Нападенията с коли са все по-смъртоносни, макар да не се определят като терористични

Нападенията с коли са все по-смъртоносни, макар да не се определят като терористични

Букет лежи върху паважа на мястото на трагичния инцидент в Ливърпул.
Reuters
Букет лежи върху паважа на мястото на трагичния инцидент в Ливърпул.
През 2024 г. и през тази година нараснаха инцидентите, при които коли с висока скорост се врязват в масови събирания. Нападенията с коли стават все по-чести, като бележат нововъзникващ модел и очертават рискови фактори, които трябва да бъдат идентифицирани за превенция в бъдеще. В мерките за защита на хората при масови събирания на практика няма промяна.
Последният инцидент бе на 27 май, когато стотици хиляди фенове на футболния клуб "Ливърпул" изпълниха центъра на града, за да празнуват титлата на клуба в английската Висша лига. Малко след 18 ч местно време сив "Форд Галакси" се насочва към тълпата. Ранени са над 60 души, като 27 от тях са приети в болница, включително четири деца. Мъж от района на Западен Дерби в Ливърпул е арестуван по подозрение в опит за убийство, шофиране в нетрезво състояние след употреба на наркотици и опасно шофиране.

Какво се случи в Ливърпул

Според очевидци колата се е приближила към спирката, след което шофьорът дава на заден ход за кратко, преди да ускори напред към хората
53-годишният шофьор е арестуван на мястото на инцидента. Според полицията това не е терористичен акт и изглежда като изолиран случай. Все още не е ясно защо мъжът се е врязал в тълпата. Властите поискаха да не се споделя информация в публичното пространство за мотива.
Нарастващият брой на тези инциденти е обезпокоителен, пише The Conversation.
  • Ванкувър, Канада, 26 април: мъж със SUV се врязва в тълпа по време на празненство във Филипините, като убива 11 души.
  • Джинхуа, Китай, 22 април: жена кара срещу пешеходци близо до училище, като убива 14 души.
  • Манхайм, Германия, 3 март: мъж се врязва в група хора в пешеходна зона, като убива двама души.
  • Мюнхен, Германия, 13 февруари: мъж прегази хора по време на демонстрация, като уби майка и нейната двегодишна дъщеря.
  • Ню Орлиънс, САЩ, 1 януари: мъж се вряза с камион в тълпа хора в новогодишната нощ на улица "Бърбън", като уби 14 души.
  • Магдебург, Германия, 20 декември 2024 г.: мъж се вряза с BMW в претъпкан коледен базар, като причини смъртта на шестима души, включително деветгодишно момче, и рани най-малко 299 души.
От седемте инцидента едва два са потвърдени като самостоятелни терористични актове. Това показва, че автомобилните атаки невинаги са класифицирани като терористични актове и не отразяват задължително нивото на заплаха в даден град или държава.
Нападенията с коли са все по-смъртоносни, макар да не се определят като терористични
Reuters
В поне два от случаите - в Манхайм и Ванкувър, се посочва, че извършителите са с история на психични заболявания.
  • Австралия също не е пощадена от подобни инциденти. През януари 2017 г. шофьор умишлено блъсна пешеходци на оживената улица Бърк стрийт в Мелбърн, като уби шестима души и рани десетки. По-късно същата година при подобен инцидент в Мелбърн загина един човек.
Въпреки че нито един от тези случаи не беше класифициран като тероризъм, те разкриха уязвимости в градската среда и защитата на хората при масови събирания.
В света случаите на убийства с коли са в пика си през 2017-2018 г., но после намаляват. През последните две години тези инциденти отново рязко нарастват.
Проучване от 2018 г. за "имитиращото" качество на инцидентите с коли разкрива, че те представят модел на "акт сам по себе си, който не е задължително свързан с човек или идеология, но просто е агресивен импулс към насилие".
"Това подсъзнателно става част от репертоар от възможности за хора, които изразяват своя гняв по някакъв начин, като получават обществено внимание чрез медиите и социалните мрежи", казва социологът Винсент Милър, съавтор в проучването. "Много трудно е да бъде определен профилът на нападателя. Общото нещо между тях е самият акт", допълва Милър, цитиран от сп. "Тайм".

Глобални тенденции

За какво са знак тези модели на нападение и рисковете от автомобилни атаки срещу тълпи от хора? Как изводите ще ни помогнат по-добре да се защитим на обществени места.
С методите на кодиране и анализ на документирани инциденти от новинарски източници и публични бази данни като "Уикипедия" са идентифицирани поне 152 атаки с превозни средства, насочени към цивилни граждани по света от 2000 г. досега.
В резултат на нападенията са загинали 511 души.
  • Най-смъртоносната остава атаката с камион в Ница, Франция, през 2016 г., когато 19-тонен товарен камион е умишлено насочен към тълпа хора по време на празненствата за Деня на падането на Бастилията. Тогава загинаха 86 души, а стотици бяха ранени. Нападателят беше застрелян от полицията, а осем други бяха осъдени за тероризъм или притежание на оръжие.
Държавите с най-голям брой подобни инциденти са:
  • САЩ - 31
  • Китай - 29
  • Германия - 14
  • Израел - 14
  • Обединеното кралство преди неотдавнашния случай в Ливърпул е регистрирало 6 такива инцидента.
  • Австралия има 5.
Глобалните данни показват рязко покачване на случаите през 2017 и 2018 г., последвано от кратък спад и нов ръст след 2022 г. Само през 2025 г. досега са регистрирани поне 14 инцидента в световен мащаб с над 50 жертви.
Забележително е, че по-малко от една трета от тези нападения са потвърдени като актове на тероризъм.
През 2016 г. атаките с превозни средства са били най-смъртоносната форма на нападение и са представлявали повече от половината от всички смъртни случаи, свързани с тероризъм през тази година. Поредица от нашумели атаки през 2016 и 2017 г. убиха над 100 души.
Проучване от 2019 г. на изследователи от Държавния университет в Сан Хосе показва, че 70% от инцидентите са такива, при които превозни средства се сблъскват с хора.

Какво следва: управление на рисковете

И докато е важно да се следят промените в тактиките на терористите, последните атаки с коли са част от по-голяма и комплексна картина.
Тези атаки все повече стават микс от други фактори, включително ментални проблеми, здравословни кризи, лични драматични истории или спонтанен изблик на гняв.
От гледна точка на обществена сигурност и планиране на събития мотивите имат по-малко значение от резултата. Превозно средство, независимо от намеренията, може да предизвика масово нараняване и този риск трябва да бъде управляем.
Ето кои са ключовите практически мерки, които градовете трябва да вземат, за да предпазят по-добре тълпите по време на стресиращи събития:
  • Да инсталират стабилни бариери, които могат да издържат на удар с камион с висока скорост; тези бариери трябва да се поставят на всяка точка за достъп до дадено мероприятие. Пластмасовите конуси и предупредителните ленти вече не са достатъчни.
  • Взимане под внимание на разстоянието: бариерите трябва да са разположени нагъсто, така че да не позволяват на превозни средства да ги подминават или пропускат.
  • Слагане на препятствия на прави участъци: избягване на дълги, отворени пътни артерии, които позволяват на колите да развият висока скорост. Използване на огради, киоски или паркирани коли за намалена видимост в района и създаване на шикани (специално оформени участъци от платното) за забавяне на движението.
  • Строг контрол на достъпа на коли: допускане само на предварително одобрени по списък превозни средства в зоната на събитието и само под надзар, в точно определени времеви отрязъци.
  • Запазване на ограниченията след мероприятието: да не се допуска достъп на превозни средства, докато зоната не бъде напълно освободена от хора. Обичайно тълпите не се разотиват веднага след края на дадено събитие.
  • В нито един момент на отворено улично събитие не би следвало да се допуска преди, по време на или след това достъп на неоторизирани превозни средства, които да имат достъп до тълпата.