител на въздушни възглавници и предпазни колани, заяви, че има около 15 хил. служители в Мексико.
MICHELIN
Производителят на гуми Michelin има два завода в Мексико - Queretaro и Leon - и три в Канада: Pictou, Bridgewater и Waterville.
YANFENG
Китайският производител на седалки Yanfeng Automotive Interiors доставя за автомобилни производители като General Motors и Toyota от заводите си в Мексико.
ДРУГИ
Други производители на части със заводи в Мексико, обслужващи автомобилно производство за пазара на САЩ, включват италианския производител на гуми Pirelli, италианския първокласен производител на спирачки Brembo и италианската Eurogroup Laminations. Eurogroup Laminations, която има Tesla сред своите клиенти, е специализирана в статори и ротори, два ключови компонента на електрически двигатели и генератори.
Американският автомобилен производител Tesla насърчи своите китайски доставчици да създадат заводи в Мексико през 2023 г., за да снабдяват фабриката, която планираше да построи в страната от началото на 2025 г., но плановете ѝ не се осъществиха.