Защо Louis Vuitton се разочарова от фабриката си в Тексас

Европейските правителства трябва спешно да намалят напрежението със САЩ около митата на президента Доналд Тръмп, а ако не се намери решение, винта ще е на Брюксел. "Европейските страни трябва да се опитат да управляват тези преговори, а не да ги оставят на бюрократите." Това заяви в четвъртък на годишната среща на акционерите на гигантската група за луксозни стоки Бернар Арно главният изпълнителен директор на LVMH.
През януари най-богатият човек във Франция говореше, че планира изместване на някои производства в САЩ, похвали Тръмп за стимулирането на икономическия растеж и предприемачеството и спомена за "вятъра на оптимизъм", след като присъства на встъпването му в длъжност.

След това Тръмп разтърси пазарите и предизвика глобално търговско напрежение, от което бизнесът на LVMH ще пострада. Американските мита биха могли да включват 20% върху европейска мода и кожени изделия и 31% за часовници, произведени в Швейцария, ако се прилагат изцяло. Засега той спря за 90 дни, най-тежките ставки, но запази общите от 10%.

Buick най-накрая изкара коли, които американците искат... и дойдоха митата
Оттогава опасенията на инвеститорите относно възможните икономически щети от търговската политика на Тръмп понижиха акциите на LVMH с 36%, намалявайки пазарната капитализация на групата с повече от €100 млрд. ($114 млрд. долара). Секторният съперник Hermes изпревари LVMH за кратко като най-ценната компания във Франция тази седмица. Около половината от акциите на LVMH са собственост на семейство Арно.

Произведено в САЩ?
За да се опита да намали последици на американските мита, Арно повтори в четвъртък, че ще обмисли преместване на повече производство в САЩ, където групата прави 25% от годишните си продажби. "Вече чух за няколко компании, които обмислят да преместят повече производство там, но не може да се каже, че това е грешка на компаниите. Това би било грешка на Брюксел", каза той.
Всъщност Европейската комисия заяви, че Вашингтон все още не е изложил преговорната си позиция. Американски официални коментари за преговори с ЕС също няма.

Анализаторите казаха, че каквото и да е преместване на производство в САЩ вероятно ще бъде ограничено по мащаб и няма да направи много за смекчаване на тарифните рискове.
Освен три обекта на Louis Vuitton и някои обекти за производство на бижута на Tiffany LVMH има малък производствен капацитет в САЩ. Голяма част от бизнеса на групата идва от продажбата на луксозни кожени изделия "произведени във Франция", шампанско и спиртни напитки.
Поучителен е примерът с проблемите в производството на открито преди време с фанфари съоръжение в Тексас. Обектът постоянно е класиран сред най-зле представящите се за Louis Vuitton в световен мащаб, съобщи "Ройтерс".

Шест години след като Бернар Арно и Доналд Тръмп прерязаха лентата на предприятието в провинциален Тексас, разследване на "Ройтерс" разкри миналото лято значителни недостатъци, които подчертават препятствията, пред които е изправена LVMH, докато се опитва да изгради своя производствена база в САЩ.
Скоро след това обектът в Алварадо (на около 60 км южно от Форт Уърт), окръг Джонсън, е изправен пред множество проблеми, ограничаващи производството, казаха пред "Ройтерс" 11 бивши служители на Louis Vuitton. "Беше по-трудно, отколкото си мислехме, че ще бъде, това е вярно", каза Лудовик Пошар, индустриален директор на Louis Vuitton, в интервю по повод констатациите на "Ройтерс".

Китайските платформи "Тему" и "Шейн" намаляват разходите за реклама в САЩ
- Основният проблем се оказва липса на квалифицирани служители за работа с кожа, способни да произвеждат по стандартите за качество на марката, казаха тримата бивши работници пред "Ройтерс". "Отне им години, за да започнат да правят простите джобове на чантата Neverfull", каза източник, запознат с дейността на завода.
- Грешки, допуснати по време на процеса на рязане, подготовка и сглобяване, доведоха до загубата на цели 40 процента от кожите, допълва бивш служител с подробни познания за работата на фабриката. В цялата индустрия типичните нива на отпадъци за кожени изделия обикновено са 20 процента, каза високопоставен източник от индустрията.
- Няколко бивши служители, които говориха с "Ройтерс", описаха работна среда под високо напрежение. За да увеличат производствените бройки, контролиращите рутинно си затваряха очите за методите за прикриване на дефекти и в някои случаи насърчаваха подобно поведение, казаха четирима бивши служители пред "Ройтерс".
Пошар призна, че е имало такива случаи в миналото, но каза, че проблемът е решен. "Това датира от 2018 г. и един конкретен мениджър, който вече не е част от компанията", каза той.

Лошо изработени чанти, които се считат за негодни за продажба, се нарязват на място и се извозват в камиони за изгаряне, казаха двама от източниците, запознати с веригата за доставки на фирмата.
Бивш ръководител на производството, който често пътува до обекта, каза, че Louis Vuitton използва завода в Тексас най-вече за по-малко сложни модели чанти, като произвежда най-скъпите си продукти другаде. Пошар, индустриален директор на Louis Vuitton, каза, че компанията е "търпелива" с "младата фабрика". "Всяка чанта, която излиза от нея, трябва да е чанта на Louis Vuitton, ние се уверяваме, че отговаря на абсолютно същото качество", каза той. "Не знам за каквито и да било проблеми, които да предполагат, че качеството, идващо от Тексас, е различно от това, идващо от Европа."
Двете производствени мощности на производителя на чанти са построени на терен близо до пасища за добитък и газов кладенец. Louis Vuitton кръсти обекта "Рошамбо" в знак на почит към Жан-Батист Донасиен де Вимьо, граф Де Рошамбо - френския генерал, участвал във Войната за независимост.

Тук се изработват компоненти и цели модели на чанти Louis Vuitton, като чанти Felice и Metis - с етикети "Произведено в САЩ" и цени около $1500 и $3000 в бутици от висок клас.
Vuitton казва, че ръчните му чанти - обикновено произведени във френски, испански или италиански кожени ателиета от занаятчии, известни като petites mains - се сглобяват по процес, който са усъвършенствали от средата на XIX век. След рязане на платно и кожа с помощта на ръчни инструменти и машини за лазерно рязане те съшиват парчета с помощта на индустриални шевни машини. |
- Работниците в съоръжението в Тексас, което включва специални етажи за рязане и сглобяване на отделните части, както и склад, първоначално са получавали $13 на час.
- Към 2024 г. основното заплащане за позиция на кожен работник в завода е било $17 на час според двама души, които наскоро са кандидатствали за позиции.
- Минималната заплата в Тексас е $7.25 на час.
"Бяхме под голям натиск да изпълним дневните норми", каза за "Ройтерс" бивш работник, който напусна фабриката в края на 2019 г. Друг описа как е прикривал несъвършенствата в особено трудна част на чанта Vendome Opera. Трети каза, че е виждал хора да топят материал, за да скрият дупки или други несъвършенства в шева.

"Някои хора избраха да ни напуснат, защото е вярно, че това е работа, която изисква много познания", обяснява Деймиън Вербриге, международен производствен директор на Louis Vuitton. Трима бивши работници казаха, че са преминали между две и пет седмици обучение. Настоящ служител на Louis Vuitton във Франция каза, че получаването на само няколко седмици обучение не е необичайно, тъй като повечето учене се случва на производствената линия, контролирана от по-опитни занаятчии.
Вербриге каза, че обучението в Тексас е "точно същата програма, която имаме във всички наши работилници". Това са шест седмици на обучителната линия, където новите занаятчии не правят нищо друго, освен да усвояват основни операции и умения, преди да продължат да се обучават на поточната линия. Там, каза той, те са "придружавани и непрекъснато наставлявани от обучители".
LVMH получи множество данъчни облекчения и стимули от окръг Джонсън, включително 10-годишно 75-процентно намаление на данъка върху имуществото, което обещава на компанията да си спести около $29 млн. |
В своето писмо за кандидатстване за данъчно облекчение от 2017 г., цитирано от "Ройтерс", LVMH заявява, че се стреми да наеме 500 души през първите пет години от плана. На церемонията по прерязването на лентата през 2019 г. Арно каза: "Ще създадем приблизително 1000 висококвалифицирани работни места тук в "Рошамбо" през следващите пет години." Трима бивши служители обаче казаха, че броят на персонала е бил малко под 300 работници през февруари 2025 г., потвърдено число от Вербриге.
Пошар потвърди от кметството и каза, че Louis Vuitton възнамерява да реформира операциите си в Калифорния и да прехвърли по-квалифицирани занаятчии в Тексас - засега с ограничен успех.