Американците предвиждат негативно влияние на изкуствения интелект върху новините

Изкуственият интелект вече влияе върху начина, по който се правят новините в САЩ с навлизането на новите технологии в процеса на правене на новини. Американците са песимисти за дългосрочния ефект на изкуствения интелект (ИИ) върху новините, които хората четат, и за ефекта върху вече затруднената журналистическа професия, показва изследване на Pew Research Center.
Приблизително половината от възрастните американци заявяват, че ИИ има много голямо влияние (24%) и донякъде негативно влияние (26%) върху новините, които хората четат в САЩ през последните 20 г. |
- Едва 10% заявяват, че ИИ ще има добро (2%) или донякъде позитивно влияние (8%), показва проучване на Pew Research Center през лятото на 2024 г.
- Близо една четвърт (23%) смятат, че влиянието на ИИ в тази област ще бъде еднакво позитивно и еднакво негативно. Други 16% не са сигурни.

Нужно е ясно разграничение за ролята на изкуствения интелект в журналистиката
Проучването зададе въпрос какво влияние ще има ИИ върху САЩ като цяло през следващите 20 години. Дори сред онези, които смятат, че ИИ ще има много или донякъде положително въздействие, има разнопосочни мнения за влиянието му върху новините.
- Докато 34% казват, че ИИ ще има положително въздействие върху новините, които хората получават, 27% смятат, че ефектът ще е отрицателен, а други 27% вярват, че въздействието ще е както положително, така и отрицателно в еднаква степен.

Ватманите да не се притесняват от изкуствения интелект, но метеоролозите да започват
Мнения за това как ИИ ще повлияе на журналистите
Що се отнася до въздействието върху самата новинарска индустрия, 59% от американците смятат, че ИИ ще съкрати работни места за журналисти през следващите две десетилетия. Едва 5% вярват, че ИИ ще създаде повече журналистически работни места. Други 17% смятат, че ИИ няма да доведе до значителни промени, а 19% не са сигурни.
При предишното си проучване Центърът включи и експерти по изкуствен интелект. Те по принцип имат сходно мнение с възрастните американци, като посочват, че ИИ ще доведе до по-малко работни места за журналисти в идните 20 г.
Журналистите обичат работата си, но се тревожат за свободата на словото
Проучване сред 11 889 американски журналисти, проведено в периода 16 февруари - 17 март 2022 г., очерта няколко конкретни области на безпокойство сред журналистите, включително бъдещето на свободата на словото, масовата дезинформация, политическата поляризация и влиянието на социалните медии.
- Над половината от анкетираните журналисти (57%) заявяват, че са "изключително" или "много" обезпокоени от възможността да бъдат наложени ограничения върху свободата на пресата в Съединените щати. Около 7 от 10 журналисти (71%) смятат, че фалшивите новини и фалшивата информация представляват много сериозен проблем за страната. Това е значително повече от 50% от възрастните американци, които са на същото мнение.
- Едновременно с това 4 от 10 журналисти смятат, че новинарските организации като цяло се справят зле с управлението или коригирането на дезинформацията.
В условията на бурни политически промени в световен мащаб за журналистите остава нелек отговора на въпроса какъв според тях е най-добрият подход при отразяване на невярно изказване от публична личност.
Съотношението е две към едно в полза на мнението, че най-добрият подход е "да се съобщи за изказването, защото е важно обществото да знае за него" (64%), вместо "да не се съобщава за изказването. Така се насочва вниманието към невярната информация и към публичната личност" (32%).

Редакциите на медии са основни защитници срещу синтетично съдържание
Мнения за ролята на изкуствения интелект в новините и информацията
Проучването също така зададе въпроси за представянето на изкуствения интелект в днешната информационна и новинарска среда. Около четирима от всеки десет възрастни американци (41%) смятат, че ИИ би се справил по-зле с написването на новинарска статия, в сравнение с хората в професията.
- Междувременно 19% казват, че ИИ би се справил по-добре от журналистите в писането на новинарски материали. Още 20% смятат, че представянето му би било приблизително същото като на новинарите.
- Освен това 66% от американците са изключително или много загрижени, че хората могат да получат неточна информация от ИИ. Други 26% са донякъде загрижени.
По политическа принадлежност
Републиканците и независимо настроените, които клонят към Републиканската партия, обикновено имат много по-малко доверие в националните новинарски мрежи отколкото демократите и техните симпатизанти. Въпреки това, двете групи до голяма степен са единодушни за въздействието на ИИ върху новините и журналистиката.
- Например, около един на всеки петима републиканци (21%) и демократи (18%) казват, че ИИ в момента би се справил по-добре с писането на новинарски материал от журналист.
- Републиканците са малко по-склонни от демократите да смятат, че ИИ ще има отрицателно въздействие върху новините, които хората ще получават през следващите 20 г. (54% срещу 49%).
- Почти идентичен дял от двете групи изразява сериозна загриженост за възможността хората да получават невярна информация от AI (67% от републиканците и 68% от демократите).
По образование
Американците, които са завършили колеж и имат някаква степен на висше образование, са по-песимистично настроени за влиянието на ИИ върху новините и журналистиката, в сравнение с хората, завършили само гимназия.
- Например, 56% от хората с университетска диплома и 54% от тези с частично висше образование смятат, че ИИ ще има отрицателно въздействие върху новините през следващите 20 г., в сравнение с 44% от хората с по-ниско образование.
- Хората с частична степен на висше образование също са по-склонни от по-слабо образованите да смятат, че ИИ би се справил по-зле от журналистите с написването на новинарска статия днес.
Компаниите, които разработват продукти, базирани на изкуствен интелект, признават, че техните големи езикови модели понякога генерират неверни или подвеждащи твърдения, известни като "халюцинации" на ИИ.
В. "Ню Йорк Таймс" използва изкуствен интелект за новините
В. "Ню Йорк Таймс" даде зелена светлина в началото на 2025 г. за използването на изкуствен интелект от разработващите продукти и редакционните си екипи. Според медията, вътрешни инструменти с ИИ в бъдеще могат да създават текстове за социалните мрежи, SEO заглавия и дори част от програмния код.
Според информация на Semafor, в съобщения до служителите в редакцията компанията е обявила, че отваря достъп до обучения по изкуствен интелект за редакционния екип и представя нов вътрешен ИИ инструмент, наречен Echo. В. "Таймс" също е споделил документи и видеа, описващи добрите и лошите практики при използване на ИИ в редакционната работа, както и пакет ИИ инструменти, които служителите могат да използват за разработка на уеб продукти и журналистически идеи.
- Изданието насърчава редакторския си екип да използва тези ИИ инструменти за генериране на SEO заглавия, резюмета и промоционални материали за аудиторията; за предложения за редакции; генериране на въпроси и идеи; търсене на информация; както и за анализ на собствени документи и изображения на "Таймс". В обучаващо видео за екипа ИИ се препоръчва като инструмент за формулиране на въпроси към изпълнителен директор на стартъп по време на интервю.
Насоките на "Ню Йорк Таймс" също така позволяват използването на ИИ за създаване на викторини, кратки текстове за социалните мрежи, визуални цитати и раздели с често задавани въпроси.
