Европейските пристанища бавят електрифицирането си

Според последно проучване на организацията за чиста енергия T&E европейските пристанища се бавят с електрификацията си, планирана да приключи до 2030 г., съобщава "Ройтерс".
Срокът беше определен като част от Зелената сделка, за да бъдат намалени емисиите на акостирали кораби. Много от тях, особено круизните, продължават да използват собствено гориво дори след като са привързани към кея, за да поддържат климатици и други удобства на борда.

Италия забрани на круизни кораби да влизат в лагуната на Венеция
Тези пристанищни дейности генерират 6% от всички парникови емисии на морския транспорт в ЕС. Освен това те отделят голямо количество серни и азотни оксиди, както и прахови частици, застрашаващи сериозно здравето на гражданите в пристанищните градове.
- Проучването анализира 31 европейски пристанища и показва, че едва 20% от тях реално са монтирали или поне планирали предвидената инфраструктура.
- Това са 4 сравнително малки пристанища.
- В големи градове, сред които Лисабон, Антверпен, Дъблин и Гданск, предстоят инвестиции за електрифициране.
- Най-добре се представя пристанището в Алхесирас с въведени 20 от предвидените 35 инсталации.
На пристанището във Варна също е било предложено да участва в изследването, но анализаторите не са получили отговор от него в рамките на заявения срок, пише в редакторска бележка на сайта на копмпанията. |
По информация на "Ройтерс" португалското правителство е обявило, че електрифицирането на пристанището в Лисабон, което е едно от най-натоварените от круизни посещения в Европа, ще завърши до 2029 г. Всъщност круизните кораби прекарват най-много време акостирали, следователно техният дял на въглеродни емисии, отделени на пристанищата, също е най-голям. Това са приблизително 5150 тона в сравнение със 790 тона от един контейнеровоз - или 6 пъти повече.

Амстердам забранява круизните кораби, за да намали посетителите и замърсяването
В T&E смятат, че регулациите на ЕС не са достатъчни, защото не обхващат някои видове кораби и по-малки плавателни съдове. Те предлагат:
- Ускоряване на ЕС в изискванията за брегово захранване за круизни кораби и терминали до 2028 г.
- Заделяне на специално финансиране от ЕС за OPS (наземни енергийни системи) и разширяване на пристанищната мрежа.
- Интегриране на пристанищното електричество в Директивата за енергия от възобновяеми източници.
Инеса Уличина, ръководител по политиките в корабоплаването в T&E, казва:
- "Пристанищата провалят очакванията на местните жители и пътниците, като позволяват ненужно замърсяване от корабите, на които двигатели работят на празен ход. На разположение е технология за електрическо захранване, която би намалила въздействието от корабоплаването върху локалното замърсяване на въздуха и климата през нощта. За тези, които прекарват много време на пристанищата, например круизните кораби, включването в електрическа мрежа би променило ситуацията."
От компанията добавят, че това ще намали с една пета годишните емисии на един круизен кораб.