Европейската прокуратура разкри схема за търговия с катастрофирали коли от САЩ

Европейската прокуратура разкри схема за търговия с катастрофирали коли от САЩ

Европейската прокуратура разкри схема за търговия с катастрофирали коли от САЩ
eppo.europa.eu
В акция, ръководена от Европейската прокуратура (EPPO) в Берлин (Германия) и Вилнюс (Литва), 1000 служители на полицията, данъчните и митническите служби са извършили 200 обиска в десет държави в рамките на разследване на престъпна организация, информира EPPO на сайта си.
Правен е внос на катастрофирали автомобили от САЩ, които са препродавани след козметичен ремонт. Плащането на мита и ДДС е било избягвано. Престъпната схема е и сериозна заплаха за пътната безопасност в Европа.
Разследването с кодово име Nimmersatt ("Ненаситен", от немски - бел. ред.) обхваща САЩ и Русия, но включва контакти в Канада, Унгария, Ирландия и Обединеното кралство (Великобритания), както и 11 държави от ЕС в юрисдикцията на EPPO. От България съдействие е оказано от Национална следствена служба.
Разследвания са проведени на 16 и 17 април в България, Естония, Германия, Унгария, Латвия, Литва, Нидерландия, Португалия, Румъния и Испания. Арестувани са десет заподозрени, включително един от предполагаемите ръководители на схемата, който е литовски гражданин.
Осемнадесет други граждани, всички литовци, са задържани за разпит. Основни заподозрени с руско гражданство също са обект на разследване.
Престъпната мрежа е замесена в контрабанда на силно повредени автомобили от САЩ в ЕС, които впоследствие се продават на крайни клиенти след повърхностен ремонт. По този начин се избягват мита и ДДС в големи мащаби. Опасните автомобили се предлагат на европейски потребители, които изобщо не подозират за рисковете, като същевременно плащат висока цена.

Как действа схемата

Престъпни организации се възползват от пазара в САЩ за катастрофирали автомобили, които често се продават на търгове или се разглобяват за части. Групата, разследвана от EPPO, изкупува в големи количества смачкани коли от американски застрахователни компании на търгове и ги транспортира до ЕС.
С помощта на мрежа от фирми фантоми и фалшиви фактури, прикриващи произхода на автомобилите, те пристигат в ЕС със заличена търговска история.
Автомобилите се транспортират до различни пристанища - Антверпен (Белгия), Бремерхафен (Германия), Клайпеда (Литва) и Ротердам (Нидерландия). За да избегнат голяма част от митата, извършителите представят фалшиви фактури пред митническите органи, в които декларират значително по-ниска стойност от реално платената.
След това автомобилите се транспортират по суша до Литва, където се ремонтират в автосервизи. Според събраните доказателства обаче ремонтите са само козметични, за да изглеждат автомобилите като нови и да преминат през техническа сертификация.
След това колите се продават в Германия и други страни от ЕС, като се представят като напълно възстановени след катастрофа или като напълно здрави. Въпреки ремонта обаче колите имат скрити повреди, включително липсващи въздушни възглавници и други сериозни проблеми с безопасността. По-евтините автомобили се препродават на пазарите в Източна Европа.
Според разследването в Германия автомобилите се продават от автокъщи, които са част от престъпната организация. Става ясно, че тези автокъщи прилагат намален ДДС по т.нар. схема за "маржово облагане".
Схемата позволява на препродавачите да плащат ДДС само върху печалбата си (разликата между покупната и продажната цена), когато продават употребявани стоки, закупени от частни лица. Компаниите от разследването обаче са използвали тази схема незаконно, тъй като автомобилите са били внесени с търговска цел - основно от САЩ, а в някои случаи и от Канада.

Сложна международна престъпна верига

Благодарение на съвместните усилия на Европейската прокуратура (EPPO), европейски партньори и национални власти, разследването разкрива сложна престъпна схема с разклонения в 18 държави. То засяга членове на престъпната организация от Русия и Литва, както и заподозрени, отговорни за вноса и транспортирането на автомобилите, и десетки автотърговци.
Щетите все още се оценяват, но по предварителни оценки са за 31 млн. евро от неплатени ДДС и мита.
Издадени са заповеди за замразяване на активи на стойност до 26.5 млн. евро. Към момента са замразени банкови сметки и са иззети 116 автомобила за 2.3 млн. евро, както и половин милион евро в брой и луксозни стоки. Иззети са и недвижими имоти, парцели и дялове в компании за 5.1 млн. евро.