Голямото завръщане на корабостроителния бизнес в Гърция

В гръцката корабостроителница "Скарамангас" (Skaramangas) близо до Атина отново кипят ремонтни дейности, чуват се удари с чук, прави се заваряване, докато работниците ремонтират носа на голям танкер, пише "Ройтерс". Други кораби също ще бъдат стегнати и ремонтирани, докато чакат реда си в сух док.
Усилените ремонтни дейности бележат повратен момент за бизнеса от една година, след като десетилетие корабостроителницата бе ту частна, ту държавна и оставаше неработеща - символ на унищожителния ефект на дълговата криза в Гърция през 2009 - 2018 г. |
"Днес тук отново има живот, казва Теодорос Евангелоу, който сваля старата боя и нанася нова върху плавателните съдове. Не можех никъде да си намеря работа."
Съдбата на корабостроителницата "Скарамангас", която правителството продаде на магната Георгиос Прокопио през 2024 г., е олицетворение на излизането на страната от кризата, в която като част от спасителните планове държавата продаваше участието си в банки, холдинги, както и основни летища и магистрали.
Десноцентристкото правителство на Кириакос Мицотакис също продаде своите дялове през 2019 г. в корабостроителниците "Елефсина" (Elefsina) и "Сирос" (Syros).
Връщането на бизнеса в частни ръце означава, че собствениците могат да го развиват, като ремонтират корабите си в Гърция, вместо да го правят в Турция, Азия или Румъния.
Гърция има най-големия търговски флот в света с 5500 плаватени съда, но корабостроителниците изгубиха своята конкурентоспособност след неуспешните опити за приватизация. Досега.
"Скарамангас" са ремонтирали 37 кораба през 2024 г. и очакванията са броят да се удвои през идната година, каза управителят Милтиадис Варвициотис. Отчита се ръст в цялата индустрия: през миналата година бяха ремонтирани общо 700 кораба спрямо 330 през 2013 г. според данни на статистиката. |

"Върнахме се, тук сме, за да останем", казва Варвициотис.
Планове за развитие на бизнеса
Увеличаването на бизнеса удвоява приноса на корабостроителниците към БВП на страната с дял от 1.5%, каза Панос Ксенокостас, собственик на ΟΝΕΧ Shipyards and Technology, който купи корабостроителниците "Елефсина" и "Сирос" от държавата през 2020 г. и 2018 г. Ксенокостас иска да увеличи приноса до 2.5% за пет години.
Годишните ремонти в двете корабостроителници са скочили от няколко десетки през последното десетилетие до 220 през 2024 г., каза Ксенокостас, който планира да разшири бизнеса си в строежа на кораби и сондажни платформи, както и да ремонтира кораби за втечнен природен газ.
"Бумът в бизнеса с корабостроителниците връща Гърция обратно в играта като хъб за извършване на ремонти по Средиземноморието", казва морският експерт и финансист в корабоплаването Георгиос Ксирадакис. "Не можем да заместим турските и азиатските корабостроителници, но можем да имаме солиден дял в този бизнес", посочва той. |
В Гърция бяха построени и ремонтирани стотици кораби през 60-те и 70-те години на миналия век, но след това голяма част от индустрията стана държавна собственост по време на икономическата стагнация през 80-те години.
Възстановяване на бизнеса се отчита и в работническите предградия западно от Атина, където работят повечето корабостроителници .

В крайморския град Перама десетки компании действат като подизпълнители на големите корабостроителници. Безработицата, която беше 40% преди 10 години, толкова намаля, че сега има недостиг на работна ръка, каза кметът Янис Лагудакос.
"Сега имаме нужда от повече пътища и места за паркиране, за да се справим с увеличения трафик", каза Лагудакос. "Градът ни процъфтява", хвали се той.