Заработи първият в света завод за екологично корабно гориво

Заработи първият в света завод за екологично корабно гориво

Заработи първият в света завод за екологично корабно гориво
European Energy
Първият в света завод за екологично корабно гориво, известно като е-метанол, в търговски мащаб започна работа в Обенро в Дания във вторник. Корабният гигант Maersk ще закупи част от производството на гориво с ниски емисии за своя флот от контейнеровози.
Корабоплавателният сектор е подложен на натиск да намери нови източници на гориво, след като мнозинството от страните подкрепиха мерки, които да помогнат за постигане на целите на Международната морска организация за премахване на въглеродните емисии до 2050 г.
Maersk ще бъде основен клиент. Компанията управлява 13 контейнеровоза за метанол с два вида горива, които могат да бъдат захранвани с мазут и с е-метанол, и е поръчала още 13 от тези кораби. В съобщението се казва, че годишното производство на завода е достатъчно, за да захранва един кораб с капацитет от 16 хил. контейнера, плаващ между Азия и Европа.
За по-малкия кораб Laura Maersk, първият в света контейнеровоз с два вида гориво, с капацитет над 2100 еквивалентни двадесетфутови единици, са необходими само 3600 тона гориво годишно. Laura Maersk трябва да зареди с гориво близо до Касьо във вторник.
Досега корабните горива с нулеви емисии, като зелен амоняк и е-метанол, които се произвеждат с помощта на възобновяема енергия, са по-скъпи от конвенционалните горива, до голяма степен защото не се произвеждат в голям мащаб.
  • Разположен в Касьо в Южна Дания, новият завод е с цена €150 млн.
  • Ще произвежда 42 хил. метрични тона или 53 млн. литра е-метанол годишно
  • Съвместни разработчици са датската European Energy и японската Mitsui.
  • Собственикът е Solar Park Kassø ApS, в който двете компании имат дял от 51% и 49%, съответно.
  • Цялото захранване е със соларни панели от най-големия (304 MW) соларен парк в Северна Европа.
  • Използва се CO2, уловен от биогазови инсталации и изгаряне на отпадъци.
  • Традиционният метанол обикновено се произвежда от природен газ и въглища.
Maersk заяви, че едно от най-големите предизвикателства при преминаването към устойчиво гориво е цената и проучва технологии за зелени горива и по-ефективно корабоплаване, за да направи процеса по-евтин.
"Когато погледнете производството от Касьо, то, разбира се, е буквално капка в океана, така че трябва да увеличим мащаба и да намалим разходите", каза в уебинар Емил Викяр-Андресен, ръководител на датския екип Power-to-X на European Energy.
В допълнение към употребата си в корабоплаването, е-метанолът може да замести изкопаемия метанол в производството на пластмаси, което означава, че може да снабдява и други датски компании.
Производителят на лекарства Novo Nordisk, както и Lego, ще използват е-метанол от завода съответно за производство на инжекционни "писалки" и пластмасови тухлички за играчки.
Излишната топлина, генерирана от производството на е-метанол, ще се използва за отопление на 3300 домакинства в района.