Отвъд бейби бума в Италия: по-малко детски кошари, повече релакс кресла

Отвъд бейби бума в Италия: по-малко детски кошари, повече релакс кресла

Отвъд бейби бума в Италия: по-малко детски кошари, повече релакс кресла
profimedia.bg
В Северна Италия са останали само два производителя на бебешки и детски продукти, след като в продължение на години раждаемостта пада драстично, а конкуренцията с тези стоки принуждава много от малките семейни бизнеси да затворят, пише "Ройтерс".
В провинция Бергамо през 70-те и 80-те години на миналия век е имало десетки фабрики, които произвеждат столчета за хранене за деца, детски кошари и колички, играчки и проходилки, но пазарът се срива, след като раждаемостта в Италия пада с над една трета за последните 20 години.
Производителят Foppapedretti днес продължава да работи благодарение на по-ранното преориентиране и диверсификация на производството си, като започва да произвежда продукти за мнозинството по-възрастни хора в страната.
Подобно на много от другите производители в Бергамо, и този бизнес започва да се развива след войната и бейби бума. Основателят Ецио Фопа Педрети започва да прави дървени играчки през 1945 г. от отпадъка в производството на фабриката за държачи на чадъри на неговия чичо.
Започнахме като производител на играчки, после правихме продукти за бебета, но си дадохме сметка, че наближава голям демографски спад.
Опитът им се пренася върху продукти от дърво, мебели и градински уреди от началото на 80-те години.
Около 1990 г. компанията му обикновено успява да продаде 100 хил. високи детски столчета и 80 хил. бебешки легла за година. "Днес продаваме 30 хил. бебешки легла и го възприемаме като успех", казва Педрети.
Въпреки това годишният оборот остава постоянен след 2019 г. и е около 45 млн. евро, докато подобни бизнеси отбелязват спад от 20-30%.
Раждаемостта в Италия, която е най-населената страна в ЕС, отбелязва рекорден спад от 370 хил. новородени през 2024 г. Коефициентът на плодовитост е спаднал до 1.18 пункта, под средното за ЕС от 1.38 през 2023 г. и далеч под 2.1, необходими за стабилно нарастващо население. Италианският премиер Джорджа Мелони определи за свой приоритет насърчаването на жените да раждат.
Изправени сме пред криза на раждаемостта, която прогресивно ерозира в Италия с над 35-40% и за пазара на детски продукти.
Конкуренцията от нискобюджетните производители в Китай е друго голямо предизвикателство в Италия и в чужбина.
  • Преди две години група производители на детски и бебешки продукти правят мрачен сценарий и кратък документален филм, в който се говори за това, че през 2050 г. в Италия ще бъде родено само едно дете, в опит да предизвикат вниманието към сериозния демографски проблем в страната.
Отвъд бейби бума в Италия: по-малко детски кошари, повече релакс кресла
profimedia.bg
Алесандро Росина е професор по демография и социална статистика в Католическия университет в Милано , който разказва във филма, че ситуацията в Италия е особено обезпокоителна.
  • "Филмът цели да накара хората да се замислят за настоящата ситуация и да погледнат напред към 2050 г. с предупреждението "бъдете загрижени, защото изборите, които правим или не правим, имат последствия за нашето бъдеще", казва Росина.

Релакс кресла за възрастни и пенсионери

Педрети казва, че обмисля да разшири бизнеса си с продукти за възрастни хора, като например релакс кресла или лежанки, въпреки че пазарът е пренаситен. Причината е, че това е бързоразвиващ се сектор в застаряваща Европа.
"Може би все още има място за нас - в крайна сметка това ще са същите клиенти, които през живота си са купували нашите детски и домакински продукти и познават качеството ни."
Други компании са под натиск да разнообразят продуктите си с нови предложения, но може да са закъснели.
"Компаниите могат само да страдат в този момент", каза Джанфранко Раниери, президент на браншовата асоциация Assogiocattoli, която представлява производители на детски стоки.
"80% от нашите членове имат годишен оборот под 8 млн. евро. Те нямат капацитет да инвестират."
  • Другата компания, която все още работи в района на Бергамо - Cam - Il Mondo del Bambino - постигна споразумение през април със синдикатите за 35 доброволни съкращения от общо около 140 служители, съобщи синдикалистът от Fiom Cgil Мануел Карара.
  • Синдикатите предложили компанията да премине към производство на детски колички за домашни любимци или регулируеми релси а възрастни хора. В изявление до "Ройтерс" Cam посочва, че пазарът за домашни любимци вече е пренаситен, с утвърдени компании, силни марки и ниски разходи за труд.
Същевременно продажбата на продукти за възрастни не е рентабилна, тъй като много от тях се класифицират като медицински изделия, за които компанията няма нужната експертиза.
Въпреки това Cam заявява, че е отворена към производство за други марки, тъй като разполага с производствен капацитет.