Точка на пречупване за яйцата в Америка: кризата се разраства

Точка на пречупване за яйцата в Америка: кризата се разраства

Точка на пречупване за яйцата в Америка: кризата се разраства
Reuters
Цените на яйцата в САЩ нарастват драстично през последните няколко седмици, пише The Atlantic. Първият фактор за това е по-високата инфлация, а след това епидемията от птичи грип създаде недостиг.
По време на кампанията си Доналд Тръмп обеща пред избирателите, че ще държи под контрол цените на храните. Той каза, че ще понижи цените "на първия си работен ден", обещание, което не спази.
Признак за задълбочаващата се криза с цените е обявата на една от най-популярните вериги ресторанти с 2000 локации в САЩ в 25 щата - Waffle House, че ще добавя временно 50 цента върху стойността на всяко поръчано яйце от менюто.
САЩ са сред най-големите потребители на яйца в света. Консумацията се увеличава след края на Втората световна война, когато американците ядат средно по повече от едно яйце на ден на човек. След малък спад през 90-те години на миналия век през 2010 г. консумацията отново започва да расте. До 2019 г. американците консумират средно около 279 яйца, което прави по 5-6 яйца на човек седмично.
Заради растящите цени на яйцата през последния месец прессекретарят на Белия дом Каролин Ливит обвини администрацията на Джо Байдън за кризата. Ливит се позова на стандарта USDA, който позволява елиминирането на милиони кокошки, снасящи яйца, които са били заразени с птичи грип, мярка, която и първата администрация на Доналд Тръмп предприе.
Средната цена на 12 яйца бе под 2 долара до 2022 г. В момента същият брой яйца струва над 4 долара, като в някои магазини те дори са по-скъпи. USDA прогнозира увеличение от още 20% на яйцата през тази година. Говорител на Waffle House заяви, че високите цени принуждават потребителите и ресторантите да "взимат трудни решения".
С растящите цени се променя и ценовата политика на магазините в САЩ, които традиционно поддържат ниски цени на тази стока, за да привличат повече потребители дори когато самите те субсидират цената на яйцата.
Сега много продавачи възприемат яйцата като "изгубени водещи по цена". Тази политика досега беше възможна заради евтиното производство на яйцата и редовните доставки. Благодарение на иновациите в промишленото земеделие, инкубацията, изкуственото осветление (за да подмамят кокошките, че е сутрин и е време за снасяне), в началото на ХХ век евтините яйца бяха в изобилие на американските пазари.
С по-високите цени на едро обаче все повече става ясно, че яйцата вече не са водещи по цена продукти. Цената на дузина яйца за ресторантите и магазините е около 7 долара, сравнена с 2.25 долара миналата есен.
Малка част от магазинерите вече успяват да поддържат по-ниски цени въпреки кризата, като повечето вече предлагат яйцата на по-високи цени. Тъй като яйцата са част от много други хлебни произведения и десерти, това повишава и техните цени.
Цената на яйцата се превръща в символ за това накъде в момента върви Америка, пише в анализа си The Atlantic. Първо, това е растящата инфлация, а на второ място, несекващите огнища на птичи грип. Според американски учени, ако не се вземат подходящи мерки като ваксиниране на птиците, ефектите на птичия грип ще продължат да се усещат в САЩ и да влияят съществено върху цените на пазара.