ЕС и Китай ще преговарят за минимални цени на електрическите коли

На живо
Дебатът в ЕП за бъдещето на ЕС

ЕС и Китай ще преговарят за минимални цени на електрическите коли

Nio ET5
Reuters
Nio ET5
Европейският съюз и Китай са се съгласили да разгледат възможността за определяне на минимални цени на произведените в Китай електрически превозни средства, вместо да прилагат наложените миналата година от ЕС мита, съобщи говорител на Европейската комисия.
Германският в. Handelsblatt по-рано съобщи, че вече са започнали преговори по въпроса.
Комисарят по търговията на ЕС Марош Шефчович е разговарял с китайския министър на търговията Ван Вентао през последните 24 часа и двете страни са се съгласили да проучат възможността за въвеждане на минимални цени, заяви говорителят на ЕК.
Министерството на търговията на Китай потвърди в изявление, че преговорите са в ход.
Шефчович по-рано заяви, че всякакви минимални цени трябва да бъдат толкова ефективни и приложими, колкото и митата на ЕС.
Предишни споразумения за минимални цени, сключвани от ЕС, са били за еднородни стоки, но не и за по-сложни продукти като автомобилите. Комисията е заявила, че една-единствена минимална цена не би била достатъчна, за да компенсира вредите, причинени от субсидиите.
ЕС увеличи митата върху електрически автомобили, произведени в Китай, до 45.3% през октомври миналата година. Брюксел и Пекин обаче разглеждат възможността за премахване на митата чрез въвеждане на минимални цени - практика, известна като "ценови ангажименти" за вносни автомобили.
  • Европейската комисия е заявила готовност да продължи преговорите с Китай за алтернатива на митата. Това включваше мита от 17.0% за превозни средства на BYD, 18.8% за Geely и 35.3% за SAIC, над стандартното мито от 10% за внос на автомобили в ЕС.
Преговорите за постигане на споразумение в дългогодишния търговски спор засегна и френските производители на коняк, след като Пекин наложи ответни мерки. Всичко това съвпада с обявената от президента на САЩ Доналд Тръмп търговска война с някои от най-близките търговски партньори на страната, включително ЕС и Китай.
  • Миналата година Китай наложи наказателни мита върху френския коняк, което нанесе удар върху продажбите във втората по големина икономика в света и ключов пазар за брандове като Hennessy, Rémy Cointreau и Pernod Ricard.
Германската автомобилна асоциация VDA приветства преговорите между ЕС и Китай, като определи митата като "грешка" и призова за преговорно решение.
"Независимо от глобалните събития трябва да се обсъжда как да се намалят спънките в международната търговия, а не да се създават нови бариери", заявиха от VDA в четвъртък.
Германските автомобилостроители, които през 2024 г. успяха да пласират една трета от продажбите си в Китай, се противопоставят на митата заради опасения от търговски конфликт с втората най-важна за тях страна за търговия след САЩ.