Полетите в Европа това лято отново късат нервите на хиляди пътници

В събота на десетте водещи летища (а доста от тях са сред най-натоварените) по закъсняване на отпътуващите в Европа не излетяха навреме 78-89% от полетите. Таблото на британското летище "Гатуик" край Лондон вчера бе илюстрация за сбъдването на предупрежденията, че това лято може да се окаже едно от особено неприятните за пътуващите със самолети: средното бе в рамките на 35-45 минути.
На много места е така, че и по-лошо - например, 3-часово забавяне в Барселона (от излитащите 61 отменени полета, или 12%, плюс 415 забавени, или 80%), както и 572 забавени отлитания на "Скипхол" в Амстердам. А мнозина още не са научили, че в ЕС предстои промяна на правилата за компенсиране на клиентите при забавяне на полети така, че да става след доста по-голямо чакане.

Точността на полетите в Европа страда и от недостиг на авиодиспечери
На "Гатуик" в неделя полетът на Easyjet до Бордо, който трябваше да е излетял в 11:35, все още маневрираше по пистата в 12:40. Пасажерите на Turkish airlines би трябвало от един час да са над Европа на път за Истанбул, когато от кулата дадоха разрешение да излетят. в 13 ч. срещу полета на Norwegian до Трондхайм в 10:30 все още стоеше надпис "Проверете в авиокомпанията".
Защо се повтаря бъркотия от миналото лято?
- Фундаментална причина, която още не е преодоляна - и не е известно кога ще стане това - е, че заради руската агресия срещу Украйна през 2022 г. бяха изгубени много трасета и реално в момента са достъпни около 80% от европейското въздушно пространство.
- Стачкуват служители в управление на полетите - особено тези във Франция са способни да блокират стотици полети на ден от и до Португалия, Испания, Ирландия, Великобритания, Германия, Италия...
- Горски пожари принуждават пилотите да заобикалят задимени райони и понякога затварят близки летища.
- Търсенето на подобни пътувания в сезона на отпуските остава голямо, докато популярни авиокомпании не получават навреме поръчани нови самолети или имат спорове с авиодиспечерите и съкращават дестинации.
Представители на Европейския съюз заявиха тези дни за "Файненшъл таймс", че системата за контрол на трафика работи на предела на възможностите си - около 37 хил. полета на ден. - поради недостатъчно авиодиспечери. Този път се чуват по-малко оплаквания от недостиг на летищен персонал за багажа или прегледите за сигурност, но този проблем не е изчезнал съвсем.
Системни забавяния трябва да очакват пътуващите от и до 9 държави в ЕС, включително Франция, Германия, Гърция и Испания. Проблемът е, че една от споменатите четири държави е голям източник на туристи, а останалите три са крайна дестинация за почивки.

Пътници в самолет, кацнал във Варна, вместо в София, отказали да слязат (допълнена)
По време на стачката във Франция от 2-5 юли бяха отменени 3343 полета в сравнение с предходната седмица. Само на 4-5 юли според сдружението "Авиокомпании за Европа" (A4E) са били отменени 1500 полета с около 300 хи. пътници. "Евроконтрол", организацията за въздушното движение в Европа, предупреди тогава за "тежки прекъсвания за пътници, авиокомпании и летища".

"Дневник" потърси за коментар на ситуацията Ryanair, най-голямата по превозени пътници европейска авиокомпания, която започна да предупреждава за проблемите още през пролетта. Преди първата за лятото френска стачка на ръководството на въздушното движение (РВД) отговорът бе:
"Едно от най-големите предизвикателства, пред които сме изправени това лято, са закъсненията, причинени от услугите на РВД. Те, продължават да се представят по-слабо (въпреки че обемът на полетите е с 5% под нивата от 2019 г.) с повтарящ се "недостиг на персонал", а сега и "повреда на оборудването" в центъра на РВД в Маастрихт". |
Следва описание какво точно се случва на превозвача в рамките на 24 часа на 27 юни, четвъртък:
- повече от 30% от 3500-те полета на Ryanair са забавени поради закъснения от РВД
- 16 самолета са извън базата в четвъртък вечерта поради закъснения от РВД,
- това означава, че самолетите са пропуснали часовете си за кацане, определени от крайния приемащ час на летището
- на сутринта на 28 юни 25% от първата вълна на полетите на Ryanair (150 от 600 самолета) са забавени поради "недостиг на персонал" и "повреда на оборудването" от РВД в центъра на РВД в Маастрихт.
"Тези повтарящи се закъснения и отмени на полети поради лошо управление от страна на РВД са неприемливи. Услугите за управление на въздушното движение (ATC) в Европа това лято са на най-ниските си нива досега. Ryanair и много други европейски авиокомпании имат многократно отлагане на графиците си, отмяна на полети и проблеми с пътниците поради лошото управление на европейското управление на въздушното движение", завършва отговорът.

Къде е План Б? Спирането на "Хийтроу" повдига въпроси за извънредните ситуации
Компанията поддържа собствена "Лига на отложените полети" и в нея към 26 май за тази година водеща е Франция (засегнати 2 814 120 пътници), следвана от Испания (2 083 690 пътници). Испанците твърдят, че една от причините е увеличеният трафик предимно в южната част на страната - с 26% спрямо 2019 г., както и че назначават допълнително служители за лятото.
"Евроконтрол" съобщи преди седмици, че в някои части на европейската мрежа броят на авиодиспечерите е 10-20% под това, което е нужно за нормална работа и в името на безопасността на полетите някои от тях може да бъдат отложени или отменени.

Частична утеха за причинено неудобство на пътниците в ЕС е режимът за обезщетяване на засегнати от забавяния и отмяна на полети. Но преди месец министрите на транспорта на ЕС се договориха да го променят (след като бъде обсъдено и одобрено от Европейския парламент), като увеличат времето на престой, след което се задейства компенсацията.
Така за къси полети до 4 часа чакане пасажерите няма да получават нищо. За далечни полети (над 3500 км) времето се увеличава до 6 часа. Досега бяха достатъчни 3 часа бавене на полет. Друга корекция е повишаването на размера на обезщетението - от €250 на €300 за късите и от €500 на €600 за тези на голяма дистанция.
- Европейската организация на потребителите (BEUC) критикува плана, защото смята, че пътниците ще бъдат лишени от обезщетение, тъй като в момента около 70% от забавянията са в рамките на 2-4 часа.
- Разочарование изразиха и от A4E, защото членуващи компании като Ryanair, easyJet, и Lufthansa лобираха за още по-голям срок за отлагане, отвъд който да са принудени да компенсират клиентите си.
- Предложението на Европейската комисия, от което започна обсъждането на новия режим, бе за 7 часа за къси и 9 часа за дълги полети.
Британският режим следва този на ЕС и определя до £220 за каси полети (под 1500 км), £350 за средните (1500-3000 км) и до £520 за далечните дестинации (но при пристигане до 4 часа след планирания по график срок може да намалее до £260).
Превозвачът е длъжен да се погрижи поне с вода и храна за клиентите си, а в някои извънредни случаи - и да им намери алтернативен полет, дори на борда на друга авиокомпания.
Но, разбира се, трябва обстоятелствата, довели до забавянето, да са под контрола на авиокомпанията. Ако не е така, пътникът и чака, и нищо не получава като обезщетение.