Щастливото място: наистина ли седалка 11А е най-сигурната в самолета

Щастливото място: наистина ли седалка 11А е най-сигурната в самолета

Щастливото място: наистина ли седалка 11А е най-сигурната в самолета
Reuters
Оцеляването на пътник, който е изскочил през аварийна врата секунди след катастрофата на "Ер Индия", при която загинаха всички останали на борда, предизвика спекулации дали неговото място - 11А, не е най-безопасното в самолета.
Авиационни експерти казват, че това не е толкова просто да се определи, защото самолетите се различават значително по конфигурация на седалките, всяка катастрофа е сама за себе си и оцеляването често зависи от сложно взаимодействие на фактори.
"Всяка катастрофа е различна и е невъзможно да се предвиди оцеляването въз основа на местоположението на седалката", смята Мичъл Фокс, директор на американската "Фондация за безопасност на полетите".

Аварийният изход

Оцелелият в катастрофата в Ахмедабад Вишвашкумар Рамеш каза, че неговата седалка 11А е била близо до авариен изход на "Боинга 787" на "Ер Индия", пътуващ за Лондон, който се разби в Ахмедабад в четвъртък. Това му е помогнало да излезе, докато е бил заобиколен от тела, сподели той пред индийските медии.
Основното предимство на местата до прозореца е възможността да наблюдава, което успокоява някои пътници със страх от летене. Ако мястото е до авариен изход, то дава известно предимство при евакуация на самолета, ако съответният изход е свободен
Boeing.com
Основното предимство на местата до прозореца е възможността да наблюдава, което успокоява някои пътници със страх от летене. Ако мястото е до авариен изход, то дава известно предимство при евакуация на самолета, ако съответният изход е свободен
Сядането до авариен изход може да способства да оцелеете при инцидент, но мястото не винаги ще бъде 11А, защото самолетите могат да имат десетки различни конфигурации.
"В този конкретен случай, тъй като пътникът е седял до аварийния изход, това очевидно е било най-безопасното място за деня", казва Рон Барч, председател на базираната в Сидни фирма AvLaw Aviation Consulting.
"Но не винаги е 11A, просто е 11A при тази конфигурация на Boeing 787."

Опашката

Проучване на катастрофите, проведено от списанието за популярна наука Popular Mechanics през 2007 г. насам, установи, че пътниците в задната част на самолета имат по-добри шансове за оцеляване. Някои експерти предполагат, че секцията на крилото предлага по-голяма стабилност.
Според експертите най-големи са шансовете за оцеляване при катастрофа на хората, които седят в опашната част на самолета, но много зависи от конкретните обстоятелства
Boeing.com
Според експертите най-големи са шансовете за оцеляване при катастрофа на хората, които седят в опашната част на самолета, но много зависи от конкретните обстоятелства
Сядането до аварийната врата, както при Рамеш, дава възможност да бъдете един от първите, излезли от самолета, въпреки че някои изходи не функционират след катастрофа. Противоположната страна на самолета е била блокирана от стената на сграда, в която се е разбил, каза той.

Или до пътеката

През януари миналата година панел, на който липсват няколко болта, се откъсна от фюзелажа на "Боинг 737 MAX" по време на полет, повреждайки съседната седалка. За щастие, никой не е седял там по това време и инцидентът не е довел до смъртни случаи.
Сядането до пътеката може да ви предложи по-бързо бягство, но увеличава вероятността да бъдете ударени по главата от багаж, падащ от горните багажни отделения - много по-често срещано явление от големите катастрофи.
Местата до пътеката дават повече свобода на движение, което е безценно при по-дългите полети. Ако се наложи бързо напускане на самолета, пътниците, които са най-близко до пътеката, могат да стигнат най-бързо зо аварийните или другите изходи на самолета, но пък при внезапна турболенция те са в голям риск от падането на багаж от отделенията над седалките
Boeing.com
Местата до пътеката дават повече свобода на движение, което е безценно при по-дългите полети. Ако се наложи бързо напускане на самолета, пътниците, които са най-близко до пътеката, могат да стигнат най-бързо зо аварийните или другите изходи на самолета, но пък при внезапна турболенция те са в голям риск от падането на багаж от отделенията над седалките
Обръщането на внимание на инструктажа за безопасност в началото на полета - често пренебрегван като рутина, вероятно е най-добрият начин да подобрите шансовете си за оцеляване, казват експерти.
Следването на съветите за евакуация на екипажа, даже тези къде да поставите багажа си, беше решаващият фактор за спасяването на живота на всички 379 пътници и екипаж на борда на полет на "Джапан ерлайнс" през януари миналата година. "Ербъс A350" се сблъска със самолет на бреговата охрана на летище "Ханеда" в Токио, убивайки петима от шестимата в по-малкия самолет.
Инструктажите за безопасност обикновено обхващат важни инструкции, като например как да закопчаете здраво предпазния си колан, да го поставите правилно и да планирате маршрута си за евакуация.
Често срещан съвет е да преброите броя на редовете между вашата седалка и най-близкия изход - жизненоважна информация, ако кабината се напълни с дим и видимостта е ниска.
Въпреки бедствия като катастрофата на "Ер Индия", дизайнът на самолетите еволюира, за да увеличи вероятността пътниците да се разминат с катастрофа, казва Фокс. Те включват осветление на пода, пожароизвестители и пожарогасители, по-малко запалими материали в кабината и подобрен достъп до аварийни изходи.
"Има забележителни подобрения в дизайна на кабината на самолетите, които са подобрили оцеляването при инциденти на или близо до земята", убеден е експертът.