И производството, и потреблението на вино по света се върнаха десетилетия назад

И производството, и потреблението на вино по света се върнаха десетилетия назад

И производството, и потреблението на вино по света се върнаха десетилетия назад
"Съвместна работа за разработване на решения заради изменението на климата и превръщане на виното в маяк на устойчивост; инвестиране в изследвания на нови аудитории, така че да можем да видим виното през техните очи; засилване на нашия ангажимент към мултилатерализма и глобалната търговия: това са елементите, които ще водят лозаро-винарския сектор напред."
В тези думи на Джон Баркър, генералният директор на Международната организация по лозата и виното (OIV), описват в най-сбита форма проблемите, представени в публикуваната тази седмица статистика за производството, потреблението и търговията през 2024 г. по света. Един от тях е особено впечатляващ - глобалното производство на вино (226 милиона хектолитра) е слязло до най-ниското ниво от над 60 години, с 5% спад в сравнение с предходната 2023 г.
Еволюция на производството на вино от началото на века
OIV
Еволюция на производството на вино от началото на века
Доналд Тръмп още не е дошъл на власт с неговите шокиращи мита, а и те не са основната тревога. С тях или без тях винопроизводството вече страда от "непредсказуемите и екстремни метеорологични явления както в Северното, така и в Южното полукълбо, причинени от изменението на климата". Площта на лозята в световен мащаб намалява през последните четири години и 2024 г. добавя още 0.6 процентни пункта надолу - до 7.1 милиона хектара. Този процес се забавя, а и докато в изчезват лозя в основни райони, няколко държави разширяват своите площи.
Спад на площта на лозята (нови и вече даващи грозде) от 2022 г. насам
OIV
Спад на площта на лозята (нови и вече даващи грозде) от 2022 г. насам
По-малкото произведено вино (и слабата реколта от 2023 г.) не означава, че секторът не отговаря на търсенето - на пазара има равновесие. Износът остава стабилен на ниво 9.8 млн. хектолитра (mhl) и стойност 36 млрд. евро.
Но виното остава скъп продукт в сравнение с времето преди пандемията от COVID-19 - експортната цена на литър е 3.60 евро (над 30% спрямо 2019 г.). Обяснението на OIV е в инфлацията и по-ниското предлагане.
От финансовата криза през 2008-2009 г. насам средната експортна цена на виното непрекъснато расте и този процес рязко се ускорява от пандемията
От финансовата криза през 2008-2009 г. насам средната експортна цена на виното непрекъснато расте и този процес рязко се ускорява от пандемията
Най-скъпо излизат вносните вина в Швейцария - средно 9.1 евро на литър (поскъпване с 20%). Следват Япония (6.35 евро и поевтиняване от 10%), Китай (5.21 евро и +21%) и САЩ (5.12 евро и +2%). В Европа при най-големите вносители води по цени Белгия (€4.09 за литър), което е над два пъти по-скъпо от вноса в големи производители като Италия (€1.87) и Франция (€1.63).
След което идва проблемът с промяна в потребителските нагласи и поведение.
Потреблението на вино е на най-ниското ниво не само от 2000 г. насам, но и от повече от 60 години
Потреблението на вино е на най-ниското ниво не само от 2000 г. насам, но и от повече от 60 години
  • От една страна, в 195 държави - виното никога не е било толкова широко консумирано по света, а редица страни имат и силно общо потребление, и много голямо население, което би трябвало да обещава значителен потенциал за растеж.
  • От друга, през 2024 г. световното потребление на вино е на най-ниското ниво от 1961 г. насам (214 mhl), което е спад с 3.3% в сравнение с 2023 г. Сравнително нова причина - сред още няколко икономически и геополитически - за това са променящите се предпочитания за начина на живот, социални навици и различия между поколенията потребители, особено в добре развити пазари за вино.
COVID-19 не е основният виновник за този процес. Централната роля се пада на Китай - от 2018 г. насам потреблението там намалява средно с 2 mhl годишно.
Пандемията изостри тази низходяща тенденция, като мерките за блокиране повлияха отрицателно на основните пазари на вино по света, но от 2021 г. насам с нормализирането последва възстановяване на потреблението в много страни.
Това беше за кратко - руската агресия срещу Украйна рязко увеличи геополитическото напрежение, енергийни кризи и прекъсванията в глобалната верига на доставки - повишиха разходите за производство и разпространение на вино. Което от своя страна значително вдигна крайните цени и намали общото търсене.
Петнадесет от първите 20 пазара в света претърпяха намаление на потреблението в сравнение с 2023 г. .
Има и структурни, дългосрочни фактори на няколко развити пазара като тенденцията младите хора да пият по-малко и засилващите се предупреждения за ефекта върху здравето от алкохола.
През февруари 2025 г. се появи и призив на етикетите бутилките да се поставя предупреждение като при тютюневите изделия, че напитката носи риск от раково заболяване.