Модератори на съдържание във фирми като Telus се обединяват заради психически травми

Модератори на съдържание във фирми като Telus се обединяват заради психически травми

Модератори на съдържание във фирми като Telus се обединяват заради психически травми
От Филипините до Турция модератори на съдържание настояват за по-голяма подкрепа на психичното здраве. Тя им е необходима, за да се справят с ефектите от излагане на смущаващи изображения онлайн.
Хората, отговорни за премахването на вредно съдържание от технологични гиганти като Meta и TikTok, съобщават за редица последици върху здравето си. Те варират от загуба на апетит до тревожност и самоубийствени мисли.
Един от филипинските представители казва: "Преди спях по седем часа, сега едва четири."
Служителите са ограничени от споразумения за неразкриване на информация и не могат да обсъждат детайли по съдържанието, което гледат. Видеата, дадени за пример, показват хора, изгаряни живи от "Ислямска държава", умиращи бебета в Газа и ужасяващи кадри от самолетната катастрофа на Air India през юни.
Компаниите за социални медии често възлагат модерирането на съдържание на трети страни и са изправени пред все по-голям натиск да се ангажират с емоционалната цена на тази услуга.
Meta, собственик на Facebook, WhatsApp и Instagram, вече беше засегната от съдебни дела за правата на служители в Кения и Гана. През 2020г. компанията плати $52 млн. на американски модератори на съдържание, страдащи от дългосрочни проблеми с психичното здраве.
През април Найроби създаде Глобален синдикален алианс на модераторите на съдържание. Целта му е да установи закрила на служителите като сравнява работата им с тази на служителите за спешна помощ.
Първото искане на алианса е технологичните компании да въведат протоколи за психично здраве, включващи лимити на излагане на травмиращо съдържание и обучения за справяне с травми. Филипинският служител добавя: "Казват, че пазим интернета, държим децата онлайн в безопасност, но ние самите не сме предпазени."

Травмиращо скролване

В глобален план десетки хиляди модератори на съдържание прекарват до 10 часа дневно, преглеждайки постове в социални мрежи за вредно съдържание. Последиците върху психичното им здраве са добре документирани.
Telus Digital e компания, работеща с Meta. Неин турски служител, Берфин Ширин Тунч, споделя за кошмари, загуба на фокус и учестено пушене. Казва, че първия път, в който по време на работа вижда съдържание с насилие, излиза от стаята и се прибира вкъщи.
  • Някои работодатели предлагат психологическа подкрепа, но работници казват, че тя е само повърхностна - от типа на съвети за броене на числа или упражнения за дишане.
  • Терапията се ограничава до групови сесии или няколко минути наречени "почивка за здраве". Възползването от тях обаче също стои под въпрос.
  • "Ако не се върнеш обратно на компютъра, супервайзорът пита къде си, защото опашката с видеата се увеличава", казва Тунч и добавя, че шефовете гледат на тях като на машини.
В имейл изявления до фондация "Томсън Ройтерс", Telus Digital и Meta заявиха, че благосъстоянието на служителите им е основен приоритет и че те трябва да имат достъп до 24/7 здравна подкрепа.

Нарастващо напрежение

Модераторите са забелязали ръст на видеоклиповете с насилие. Доклад на Meta за първото тримесечие на 2025 г. го потвърждава. Зачестяването на агресивно съдържание във Facebook идва, след като компанията промени политиките си за модериране в името на "свободното изразяване".
Telus Digital заяви, че по вътрешни оценки обезпокоителното съдържание представлява по-малко от 5% от общото прегледано съдържание.
Страхът от загуба на работни места е допълнителен натиск върху модераторите на фона на засилваща се интеграция на изкуствен интелект в работата.
След избирането на Доналд Тръмп през януари Meta отмени програмата си в САЩ за проверка на фактите. По-късно през април компанията освободи 2000 работници в Барселона, в резултат на прекратяване на договор с Telus. Говорител на Meta заяви, че услугите, извършвани в Барселона, са били преместени на други места.
Тунч казва, че чака Telus да я уволни, както е направила с нейни приятели от синдиката след организиране и участие в протести. От компанията заявиха, че "зачитат правата на работниците да се организират".
Модераторите от по-бедни страни виждат решение на проблемите си в присъединяване на компаниите към осемте протокола на Глобалния алианс. Те включват:
  • ограничаване на времето на излагане на съдържание
  • определяне на реалистични квоти
  • денонощни консултации
  • достойно заплащане
  • обучение по психично здраве
  • право на членство в профсъюз.
Според експерти по труда новите наредби на Европейския съюз ще дадат по-силни правни основания за защита на модераторите на съдържание. Това са Актът за цифровите услуги, Актът за изкуствения интелект и разпоредби, изискващи технологичните компании да се справят с рисковете за работниците.
"Ако се чувстваш като човек, можеш да работиш като човек." - казва Тунч.