Настъпва големият (или последният?) час за малките партии в Германия

Настъпва големият (или последният?) час за малките партии в Германия

Докато фокусът на вниманието за германските избори тази неделя е насочен към три по-големи партии (и едната от тях е в политически изолатор) настъпва часът на три малки партии.
Прогнозите за тях се движат около прага за попадане в Бундестага и в рамките на статистическата грешка, но резултатът ще определи не само дали ще има депутати от 4 или 7 партии, а и къде ще минава границата на мнозинството, колко члена ще има управляващата коалиция, докога ще се проточат преговорите за нея и дори кой ще стане канцлер.
Това не е непознато, но е необичайна несигурност във време, когато има силна нужда от сигурност. А може да се случи точно обратното - никоя от малките да не успее, големите традиционни партии (консервативният съюз ХДС/ХСС и лявоцентристката ГСДП) да са достатъчни за широка коалиция и всичко да се подреди бързо.
Настъпва големият (или последният?) час за малките партии в Германия
"Политико" илюстрира ситуацията с това как в изборната вечер Фридрих Мерц - лидерът на ХДС и вероятен нов канцлер - не само следи напрегнато резултатите на партията си, но и стиска палци да се издънят либералните "Свободни демократи", крайно левите от Левицата и новата популистка левица "Алианс на Зара Вагенкнехт" (BSW). Така би се сбъднала мечтата му от миналата година - да преговаря само с една партия за управляваща коалиция, а ако му потрябва четвърта, остават само "Зелените". "Алтернатива за Германия" остава зад защитната стена срещу крайната десница.
Няколко процентни пункта разлика може да оставят и трите формации извън Бундестага, но дали и коя от тях е трудно да се каже, включително заради по-сложната система за разпределяне на 630 депутатски места.
  • В изборния ден германиците пускат две бюлетини - една за партията и една за кандидата в тяхната секция, който може да попадне по този начин директно в парламента, ако е особено популярно лице и събере много гласове.
  • Ако конкретна партия не прескочи прага от 5% от първия от тези два вота, но събере подкрепа за поне трима от втория вот за директни мандати, участва в пропорционалното разпределяне на места в Бундестага (през 2021 г. на Левицата не ѝ достигнаха 0.1 процентни пункта, за да прекрачи отвъд прага за попадане в парламента, но все пак влезе благодарение на тримата си пряко избрани кандидати; сега YouGov показва, че новите ѝ мажоритарни депутати ще са двама, а не трима, защото части от симпатизантите ѝ отидоха при AfD и BSW).
  • Когато тази комбинация не се получи, незаетите депутатски места се разпределят пропорционално между попадналите в парламента.
Има няколко причини делът на ХДС да не помръдва вече седмици наред и да стои закован около 30%. Но това кара Фридрих Мерц да агитира симпатизантите на либералите да не си пилеят гласовете за "Свободните демократи", а да отидат при него. И през есента по данни на агенция ИПСОС 27% от тях са били готови да го направят. Към Зара Вагенкнехт са смятали да се преместят 7% от гласувалите либерални избиратели, докато в същото време гласували за нея изглежда се преливаха към Левицата.
Настъпва големият (или последният?) час за малките партии в Германия
Цялото това преливане и отливане на симпатизанти работи за разпръскване на гласовете и по този начин увеличава относителната тежест в парламента на популистките "Алтернатива за Германия" и Алианс Зара Вагенкнехт (BSW). Те изглежда са готови да спечелят достатъчно места, за да могат потенциално да провалят работата на парламента - дори и да не са част от следващата администрация, коментира "Ройтерс".
Първата иска да спре да въоръжава Украйна и да възстанови енергийните отношения на Германия с Русия, дори когато Москва води завоевателна война срещу западния си съсед. Втората споделя възгледа на AfD за Русия и Украйна и също се противопоставя на увеличените разходи за отбрана. Двете може да започнат да обединяват сили, за да блокира законодателство.
Съгласно германския избирателен закон 20% от гласовете на избирателите може да са достатъчни за спечелване на една четвърт или една трета от местата в парламента, ако няколко партии се доближат, но пропуснат прага от 5%, под който не печелят никакви места.
  • AfD вече знае как да го направи - има една трета блокиращо малцинство в два провинциални парламента, което й даде правомощието да пречи и забави формирането на ново правителство и създава на регионалните правителства главоболия за назначаването на нови съдии и служители по сигурността.
  • Необходими са две трети от гласовете на членовете на парламента, за да се инициира конституционна поправка. Това означава, че всеки блок, който контролира една трета от гласовете, може да спре промяната.
  • Това има най-голямо значение в контекста на конституционната "дългова спирачка" (на практика таван на разходите, който ограничава сумата, с която заемите могат да се увеличават всяка година), за която социалдемократите на канцлера Олаф Шолц, консерваторите на Мерц и Зелените заявиха, че ще бъдат отворени за реформиране. Целта е да се увеличат отбранителните разходи и да се подкрепи Украйна предвид неотложността на руската заплаха за европейската сигурност и резкия завой на Доналд Тръмп.
Блокиращ съюз на AfD и BSW би направил финансирането на увеличени военни разходи почти невъзможно.
Икономисти казват, че една реформа на дълговата спирачка може да бъде основен двигател на растежа. като отвори шлюзовете за публични разходи в една от най-пестеливите индустриални нации в света. По същия начин многократните неуспехи да се заобиколят ограниченията на "спирачката" допринесоха основно за колапса, година по-рано от графика, на тромавото коалиционно правителство на Шолц.
Настъпва големият (или последният?) час за малките партии в Германия
Предишни опасения бяха, че AfD може да блокира назначаването на нови съдии в Конституционния съд, като постепенно подкопава институцията, която се смята за основен гарант на демократичния ред в Германия.
Една конституционна поправка, набързо приета в последните дни на този парламент именно от страх, че AfD ще спечели блокиращо малцинство, силно ограничи способността им да направят това.
Основните партии имат други планове, които ще се нуждаят от реформа на "дълговата спирачка": ГСДП иска да вземе заеми, за да създаде инвестиционен фонд за съживяване на икономиката, а плановете за разходи на консерваторите може да се окажат невъзможни за управление без нов дълг.
Много по-вероятно е AfD, вероятно заедно с BSW, да спечели една четвърт от местата.
Настъпва големият (или последният?) час за малките партии в Германия
Това ще ѝ даде правомощието да създаде парламентарна анкетна комисия, която сама да призовава свидетели, включително държавни служители.
Ако партиите притежават една четвърт от местата в парламентарна комисия, те биха могли също така да гласуват, за да направят поверителните заседания на комисията публични, създавайки възможности за влияние върху политическия дневен ред.
Както AfD, така и BSW отдавна изискват разследване на начина, по който държавата се справяше с пандемията COVID-19, но анкетни комисии потенциално могат да бъдат свикани по всяка тема като подкрепата за Украйна или енергийна политика.
BSW заяви, че няма да работи с AfD, но има значително припокриване между политическите програми на двете партии и те също споделят интерес от отслабване на политическия мейнстрийм. "Както AfD, така и BSW имат много малък интерес да помагат на правителството", пише анализаторът на Eurasia Group Ян Течау. "Техният интерес е да направят всичко, за да накарат центристките партии да изглеждат неспособни и като изразходвана сила."
Настъпва големият (или последният?) час за малките партии в Германия
Reuters
Има и още - подготвяйки се за следващите федерални избори, до които популярността им е вероятно да расте, особено благодарение на усилената работа по малки и средно големи градове
  • Германските градове са изправени пред сериозни финансови затруднения, като повечето не са в състояние да представят балансирани бюджети тази година на фона на слаб растеж и високи социални разходи, показа проучване в понеделник, дни преди избори, на които болната икономика е ключов проблем за избирателите.
  • Интензивната чуждестранна конкуренция, по-високите разходи за енергия и лихвените проценти и икономическата несигурност натежаха върху икономиката на Германия, която се сви през 2024 г. за втора година и се очаква да се свие още повече тази година.
  • Около 37% от големите градове в Германия не са в състояние да балансират бюджетите си, а 47% разчитат на резерви, установи проучване на Германската асоциация на градовете.
Резултатите от проучването идват по-малко от седмица преди федералните избори, на които болната икономика е основният проблем за избирателите, а крайнодясната партия Алтернатива за Германия (AfD) се очаква да си осигури второ място.
Настъпва големият (или последният?) час за малките партии в Германия
Reuters
Само 2% от градовете в Германия са оптимисти за финансите си до края на това десетилетие, което е спад от 64% през последните пет години, а почти половината очакват влошаване на бюджетите, което предполага потенциални съкращения на персонал и услуги и блокирани инфраструктурни проекти.
"Ерата на балансираните общински бюджети приключи... Проблемът е структурен, а не по вина на самите градове", каза Маркус Леве, президент на асоциацията, на пресконференция в Берлин в понеделник.
Леве каза, че бъдещото федерално правителство трябва да предприеме спешни действия, за да предотврати пълен колапс на финансите на градовете чрез мерки като по-справедливо разпределение на данъчните приходи, пълно финансиране за федерално възложени дейности и преоценка на дълговата спирачка.
Нарастващите социални разходи са голямо напрежение върху градските бюджети, включително разходите за грижи за деца, подкрепа за хора с увреждания и грижи за възрастни хора.
Общинските социални разходи са нараснали с 12% миналата година, като разходите за благосъстояние на деца и младежи са се удвоили през последното десетилетие от 32.8 млрд. евро до 6.6 млрд. евро, според асоциацията.
Основните двигатели на разходите са новите нефинансирани и недофинансирани дейности от федералните и провинциалните правителства, които почти никога не се финансират напълно, като например законното право на целодневни грижи за деца. Притокът на бежанци допълнително увеличи разходите за деца, младежи, безработица и социални грижи, се добавя в него.
"Изправени сме пред огромни задачи с трансформационни задачи като транспорта... енергията... или топлинния преход. Как тези огромни инвестиции ще бъдат финансирани, така или иначе едва ли е изяснено", каза Буркхард Юнг, вицепрезидент на асоциацията.