Корабът "Вежен" попадна в геополитическа буря в Балтийско море

Корабът "Вежен" попадна в геополитическа буря в Балтийско море

"Вежет" и кораб на шведската брегова охрана.
Reuters
"Вежет" и кораб на шведската брегова охрана.
Екипажът на оперираният от Параходство "Български морски флот" кораб "Вежен" би трябвало да знае, че в Балтийско море не само времето може да е проблем - това е зона на геополитическа буря, през която всеки кораб трябва да преминава с повишено внимание и в изрядно състояние.
Тук повреждането на подводен кабел, особено в неподходящ момент и тъкмо в началото на постоянна операция на НАТО за охрана и контрол, разпалва страсти, подозрения и претенции отвъд нормалното за морски инцидент.
Защо този оптичен кабел се оказа толкова важен, след като през ноември Европейската асоциация на оператори и собственици на подводни кабели напомни, че всеки три дни някъде в света бива повреждан или прекъсван такъв? Това прави 150-200 инцидента годишно. Във водите на Северна Европа основната причина остават корабни котви или действия на риболовни кораби, допълва асоциацията. Но по морета и океани се случва, макар и доста рядко, причинителят да е естествен - дънни течения, бури, свлачища, натрупване на наноси...
"Повредата само на един или дори два кабела рядко ще доведе до значително прекъсване на услугата и клиентите в засегнатия район е малко вероятно да забележат въздействие. Кабелните оператори изграждат разнообразие и излишък в своите мрежи, специално за да смекчават тези видове събития", допълват от ESCAEU.
Това е обяснение, не оправдание за небрежност или прикриване на умилен саботаж.
Частично строшената котва на българския кораб.
Reuters
Частично строшената котва на българския кораб.
Седмица след задържането на "Вежен" няма информация за особено раздвижване на проверката какво е правил миналата неделя в района, никой не е заподозрян или обвинен.
  • Шведската прокуратура започна проверка за "саботаж при утежняващи обстоятелства", Службата за сигурност на кралството ръководи първоначалното разследване, включени са полицията, бреговата охрана и въоръжените сили.
  • Латвия започна собствено наказателно производство по два члена от Наказателния кодекс на страната - за умишлено повреждане и щети върху собственост, причинили сериозни последици, както и за умишлено разрушаване и повреждане на обществена мрежа за електронни комуникации, довело до сериозни последици.
  • Веднага са информирани и са в течение на случващото се партньорите във Финландия, Естония, НАТО и от страни извън района.
Така беше и миналия понеделник, когато "Асошиейтед прес" цитира няколко западни служители от разузнавателните служби, според които най-вероятно скъсването на кабела е станало инцидентно и заради котви, влачени от кораби, които или са зле поддържани, или екипажът им е слабо подготвен.
  • "Вашингтон пост" първи написа на 19 януари, т.е. още преди инцидента, за оформящ се консенсус сред американските и европейските спецслужби, че такива кораби вероятно са причинили и последните щети. Но източниците му с анонимни.
  • Високопоставен служител от разузнаването каза за АП, че корабните дневници и механичните повреди по котвите на корабите са сред "множеството индикации", намаляващи вероятността за руски саботаж. Той посочва още, че и руски кабели са прекъснати.
  • Друг западен служител посочва, че Русия е изпратила кораб за събиране на разузнавателна информация на мястото на един скъсан кабел, за да проучи щетите.
Корабът "Вежен" попадна в геополитическа буря в Балтийско море
Reuters
Има достатъчно съмняващи се в тази хипотеза и в обясненият от България на оператора на "Вежен".
Според Юка Саволайнен, например, изглежда мъгляво оправдаването от българската компания на скорошното скъсване на кабела като инцидент. Той е директор в Европейския център за борба с хибридни заплахи (Hybrid CoE), капитан, офицер от Генералния щаб на финландската брегова охрана, командвал през 2012-2017 г. Западния район на бреговата охрана на Финландия.
Пред шведската медийна група STT финландецът казва, че обяснението с откачилата се заради вълни котва е съмнително, защото котвите не биха се разхлабили дори при лошо време, ако са добре закрепени. Обръщайки внимание на широкото отразяване на тази версия, Саволайнен казва, че това му прилича на опит за оневиняване на други задържани или заподозрени екипажи на кораби и да се направи така, че политическата реакция на Хелзинки и страните от района да изглежда е неоснователна. Той посочва, че "при такава концентрация [на кораби от руския сенчест флот] в Балтийско море за толкова кратко време, ако беше съвпадение, вероятността да е така е нищожна".
Оператор на кабела, скъсан на около 130 км от латвийския бряг, е Латвийският държавен радиотелевизионен център (LVRTC). След огледа и заснемането на повредите инженерите на компанията са събрали материали, оборудване и хора и изчакват разрешение от разследващите, съответните власти в Швеция и Латвия и подходящо време, за да започнат ремонта, съобщи агенция LETA. Какви точно са щетите не е съобщавано публично.

Защо е това напрежение?

На първо място заради руската агресия срещу Украйна, рязкото охлаждане на отношенията между Русия и Запада и зачестилите съобщения, включително от най-високо ниво в НАТО, за все по-активна руска кампания от саботажи и подготвяни убийства в "неприятелските", според Кремъл, държави.
На 14 януари генералният секретар Марк Рюте каза:
"Само през последните два месеца видяхме повреда на кабел, свързващ Литва и Швеция, друг, свързващ Германия и Финландия, и наскоро няколко кабела, свързващи Естония и Финландия. Разследванията на всички тези случаи все още продължават. Но има причина за сериозна загриженост". Говорейки за хибридни операции срещу страните от алианса и без да обвинява конкретно Русия, той допълни: "Хибридни означава саботаж, кибератаки, понякога дори нападения с цел убийство, а в този случай това означава удар върху нашата критично важна подводна инфраструктура."
  • За експлозиите, разрушили в края на септември 2022 г. газопроводите на "Северен поток" в Балтийско море, още няма официално посочен извършител и мотив, а това бе инфраструктура за милиарди долари. След това рискът за всичко подобно в района рязко се повиши.
  • От октомври 2023 г. насам тук са прекъснати или повредени поне 11 подводни кабела и тази честота и концентрация от инциденти не е обичайна, поради което отговорите на въпроса има ли сред инцидентите случаи на саботаж стават още по-наложителни. А такива неоспорими отговори още няма.
Корабът "Вежен" попадна в геополитическа буря в Балтийско море
Reuters
  • При този растящ натиск над органите на реда и службите да покажат резултати се стигна до случая с китайски кораб за насипни товари Yi Peng 3, подозиран за скъсването на кабели на 17 и 18 ноември 2024. Той бе спрян в Дания и отне един месец шведските власти да се качат на борда му. В крайна сметка нищо не бе установено и той бе пуснат, включително след натиск от собственика, че ще ги съди за причиняване на загуби. В момента корабът е близо до китайския бряг.
  • На Коледа финландците показаха как би трябвало да се действа - когато специална част на полицията и отряд на бреговата охрана се качи на кораба Eagle S, подозиран в саботаж на кабели.
  • Същият модел бе използван и за "Вежен" от шведите, т.е. има изработен и трениран протокол за действие и всеки знае какво и къде да изпълнява възможно най-бързо.
  • В Балтийско море вече действа операция за наблюдения на морския трафик от Съвместната експедиционна сила (Joint Expeditionary Force или JEF е активна от 2018 г. група за бързо реагиране на Великобритания, петте скандинавски държави, трите балтийски републики и Нидерландия). В средата на януари НАТО обяви Baltic Sentry (Балтийски караул) - специална нова мисия за осигуряване на критично важна инфраструктура в Балтийско море срещу саботажи.
Корабът "Вежен" попадна в геополитическа буря в Балтийско море
Reuters

Важно за балтийците събитие тази седмица

Изявленията - вкл. на германския външен министър Аналена Бербок - че случаят, с който свързват "Вежен", не изглежда да е съвпадение, идват в момент, когато балтийските републики са на самия финал на подготвян години наред много важен ход. Тази седмица трите държави ще прекъснат връзката си с синхронизираната зона за пренос на електроенергия от времето на СССР, покриваща повечето бивши съветски републики и ще се свържат с UCTE, мрежата на континентална Европа.
  • На 7 февруари изтича споразумението (т.нар. BRELL - Беларус, Русия, Естония, Литва и Латвия) и в следващите 48 часа трябва да се извърши прехвърлянето без да го усетят потребителите - граждани и бизнес - което ще е ключова крачка към енергийна независимост от Русия. Месеци преди въпросния 9 февруари службите започнаха да се опасяват от опити на Москва да саботира тази иначе просто техническа операция. Затова и бяха подсилени патрулите и наблюдението в тази част на Балтика, а в Литва държавната служба за сигурност пое от частни охранители защитата на LitPol - стратегически важна електропреносна връзка на страната с Полша.
Миналия вторник, 2 януари, директорът на литовското разузнаване VSD Дариус Яунишкис каза в интервю за радиостанцията Žinių radijas, че инцидентите с прекъснати кабели може да са свързани с предстоящото синхронизиране на електроенергийната система на балтийските държави със Западна Европа: "Не бих изключил това. Разбира се, прерязването на кабелите и повишената активност изглежда много странно. Въпреки че мога да кажа, че е имало инциденти в света, но те не са били свързани със злонамерени действия. Но, разбира се, това е обезпокоително, че има такава повишена активност. (...) Това, на което сме свидетели сега, вероятно е свързано със сенчестия флот на Русия".
Пуснатият на вода през 2022 г. "Вежен" не изглежда да се вписва в профила на "сенчестите" кораби. Яунишкис каза, че тези, които режат кабели, често са в техническа неизправност, незастраховани, на 15-20 години, управлявани от некомпетентни екипажи и изключват GPS-ите си, за да не бъдат проследявани.
В района зачестяват исканията задържани кораби да бъдат конфискувани, ако се докаже вината на екипажите им, и проддени, за да се покрият частично причинените от тях щети.

Призиви за повече сигурност от НАТО и ЕС

Балтийските републики призовават НАТО и ЕС да поемат повече отговорност след инцидентите с кабели. Гитанас Науседа, президентът на Литва, заяви в интервю за АП, че "е време да се покажат мускули" с "привличането на допълнителни морски сили и средства за предотвратяване на такива инциденти". И допълва, че страната му много добре осъзнава, че трябва да използва всички усилия и средства да демонстрира, че сама се грижи за сигурността си.
Корабът "Вежен" попадна в геополитическа буря в Балтийско море
Reuters
Такива "мускули" е именно мисията Baltic Sentry на НАТО с участието на поне 8 държави.
В нея са включени френски Atlantique 2 - военни разузнавателни самолети с голям обсег за наблюдение на морски трафик и откриване на подводници с уреди и камери, способни да покажат кой в момента е на мостика на конкретен кораб и какво има на палубата. Те летят над Балтийско море в продължение на часове от Германия до Естония, докато под тях патрулират военни кораби с повишено внимание към инфраструктура като газопровода Balticconnector (Финландия-Естония), Baltic Cable (свързва електропреносната мрежа на Швеция и Германия) и C-Lion1 (телекомуникационен конектор Финландия-Германия).
Ръководи се от Обединеното командване на НАТО в Брунсум, Нидерландия, което от 20 години е основното за защитата на съюзниците в Северна Европа, включително Полша и трите балтийски републики. Централна роля играе Обединеното военноморско командване в Нортууд, Великобритания. Активирана е специалната балтийска група в Росток, Германия.
В декларацията на страните участнички от 14 януари заявяват, че са разположени активи на съюзниците в морето, във въздуха, на сушата и под водата. Преминаването през зона с толкова засилен интерес кой какво прави в нея не е обичайно за когото и да е. Включително за "Вежен".