Норвегия вече продава само електрически коли: как става това

Норвегия се доближава до целта си да продава само автомобили с нулеви емисии от тази година. 95.8% от продажбите на нови автомобили през януари са изцяло електрически. Това е безпрецедентно равнище в световен мащаб, съобщи "Франс прес".
Електрическите модели миналия месец са били 8954 от общо 9343 продадени нови автомобила, обяви Норвежкият информационен съвет за сухопътен трафик (OFV).
От 50-те най-продавани модела в страната само два не са били електрически, а първият от тях е едва на 33-о място в класацията.
За сравнение - делът на електрическите автомобили в Европа е бил 13.6% през 2024 г., което е спад за първи път, откакто продажбите на електромобили скочиха значително през 2020 г., според данни на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA).

Спадът в продажбите на нови автомобили в ЕС застигна и България през декември
Без забрани и стимули в изобилие
"Това е нещо невиждано досега. Ако януарската тенденция продължи и през остатъка от годината, то ще се доближим бързо до целта си за 2025 г.", изрази задоволството си Ойвинд Солберг Торсен, директор на Норвежкия информационен съвет за сухопътен трафик. |

Стокхолм забранява коли на бензин и дизел в центъра на града
Ако обаче искаме искаме да пресечем финалната линия и да имаме изцяло електрически автопарк, то е необходимо да поддържаме стимулите, които правят рентабилен избора на електрически автомобил спрямо други модели, добави той.
Норвегия си е поставила за цел да изпревари ЕС със 100 години, като постигне 100% продажби на нови автомобили с нулеви емисии от 2025 г.
За разлика от Брюксел норвежките власти не прибегнаха към забрана на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, а по-скоро към политика на щедри стимули.

Евросъюзът реши от 2035 г. да се продават само нови коли с нулеви емисии на въглероден диоксид
Електрическите автомобили до голяма степен са освободени от данъци, докато превозните средства, задвижвани с изкопаеми горива са обложени със значителни налози, което прави покупката на електромобилите изключително атрактивна.
Електрическите автомобили се ползват и със специални привилегии в Норвегия, включително неплащане на градски такси и безплатно паркиране на обществени паркинги, както и правото да се движат в бус лентите.
Почти всяка къща има гараж със зарядна станция, а най-често срещаните автомобили в Осло са "Тесла", "Ауди" и "Фолксваген", както и все повече китайски марки, които са на конкурентни цени.

"Волво" се отказва да прави само електрически автомобили
Норвегия, която е най-големият износител на въглеводороди в Западна Европа заради добива на природен газ, е изградила на национално ниво и мрежа за ултрабързо зареждане.
Дори ако продажбите на изцяло електрически автомобили не достигнат изцяло 100% тази година, професионалистите в сектора са на мнение, че целта може да се смята за изпълнена.
Предвижда се данъчната тежест върху автомобилите с двигатели с вътрешно горене и плъгин хибридите - които са по-чисти, но все още частично работят с бензин или дизел, да се увеличи от 1 април.
Според Норвежкия информационен съвет за сухопътен трафик дизеловите автомобили са едва 1.5% от новите регистрации през януари, бензиновите - 0.4%, а плъгин хибридите - 1%.