Планът за реципрочни мита на САЩ увеличава риска от хаос в морския транспорт

Планът за реципрочни мита на САЩ увеличава риска от хаос в морския транспорт

Планът за реципрочни мита на САЩ увеличава риска от хаос в морския транспорт
Reuters
Новият план на президента на САЩ Доналд Тръмп за мита с обширен обхват доведе океанската корабоплаваща индустрия на ръба на криза. Причината е, че той разпалва търговска война, която ще предизвика спиране търсенето на транспорт и оставя компаниите да се оправят с последствията.
В сряда администрацията на Тръмп ще обяви "реципрочни мита" за държавите, които облагат американските стоки. Този ход ще дойде, след като вече наложи нови мита върху вноса на продукти от Мексико, Китай и Канада - най-големите търговски партньори на САЩ - както и върху други стоки, включително стомана и автомобили, от цял свят.
  • Големи световни фирми за контейнерни превози като MSC, Maersk, CMA и Hapag-Lloyd транспортират огромни количества цветни контейнери, пълни със стоки за клиенти от САЩ като Walmart, Target и Home Depot.
  • Те са гиганти в индустрията за океанско корабоплаване, оценявана на приблизително 14 трилиона долара годишно, която управлява около 80% от световната търговия.
  • Те също така разчитат на поръчки от компании, които са ударени от ескалиращите мита на Тръмп.
Налагането на мита върху други мита доведе до нарастващо объркване.
"Компаниите не са имали достатъчно време, сигурност и насоки, от които се нуждаят, за да включат тези промени и да се съобразят с тях", допълва вицепрезидентът в Асоциацията на лидерите в индустрията за търговия на дребно (RILA).
Тръмп се позова на извънредни правомощия за бързо добавяне и понякога оттегляне и възстановяване на мита по време на втория му мандат на власт.
Седмица предварително вносителите не знаят ще бъдат митата за тях през следващата.
Джонсън отговаря за спазването на изискванията за внос в американския митнически брокер и спедитор, чиито клиенти включват производители на автомобили, химикали, машини, медицински изделия и текстил. Той забеляза ръст в клиентите на John S. James Co, които избират скъпи въздушни превози за автомобили и други стоки, обикновено превозвани по море. Така те опитват да изпреварят новите мита и да вкарат стоките преди влизането им в сила.
  • Вносът на контейнери в САЩ също нарасна до рекордни нива през последните месеци, тъй като компаниите се втурнаха да доставят играчки, мебели, спално бельо, машини и части от Китай, износител номер 1 в света, за да избегнат митата на Тръмп.
  • Тъй като тази заплаха се разшири, други видове кораби и самолети бяха ангажирани да помогнат на американските фирми да натрупат коли от Европа и Далечния изток, сирене и вино от Италия и лекарства с рецепта от Ирландия.
Средната цена на място при поискване за превоз на 40-футов контейнер по ключовия маршрут между Далечния изток и Западното крайбрежие на САЩ беше 2844 долара във вторник. Това е увеличение с почти 16% в рамките на един ден според данни от платформата за ценообразуване на товари Xeneta. Този процент все още остава по-нисък отпреди година, когато рискът от атаки на хутите срещу корабоплаването в Червено море беше ново явление и търговията не беше деформирана от вносители, които се опитваха да избегнат митата.

Митата излизат скъпо

Но стратегията на компаниите трескаво и изпреварващо да препълнят складовете е само временно решение - особено след като ответните мита на засегнатите държави подклаждат търговски войни, които могат да задушат търсенето.
Споровете по митата идват в момент, когато океанското корабоплаване е изправено пред още по-голяма потенциална опасност от отделен план на Тръмп - да наложи високи такси за посещение в пристанището на САЩ на кораби с връзки с Китай.
Противниците на това предложение казват, че то може да унищожи местните износители на селско стопанство и енергия, които Тръмп обеща да подкрепи. Те също така предупреждават, че това може да възобнови хаоса на нивото от времената на пандемията в пристанищата, като накара операторите на кораби да избягват такси, като затрупат някои пристанища с товари, докато други портове "гладуват".
Наслояването на това върху митата парализира вземането на решения как да се доставят, продават и пренасят стоки.
"Не можете да вземате важни решения във вашата верига за доставки, когато правилата на играта продължават да се променят", каза Питър Санд, главен анализатор на Xeneta.
Гръцки директор от контейнерния транспорт, който пожела анонимност поради опасения, че обществените коментари могат да повлияят негативно на бизнеса, каза, че клиентите не товарят от страх, че може в края на дългото океанско пътуване да ги очаква междувременно наложена голяма такса."В режим на изчакване сме", допълва той.
Експертите започнаха да пресмятат вредите от митата на Тръмп.
Тревогата около налозите вече е помогнала да се провали обратът в производствения сектор на САЩ, който разчита на внос и износ и стимулира значително търсене на транспорт, според отговорите на проучването на Института за управление на доставките.
S&P Global Market Intelligence очаква обемът на вноса на морски контейнерни товари в САЩ да спадне с 0.7% през 2025 г. "Въпреки че все още има силен растеж през първото тримесечие, това се очаква да се обърне през второто тримесечие на 2025 г., тъй като митата се повишават", казват от S&P.
Междувременно митническата и гранична служба на САЩ се опитва да препрограмира и тества системите, необходими за изчисляване и събиране на новите мита. Администрацията на Тръмп през февруари се забави с плана за започване събирането на мита върху директните продажби на стоки с ниска стойност от търговци на дребно като Temu и Shein след пакети, натрупани на международното летище "Джон Кенеди" в Ню Йорк.
"Колкото повече от тези мита имаме, толкова по-трудно ще бъде за всички да се справят", каза митническият брокер Джонсън.