Алкохолът от Европа става лукс в САЩ, мнозина ще загубят и работата си

Алкохолът от Европа става лукс в САЩ, мнозина ще загубят и работата си

Все още наличните френски вина в Манхатън, които скоро ще изчезнат от американските магазини и заведенията.
Reuters
Все още наличните френски вина в Манхатън, които скоро ще изчезнат от американските магазини и заведенията.
Американците, употребяващи алкохол, ще плащат повече за коктейли, шампанско и вносна бира, а доста европейски марки ще изчезнат от менютата в баровете в резултат на "реципрочните" мита, наложени от президента на САЩ Доналд Тръмп. За това предупредиха в четвъртък анализатори и представители на алкохолната индустрия.
Според тях се очаква да бъдат загубени и работни места и от двете страни на Атлантика.
Последният кръг от глобални и целеви мита по страни на Тръмп ще засегне всички напитки - от популярния коктейл "Негрони", който се приготвя с италианския ликьор Campari, до тъмната бира Guinness, произведена от световния лидер в алкохолната индустрия Diageo.
  • Тръмп въведе и 25% мито върху всички вносни бири, като добави кеновете към митата върху алуминия, удряйки марки като мексиканската Corona и холандската Heineken.
  • Въпреки това акциите на някои компании като Diageo и Campari се увеличиха, тъй като заплахите за 25% мита върху мексиканската текила и канадското уиски не се осъществиха. Заплахата за 200% мито върху европейския алкохол също остава неизпълнена засега.
Според представители на индустрията наложените в сряда мита вече са достатъчно високи, за да нанесат сериозен удар върху сектори, които разчитат в голяма степен на продажбите в САЩ.
Износът на спиртни напитки от Европа към САЩ през 2024 г. възлиза на 2.9 млрд. евро по данни на търговската организация spiritsEurope. Според нея много работни места в САЩ също зависят от този търговски поток.
  • Френски организации и официални представители предупредиха за 20% спад в продажбите и масови съкращения в региони като Коняк, където се произвежда френската спиртна напитка, основно за износ в САЩ и Китай.
  • Испанската асоциация на винопроизводителите предупреди, че нито един пазар не може да компенсира загубените продажби в САЩ.

Печеливши и губещи

Много марки, които не могат да бъдат заменени с местно производство, ще изчезнат от масите на американските потребители, докато в Италия и Европа се задава сериозна криза в производството и заетостта.
Японският производител на напитки Suntory обяви, че ще наблегне върху продажбите на спиртни напитки в страните, където те се произвеждат, за да избегне влиянието на митата.
Други големи производители на спиртни напитки и бира отказаха да коментират, не отговориха веднага на запитванията или посочиха, че все още оценяват въздействието на мерките.
Според анализатори от UBS големите производители на спиртни напитки ще трябва да повишат цените с 2% до 5%, за да покрият митата, или да поемат разходите, което би довело до същия спад в оперативната печалба.
"Ще има печеливши и губещи", заяви Тами Къртис, старши вицепрезидент по търговските финанси в Republic National Distributing Company, един от най-големите дистрибутори на алкохол в САЩ. Тя добави, че продуктите, при които митата могат да бъдат частично поети от веригата на доставки, ще понесат по-добре промените.
Продажбите на вино и коняк вече намаляват в САЩ, а френски и испански винопроизводители заявиха пред "Ройтерс", че американските потребители ще трябва да платят част от разходите за митата.
Това би навредило повече на американския винен сектор, отколкото на чуждестранните производители, предупреди Американският алианс за търговия с вино.

Безизходица

Стратегии, използвани за смекчаване на ефекта от митата по време на първия мандат на Тръмп, като например транспортиране на небутилирано вино, няма да помогнат в случая заради широкомащабните налози, заяви председателят на винената асоциация в Бордо CIVB Алан Сишел.
Някои производители може да успеят да преместят производството или част от него, например бутилирането. Но продукти като френското шампанско или шотландското уиски трябва да се произвеждат в определени държави или региони и не могат да бъдат преместени.
  • Ирландската индустрия за производство на уиски изнася 40% от продукцията си в САЩ, което е основен двигател на растежа и подпомага разширяването на други пазари, заяви Еоин О'Кахайн, ръководител на Ирландската асоциация за уиски.
Компаниите вероятно ще насочат вниманието си другаде, особено предвид продължаващата несигурност, добави О'Кахайн.
Докато Европа засега избегна 200% мито, което Тръмп заплаши да наложи, то може да стане факт, ако ЕС отвърне с мита върху американски спиртни напитки като бърбън.
"Ако митото се вдигне до 200%, това ще бъде краят. Американският пазар ще бъде загубен", заяви Фредерик Займет, изпълнителен директор на шампанската къща Leclerc Briant, която изнася за САЩ.