В САЩ рязко намаля доверието на потребителите

Настроенията на потребителите в САЩ се влошиха рязко през април и 12-месечните инфлационни очаквания скочиха до най-високото си ниво от 1981 г. насам на фона на безпокойство от ескалиращото търговско напрежение, което разбуни финансовите пазари и повиши риска от рецесия.
Проучванията на потребителите от университета в Мичиган показаха в петък, че спадът в настроенията до най-ниското ниво от близо три години е "всеобхватен и единодушен" по отношение на възраст, доход, образование, географски регион и принадлежност към политическа партия. Само през юни 2022 г. този показател е бил малко по-нисък до рекордно ниво за цялата история на това изследване, започнато през 1952 г.
"Потребителите се превърнаха от разтревожени в вкаменени", каза Самуел Томбс, главен икономист на САЩ в Pantheon Macroeconomics. |
- Индексът на потребителското настроение спадна до 50.8 този месец, най-ниското отчитане от юни 2022 г., след 57 през март. Икономисти, анкетирани от Ройтерс, прогнозираха индексът да падне до 54.5.
- Очакванията на потребителите за 12-месечната инфлация скочиха до 6.7%, най-високите от 1981 г. (при 5% през март).
- През следващите пет години потребителите очакват инфлация от 4.4%. Това е най-високото ниво от юни 1991 г. и е нагоре от 4.1% през март. Продължителното нарастване на инфлационните очаквания може да бъде проблематично за служителите на централната банка на САЩ.
Проучването приключи на 8 април, преди последните действия на Тръмп за вносните мита. Освен че предизвика опасения относно инфлацията, кампанията за митата на Белия дом зличи милиарди долари от пенсионните сметки и засили несигурността за бизнеса, което може да навреди на пазара на труда.

"Тази липса на доверие на пазара на труда е в рязък контраст с последните няколко години, когато стабилните разходи бяха подкрепени предимно от силните пазари на труда и доходите", каза директорът на Surveys of Consumers Джоан Хсу.