Те опитаха, но "Произведено в САЩ" се оказа твърде скъпо за клиентите им

Когато съоснователите на Plufl Юки Киношита и Ноа Силвърман представиха на Shark Tank през 2022 г. своя прототип на "легла за кучета за хора", те си представяха да произвеждат плюшените, удобни легла от мемори пяна в Китай и да ги продават на дребно в САЩ за 299 долара.
Марк Кюбан и Лори Грайнър инвестираха съвместно 200 хил. долара за 20% от компанията, която постигна над 1 млн. долара продажби през 2023 г., продавайки легла в Amazon и на собствения си уебсайт.
След като президентът на САЩ Доналд Тръмп наложи 145% мито върху стоки, внесени от Китай през април, Киношита и Силвърман се заеха с разследване дали търговците на дребно биха се заинтересували от продажбата на произведена в САЩ версия на техните легла за човешки кучета. Цената на дребно може да се повиши, но те смятаха, че етикетът "произведено в САЩ" може да бъде привлекателен аргумент за продажба и да помогне за облекчаване на опасенията на някои американски търговци на дребно относно въздействието на китайските мита.

САЩ започват да уведомяват страните с какви мита ще се обложи вносът от тях
Силвърман и Киношита преди това бяха посетили фабрика в Лас Вегас, която може да произвежда легла от мемори пяна за 150 долара на бройка в сравнение със 100 долара обща цена за производство на леглата в Китай. Но тези производствени разходи от 150 долара не включваха подплата от изкуствена кожа за калъфа, която все още ще трябва да се внася от Китай - добавяйки още 100 долара на бройка.
Те предложиха на Costco версията, произведена в САЩ, на цена под 500 долара, която компанията отхвърли, заявявайки, че не може да предлага техния продукт тази година и може да преразгледа идеята догодина. Costco не отговори на искане за коментар.
- Дуото зад Plufl е сред десетките хиляди американски малки и средни производители, изправени пред избора да плащат високи мита върху китайския внос или да поемат значително по-високи вътрешни производствени разходи.
- Дори тези, които са готови да плащат повече, за да произвеждат стоки в САЩ, се сблъскват с друга реалност: търговците на дребно определят цени за потребителите и до голяма степен не са склонни да отстъпят пред ефекта от митата.
- На 11 юни, когато Тръмп обяви сделка за намаляване на митата върху китайски стоки до 55%, Киношита и Силвърман решиха да продължат курса, произвеждайки своите легла за кучета в Китай, и да поддържат цената на дребно от 299 долара.
"Поемаме разходите по редица начини, като например намиране на ефективност при доставката чрез намаляване на опаковката и лишаване от част от нашия марж", каза Киношита. |
Говорителят на Белия дом Куш Десай заяви, че администрацията на Тръмп остава ангажирана със съживяването на производството в САЩ, позовавайки се на разпоредби в [одобрения късно в четвъртък] Големия красив законопроект, като например разрешаването на бизнеса да отписва изцяло инвестициите в оборудване. "Тези допълващи се политики ще ускорят растежа и ще стимулират инвестициите в цялата верига на доставки", каза той в изявление по имейл.

По подобен начин Айша Чотани, друг ветеран от Shark Tank, установи, че митата заплашват способността ѝ да продава продуктите си в хранителните магазини.
Чотани, главен изпълнителен директор и основател на Moment, произвежда своите здравословни, намаляващи стреса газирани напитки в Уисконсин, но нейният опаковчик CanWorks внася предварително формован алуминий от Китай и следователно е обект на алуминиеви мита, които повишиха цената на кенчетата с 20%.

Тръмп обяви, че намалява митата за стоки от Виетнам до 20%
Когато Чотани се опита да прехвърли 4 цента допълнителни разходи на Albertsons, която предлага нейната напитка Strawberry Rose за $3.99 на около 30 места в Тексас и Ню Мексико, отговорът ѝ беше бърз. "Albertsons отказа всякакви увеличения на цените", каза тя и предложи или да запази същата цена, или да се откаже.
През февруари тя пусна напитките Moment на пазара Sprout Farmers Markets в САЩ, но беше принудена да го направи с по-скъпите кенчета. "Нямаше достатъчно време да се премести производството във фабрики във Виетнам или други места", каза тя.

Засега Чотани запазва цената си на едро същата, въпреки че разходите ѝ са се увеличили. Тя набира допълнителни средства от инвеститори и се стреми да намали разходите. "Дори в краткосрочен план 20% увеличение на цената е огромно и ще всмуче всичките ви пари", каза тя.
Не само стартиращите компании се страдат
Bugaboo, производителят на скъпи бебешки принадлежности, базиран в Нидерландия, има собствена фабрика в Китай и изглежда е добре подготвен да понесе митата.
Популярната количка Fox 5 на компанията, която се продава на дребно за около 1500 долара в САЩ, идва от фабриката ѝ в Сямън, Китай, където се произвеждат 97% от количките и столчетата за кола, внасяни в САЩ, според ImportGenius, която следи вноса и износа в САЩ и товарителниците.
Но когато митата на Тръмп удариха, Bugaboo започна да преосмисля тази стратегия. Компанията беше започнала да проучва преместването на производството в други страни в Азия, за да има по-голяма регионална гъвкавост в производството, както и САЩ, но всяка стъпка ще бъде на години разстояние.

На Bugaboo ѝ отне няколко години, за да установи дейността си в Сямън. Ако трябваше да изгради подобна инсталация в САЩ, щеше да отнеме същото време.
"Дори ако започнем сега, ще ни отнеме няколко години, за да установим дейността си", каза главният търговски директор за Северна Америка, Жанел Тевес. |
В момента в САЩ липсва специализирано производство за бебешки колички, което изисква усъвършенствано оборудване, висококачествени материали и квалифицирана работна сила. "Не става въпрос само за сглобяване на части; става въпрос за инженерна производителност и безопасност", каза тя.
Междувременно Bugaboo реши да прехвърли част от тези разходи върху клиентите, като на 20 май повиши цените с 50 до 300 долара на няколко продукта, включително столчета за хранене, бебешки кошари и нова версия на количката Fox 5.
"Увеличенията не компенсират напълно митата и Bugaboo продължава да поема част от разходите, за да сведе до минимум въздействието върху американските семейства и търговци на дребно", каза Тевес.

Базираната в Пенсакола, щата Флорида, компания Simplified, производител на висококачествени тетрадки, картички и канцеларски материали, може да изработи дневник с твърди корици, златни ъгли, фолио и цветен печат за около 12 долара в Шънжън, Китай - източникът на много хартиени продукти, предназначени за САЩ.
След като митата удариха и малките предприятия започнаха да усещат болката, главният изпълнителен директор и основател Емили Лей каза, че много хора са я питали защо просто не е преместила производството си в САЩ.
"САЩ просто нямат инфраструктурата", каза Лей. Проблемът е, че производството на същия планер в САЩ би струвало 38 долара - и това е с по-нискокачествени материали. |
Лей каза, че поддържа производствените си разходи на 25% от цената на дребно от 64 долара на планерите. Тя каза, че не може да прехвърли разходите за мита, защото тогава планерите ѝ биха стрували 100 долара.
"Хората няма да плащат 100 долара за хартиен планер, нито пък би трябвало да го правят", каза Лей, която е завела дело срещу Тръмп, твърдейки, че използването на извънредни правомощия за въвеждане на мита е било незаконно. |
Междувременно Лей поема разходите и продължава производството в Китай, което означава свиване в други области като инвестиции в растеж, работни места, заплати и реклама.
"Знаете ли, всички ние сме насърчавани да преследваме американската мечта и да създаваме бизнеси", каза Лей. "Митата са наистина наказателни, както и да го погледнете. Изглеждат някак противоположни спрямо целия смисъл на цялото това нещо."