Норвегия вече продава само електрически коли: как става това

На живо
Дебатът в парламента дали Мария Филипова да стане заместник-омбудсман

Норвегия вече продава само електрически коли: как става това

Под 3% от новорегистрираните автомобили в Норвегия през януари са били с двигатели с изкопаеми горива. Всичко останало е електрическо. За 2025 г. Осло си е поставил за цел да достигне 100% в продажбите на нови коли с нулеви СО2 емисии
Reuters
Под 3% от новорегистрираните автомобили в Норвегия през януари са били с двигатели с изкопаеми горива. Всичко останало е електрическо. За 2025 г. Осло си е поставил за цел да достигне 100% в продажбите на нови коли с нулеви СО2 емисии
Норвегия се доближава до целта си да продава само автомобили с нулеви емисии от тази година. 95.8% от продажбите на нови автомобили през януари са изцяло електрически. Това е безпрецедентно равнище в световен мащаб, съобщи "Франс прес".
Електрическите модели миналия месец са били 8954 от общо 9343 продадени нови автомобила, обяви Норвежкият информационен съвет за сухопътен трафик (OFV).
От 50-те най-продавани модела в страната само два не са били електрически, а първият от тях е едва на 33-о място в класацията.
За сравнение - делът на електрическите автомобили в Европа е бил 13.6% през 2024 г., което е спад за първи път, откакто продажбите на електромобили скочиха значително през 2020 г., според данни на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA).

Без забрани и стимули в изобилие

"Това е нещо невиждано досега. Ако януарската тенденция продължи и през остатъка от годината, то ще се доближим бързо до целта си за 2025 г.", изрази задоволството си Ойвинд Солберг Торсен, директор на Норвежкия информационен съвет за сухопътен трафик.
Ако обаче искаме искаме да пресечем финалната линия и да имаме изцяло електрически автопарк, то е необходимо да поддържаме стимулите, които правят рентабилен избора на електрически автомобил спрямо други модели, добави той.
Норвегия си е поставила за цел да изпревари ЕС със 100 години, като постигне 100% продажби на нови автомобили с нулеви емисии от 2025 г.
За разлика от Брюксел норвежките власти не прибегнаха към забрана на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, а по-скоро към политика на щедри стимули.
Електрическите автомобили до голяма степен са освободени от данъци, докато превозните средства, задвижвани с изкопаеми горива са обложени със значителни налози, което прави покупката на електромобилите изключително атрактивна.
Електрическите автомобили се ползват и със специални привилегии в Норвегия, включително неплащане на градски такси и безплатно паркиране на обществени паркинги, както и правото да се движат в бус лентите.
Почти всяка къща има гараж със зарядна станция, а най-често срещаните автомобили в Осло са "Тесла", "Ауди" и "Фолксваген", както и все повече китайски марки, които са на конкурентни цени.
Норвегия, която е най-големият износител на въглеводороди в Западна Европа заради добива на природен газ, е изградила на национално ниво и мрежа за ултрабързо зареждане.
Дори ако продажбите на изцяло електрически автомобили не достигнат изцяло 100% тази година, професионалистите в сектора са на мнение, че целта може да се смята за изпълнена.
Предвижда се данъчната тежест върху автомобилите с двигатели с вътрешно горене и плъгин хибридите - които са по-чисти, но все още частично работят с бензин или дизел, да се увеличи от 1 април.
Според Норвежкия информационен съвет за сухопътен трафик дизеловите автомобили са едва 1.5% от новите регистрации през януари, бензиновите - 0.4%, а плъгин хибридите - 1%.