Модератори на съдържание във фирми като Telus се обединяват заради психически травми

От Филипините до Турция модератори на съдържание настояват за по-голяма подкрепа на психичното здраве. Тя им е необходима, за да се справят с ефектите от излагане на смущаващи изображения онлайн.
Хората, отговорни за премахването на вредно съдържание от технологични гиганти като Meta и TikTok, съобщават за редица последици върху здравето си. Те варират от загуба на апетит до тревожност и самоубийствени мисли.

Българските модератори на "Фейсбук" спират дейността си по контрол на публикациите
Един от филипинските представители казва: "Преди спях по седем часа, сега едва четири."
Служителите са ограничени от споразумения за неразкриване на информация и не могат да обсъждат детайли по съдържанието, което гледат. Видеата, дадени за пример, показват хора, изгаряни живи от "Ислямска държава", умиращи бебета в Газа и ужасяващи кадри от самолетната катастрофа на Air India през юни. |
Компаниите за социални медии често възлагат модерирането на съдържание на трети страни и са изправени пред все по-голям натиск да се ангажират с емоционалната цена на тази услуга.
Meta, собственик на Facebook, WhatsApp и Instagram, вече беше засегната от съдебни дела за правата на служители в Кения и Гана. През 2020г. компанията плати $52 млн. на американски модератори на съдържание, страдащи от дългосрочни проблеми с психичното здраве.
През април Найроби създаде Глобален синдикален алианс на модераторите на съдържание. Целта му е да установи закрила на служителите като сравнява работата им с тази на служителите за спешна помощ. |
Първото искане на алианса е технологичните компании да въведат протоколи за психично здраве, включващи лимити на излагане на травмиращо съдържание и обучения за справяне с травми. Филипинският служител добавя: "Казват, че пазим интернета, държим децата онлайн в безопасност, но ние самите не сме предпазени."
Травмиращо скролване
В глобален план десетки хиляди модератори на съдържание прекарват до 10 часа дневно, преглеждайки постове в социални мрежи за вредно съдържание. Последиците върху психичното им здраве са добре документирани.
Telus Digital e компания, работеща с Meta. Неин турски служител, Берфин Ширин Тунч, споделя за кошмари, загуба на фокус и учестено пушене. Казва, че първия път, в който по време на работа вижда съдържание с насилие, излиза от стаята и се прибира вкъщи.
- Някои работодатели предлагат психологическа подкрепа, но работници казват, че тя е само повърхностна - от типа на съвети за броене на числа или упражнения за дишане.
- Терапията се ограничава до групови сесии или няколко минути наречени "почивка за здраве". Възползването от тях обаче също стои под въпрос.
- "Ако не се върнеш обратно на компютъра, супервайзорът пита къде си, защото опашката с видеата се увеличава", казва Тунч и добавя, че шефовете гледат на тях като на машини.
В имейл изявления до фондация "Томсън Ройтерс", Telus Digital и Meta заявиха, че благосъстоянието на служителите им е основен приоритет и че те трябва да имат достъп до 24/7 здравна подкрепа.
Нарастващо напрежение
Модераторите са забелязали ръст на видеоклиповете с насилие. Доклад на Meta за първото тримесечие на 2025 г. го потвърждава. Зачестяването на агресивно съдържание във Facebook идва, след като компанията промени политиките си за модериране в името на "свободното изразяване".
Telus Digital заяви, че по вътрешни оценки обезпокоителното съдържание представлява по-малко от 5% от общото прегледано съдържание. |
Страхът от загуба на работни места е допълнителен натиск върху модераторите на фона на засилваща се интеграция на изкуствен интелект в работата.
След избирането на Доналд Тръмп през януари Meta отмени програмата си в САЩ за проверка на фактите. По-късно през април компанията освободи 2000 работници в Барселона, в резултат на прекратяване на договор с Telus. Говорител на Meta заяви, че услугите, извършвани в Барселона, са били преместени на други места. |
Тунч казва, че чака Telus да я уволни, както е направила с нейни приятели от синдиката след организиране и участие в протести. От компанията заявиха, че "зачитат правата на работниците да се организират".

Представители на "Телъс" дойдоха от Канада, за да отговарят на депутатите, но нямаше кой да пита
Модераторите от по-бедни страни виждат решение на проблемите си в присъединяване на компаниите към осемте протокола на Глобалния алианс. Те включват:
- ограничаване на времето на излагане на съдържание
- определяне на реалистични квоти
- денонощни консултации
- достойно заплащане
- обучение по психично здраве
- право на членство в профсъюз.
Според експерти по труда новите наредби на Европейския съюз ще дадат по-силни правни основания за защита на модераторите на съдържание. Това са Актът за цифровите услуги, Актът за изкуствения интелект и разпоредби, изискващи технологичните компании да се справят с рисковете за работниците.
"Ако се чувстваш като човек, можеш да работиш като човек." - казва Тунч.