Митата на Тръмп са леден полъх за реколтата гръцки праскови

Митата на Тръмп са леден полъх за реколтата гръцки праскови

Жълтите праскови на поточната линия в завода в Науса.
Reuters
Жълтите праскови на поточната линия в завода в Науса.
Юли е време за събиране на реколтата от праскови в Гърция, където берачите слагат дървени стълби по дърветата и внимателно поставят плодовете в дървени щайги, готови за заводите, които ги обработват и консервират за потребителите в САЩ.
Тази година обаче беритбата е обвита в несигурност, след като президентът Доналд Тръмп обяви мита от 30% за продукти от ЕС, които разтревожиха всички бизнеси от този със зехтина до автомобилите.
Производителите на праскови се опасяват, че митата ще намалят търсенето на продуктите в момент, когато се подготвят да изпратят реколтата си през океана. Те разполагат са малко време, за да се адаптират и да намерят алтернативни пазари.
Гърция е най-големият световен износител на консервирани праскови, като една пета от тях отиват в САЩ, който е вторият най-голям пазар след европейския. Прасковите заедно с други продукти са обложени с мито от 17%. Новите мита може да увеличат общото задължение до 47%.
"Сега дори е по-зле, защото сме в пика на сезона, където всички заводи и производствени линии работят на максимум", заяви Лазарос Йоанидис, съсобственик на завод за преработка и консервиране на праскови близо до Науса. Заводът изпраща около 40% от продуктите си до големи американски компании като Dole.
Плодородната равнина в Централна Македония в Гърция представлява огромен масив от праскови. Розово море посреща посетителите през пролетта, когато прасковите цъфтят.
Тази седмица камионите извозиха щайга след щайга от жълти праскови към завода на Йоанидис, където бяха сложени на конвейера за обработка.
Годишният оборот на Гърция от износ на консервирани праскови и други пакетирани продукти от праскови възлиза на над 600 млн. евро, като около 120 млн. евро идват от пазара на САЩ.
Износът за Съединените щати представлява около 4% от общия износ на Гърция. Консервираните праскови и продуктите от праскови, маслините и зехтинът са трите най-много изнасяни селскостопански продукта за САЩ, носещи около половин милиард евро годишно.