Световните мита на Тръмп са "тотална блокада" за Китай

Световните мита на Тръмп са "тотална блокада" за Китай

Китайски флаг на товарен кораб на терминал в Хонконг.
Reuters
Китайски флаг на товарен кораб на терминал в Хонконг.
Китайският производител на градински мебели Джин Чаофънг отвори фабрика във Виетнам миналия юли, за да избегне по-високите мита на САЩ. Сега обмисля да я затвори, тъй като Вашингтон налага високи налози върху Ханой и останалата част от света.
"Напразно се занимавах с това", казва Джин, като добавя, че външната търговия ще се превърне в бизнес с "много нисък марж на печалба", подобно на китайския пазар, където търсенето е слабо.
Нито една друга страна в света няма годишни продажби над 400 млрд. долара на стоки от Китай към САЩ. Президентът Доналд Тръмп увеличи днес митата върху тези стоки с допълнителни 34%.
Новите световни мита на Тръмп удрят в основните стратегии на китайските износители за смекчаване на ефекта от търговската война чрез преместване на част от производството в чужбина и увеличаване на продажбите към неамерикански пазари.
Обхватните мита могат да ударят сериозно глобалното търсене. Китай е по-уязвим от риска от свиване на световната търговия, отколкото която и да е друга държава. През 2024 г. икономическият растеж зависеше до голяма степен от търговския излишък в размер на трилион долара.
Kaiyuan Securities прогнозира, че новите мита могат да намалят китайския износ за САЩ с 30%, общия износ с над 4.5% и да понижат икономическия растеж с 1.3 процентни пункта.
Това е мащабна блокада срещу Китай.
Ювей залага на златото, но не на китайските и хонконгските борси.
Още преди преизбирането на Тръмп през ноември много китайски производители преместваха част от производствените си мощности в Югоизточна Азия и други региони.
Сега новите им фабрики се сблъскват с мита от 46% във Виетнам, 36% в Тайланд и поне 10% във всички други страни.
Когато Тръмп увеличи митата върху Китай с 20 процентни пункта през февруари и март, търговските представители на китайските производители в глобален мащаб се конкурираха за нови експортни пазари в Азия, Латинска Америка и други региони.
Сега тези икономики също понасят удари от митата, вероятно намалявайки покупателната си способност и съответно търсенето на китайски стоки.
Според анализаторите новите мерки на Вашингтон са вид стратегия на натиск срещу Пекин, която може да срине икономическия растеж на Китай и усилията му за борба с дефлацията.
Това ще направи невъзможен ръстът от 5%.
"Китай няма да може бързо да излезе от дефлацията. Новото увеличение на митата определено влошава нещата."
Външният шок в търсенето се отразява и на вътрешния пазар, като производителите са принудени да намаляват разходите си.
  • Джери Дзяо, чиято фабрика в Китай произвежда чугунени вани, казва, че вече е "съкращавал част от персонала, намалявал е разходите и орязвал други видове разходи" през тази година.
  • Ли Джаолун, мениджър на шивашка фабрика в южния град Гуанджоу, ще трябва да разчита повече на вътрешни поръчки, но се тревожи за слабото търсене.
"Преди имаше една торта за един човек, но сега петима искат да ядат от нея", казва Ли.

Растящите търговски бариери

През 2023 г. около 145 държави търгуваха повече с Китай, отколкото със САЩ - увеличение с близо 50% спрямо 2008 г., според проучване на инвестиционната банка Jefferies.
Данните са доказателство за успеха на Китай в продължение на десетилетия в развитието на конкурентни индустрии в рамките на световния търговски ред, създаден от САЩ. Днес обаче Вашингтон смята този ред за несправедлив и го възприема като заплаха за сигурността.
"Все още трябва да диверсифицираме експортните си пазари, да подкрепяме износа и да насърчаваме бизнеса да разчита повече на вътрешните продажби", каза неназован китайски съветник по търговската политика.
"Рискът от глобална рецесия е реален", предупреждава той и добавя:
Ако всички страни се подчинят, САЩ наистина ще спечелят, като вид платен данък. Но ако има съпротива и ответни мерки, икономиката на САЩ няма да издържи.
Другият риск за Китай е, че все повече от търговските му партньори ще виждат как китайските износители засилват ценовата конкуренция на техните пазари и ще въвеждат търговски бариери, за да защитят местните си индустрии.
"Това важи както за Европа, така и за много развиващи се икономики", казва Луис Куийс, главен икономист за Азия в S&P Global.
Вътрешни фактори също създават предизвикателства пред какъвто и да било китайски план за засилване на външната търговия.
Много анализатори посочват, че изключителната експанзия на китайския износ е резултат и от правителствени политики, които са поставяли домакинствата в неблагоприятно положение, водейки до дисбаланси като свръхпроизводство в индустрията, слабо вътрешно потребление и строителство на неизползваеми пътища и мостове.
"Китайският меркантилизъм доведе до финансова репресия заради ниската доходност на домакинствата от спестяванията, за да осигури евтино финансиране за предпочитани индустрии", казва Шамик Дар, старши съветник във Fathom Consulting.
"Това стимулира бърз икономически растеж, но също така предизвика неправилно разпределение на капитала, спекулации с недвижими имоти и нестабилност във финансовия сектор."

Повече стимули

Анализаторите очакват Пекин скоро да обяви нови стимулиращи мерки.
Мерките може да включват намаляване на лихвените проценти от централната банка, стимулиране на ликвидността, данъчни облекчения за износителите, подкрепа за пазара на недвижими имоти и дори по-висок бюджетен дефицит и емитиране на дълг от предварително обявените в парламента през март.
Миналия месец "по-сдържаните" стимулиращи мерки "бяха пресметнат ход, а не пропуск", казва Руби Осман, експерт по Китай в Института за глобални промени на Тони Блеър. "Пекин целенасочено запази резерви."