Бумът на електрически камиони намалява вноса на петрол в Китай

Тежкотоварните камиони с електрическо задвижване бързо печелят пазарен дял в Китай благодарение на субсидиите и бързото въвеждане на зарядни устройства, което допълнително ограничава използването на дизелово гориво и намалява търсенето на петрол от най-големия му вносител в света.
Очаква се продажбите на електрически камиони в Китай да се увеличи със 175% на годишна база, съобщи "Ройтерс", позовавайки се на прогноза на консултантската компания Sublime China information.
Бумът в продажбите на е-камиони в Китай следва този на електрическите автомобили и нарастването през последните години на тежкотоварните камиони, задвижвани с втечнен природен газ (LNG). Тези фактори, съчетани със забавящия се икономически растеж, задушиха растежа на потреблението на петрол, изброява агенцията.
Правителството предвижда до 95 хил. юана (над $13 260) субсидия на превозно средство.
В по-мащабна перспектива транспортният сектор, изразходващ две трети от дизела в страната, ще използва 40% по-малко до 2030 г.
Електрическите модели, които все още се използват предимно за кратки разстояния в пристанища, мини или стоманодобивни заводи, представляват над 90% от планираното увеличение. То завари анализаторите неподготвени, в резултат на което те изтеглиха напред във времето своите прогнози за настъпването на петролния пик.
Вицепрезидентът на изследователската компания "Ристад енерджи" Йе Лин потвърди пред "Ройтерс": "Бумът на електрически тежкотоварни камиони беше изненада и се превърна в нов фактор, ускоряващ настъпването на пика на търсене на петрол в Китай, който най-вероятно ще бъде тази година". Лин е очаквал това да се случи през 2026 г. |
- Транспортният сектор използва около две трети от всичкото дизелово гориво в Китай.
- Към 2030 г. в него ще се използват 40% по-малко.
- Потреблението на общото количество дизел ще намалее с около 25% спрямо нивата от 2024 г., изчисляват в Rystad.
- Тази година потреблението на дизел вероятно ще намалее с 11.3 млн. тона (6.3%), колкото беше и през 2024 г., твърдят от SCI.

Несъмнена роля в развитието на пазара играе ускореното поставяне на зарядни станции, предимно в т.нер. индустриални коридори.
Шофьор от циментов завод в провинция Хъбей е преминал към електрически камион преди шест месеца. Той казва, че с празен тир без проблем може да пропътува 2 хил. км от Пекин до Юнан, за да вземе стока. Остава обаче проблемът за продължителното зареждане, понякога стигащо до 90 мин., и редките на места станции за зареждане. |
Макар първоначално инвестицията в дизелови камиони да е по-малка, електрическите им алтернативи са по-рентабилни в дългосрочен план заради ниските разходи за гориво. Повишаването на цените на втечнения природен газ пък прави камионите, задвижвани от него, също не толкова конкурентоспособни.
Изчислението, направено спрямо 1 млн. изминати километра, показва, че дизелов камион излиза към този момент около 2.25 млн. юана ($314 хил.), когато се добави и стойността на използваното гориво. Това е близо 10% повече от разходите за LNG камион и 15% повече от тези за е-камион според GL Consulting.
От Sublime China information очакват в първото полугодие на 2025 г. продажбите на LNG моделите да спаднат с 15% спрямо предходната година, включително защото няма достатъчно зарядни станции за тях.

Междувременно "Сани", вторият по големина производител на електрически камиони в Китай, смята, че растежът има потенциал да надмине дори този на електрическите пътнически автомобили най-вече заради по-ниските оперативни разходи.
Очакваме в следващите 2.3 години тежките електрокамиони да заемат 70-80% от продажбите на нови машини, включително заради разширяването на зарядната мрежа, казват от компанията.