Защо гръцки танкери гърмят, след като са спирали в руски пристанища

Гръцките корабни компании, които акостират в руски пристанища, засилват защитата на своите кораби, след като серия от мистериозни експлозии през последните месеци повредиха танкери, свързани с петролната търговия на Москва.
Мерките включват подводни инспекции от водолази за проверка за чужди предмети, съобщиха два от гръцките източници, запознати със стратегията.
В условията на санкции с превозването на руски петрол са заети най-вече кораби от руския сенчест флот, но гръцките корабни компании твърдят, че транспортирането на руско гориво, продавано под ценовия таван, наложен чрез санкциите на Г-7, остава легитимна търговия. Въпреки това експлозиите на поне шест кораба, акостирали в руското балтийско пристанище Уст-Луга и в черноморското пристанище Новоросийск тази година, разтревожиха пазара.
Корабите, чакащи извън руските котвени стоянки и други зони, са променяли позициите си в различно време, за да направят местоположението си по-малко предсказуемо, докато екипажите са били нащрек за всяко движение около тях.
Проучват се и други мерки, като дистанционни подводни проверки на корпусите.
Досега не са публикувани официални резултати от различни разследвания на инцидентите, въпреки че източници от службите за сигурност заявиха, че мини, които се прикрепят чрез магнити, вероятно са причина за някои от експлозиите.

Руска "плаваща бензиностанция" отново е на позиция пред българския бряг
Трима източници от службите за сигурност, консултиращи индустрията, но не участващи пряко в разследванията, заявиха, че работят върху вероятността украински екипи да са замесени в някои от експлозиите, предвид възраженията на Киев срещу участието на гръцки кораби в транспорта на руски петрол.
Украйна се е въздържала от коментар по тези инциденти в миналото, а украинската военна разузнавателна агенция и нейната служба за сигурност отказаха коментар.
Подозрителни инциденти
При последния инцидент на 6 юли танкерът за втечнен петролен газ Eco Wizard LPG претърпя серия от експлозии в руското пристанище Усть-Луга. Московското министерство на транспорта съобщи за незначително изтичане на течен амоняк по време на товарене и е планирана проверка на кораба от водолази. Гръцкият оператор Stealth Gas отказа коментар, докато други източници твърдят, че експлозията предполага, че щетите са причинени от взривно устройство.

Как Дания може да сложи край на най-доходния бизнес на Путин
По-рано миналата седмица взрив повреди гръцкия петролен танкер Vilamoura, докато плаваше край либийското крайбрежие, което според оператора TMS Tankers вероятно е причинено от външно взривно устройство.
На въпрос за разследване, започнато по-рано тази година, след като танкерът Seacharm беше повреден при експлозии през февруари, гръцките власти отказаха коментар, заявявайки, че информацията е класифицирана. Италианските власти, които по това време започнаха разследване за тероризъм заради щети по друг танкер - Seajewel, оттогава не са предоставили допълнителна информация за разследването.
Средиземноморска връзка
Четири от танкерите, претърпели експлозии тази година, са имали гръцки оператори, а друг е базиран в Кипър, според анализ на данни на компаниите.
Четири от шестте кораба са плавали към брега на Средиземно море, отплавайки от руски пристанища, което е първият път от десетилетия, с подобни инциденти с невоенни кораби в централното Средиземноморие.
Корабите с акостирания в руски пристанища са изправени пред "нарастващо излагане на саботаж от организирани, спонсорирани от държавата, актьори или прокси групи на фона на руско-украинския конфликт", каза пред Ройтерс Кори Ранслем, главен изпълнителен директор на британската компания за морска киберзащита и рисково разузнаване Dryad Global.
"Въпреки относителната стабилност на Средиземно море в сравнение с региони с висок риск като Червено море, уязвимостите продължават по време на транзит или на по-малко сигурни места за закотвяне, като например край Либия, където надзорът е ограничен", каза Ранслем.
Ели Шафик, ръководител на разузнаването в британската компания за управление на морския риск Vanguard Tech, заяви, че моделите на действие и вероятността от участие предполагат, че "украинската държава или свързани с държавата лица" вероятно са били замесени в някои от инцидентите.
"Стратегията на извършителите изглежда е умишлен скрит морски саботаж на плавателни съдове, използващ мини с лимпет", каза тя.
"Този метод осигурява наводняване и обездвижване на машинното отделение, без да причинява пълно унищожение на плавателния съд или жертви на екипажа. Характерът на саботажа е показателен за професионални, военни способности", смята Шафик.