АвтоВАЗ, КАМАЗ и ГАЗ скъсяват работната седмица след срив на пазара

Водещите руски производители на автомобили и камиони АвтоВАЗ, КАМАЗ и ГАЗ прибягват до съкращаване на работната седмица заради отслабването на продажбите им, а тежкото им положение отразява по-големия икономически спад, пред който е изправена Русия, съобщи "Ройтерс".
Той е продиктуван основно от високите лихвени проценти в Русия и конкуренцията от китайските производители, които свиват продажбите му. Повечето модели, които предлагат, от 2023 г. насам са предимно китайски.
- АвтоВАЗ - най-големият руски производител на автомобили, може да съкрати работната седмица от пет на четири работни дни още от края на септември. Това е рядък ход за толкова голям държавен работодател.
- КАМАЗ въвежда по-кратката работна седмица още от 1 август.
- Автозаводът в Нижни Новгород, който още съдържа в наименованието си Горки (името на града от съветските времена), обяви на 24 юли, че ще работи от понеделник до четвъртък. Обяснението от ГАЗ е, че това "ще помогне да се запазят работните места и да се производството да съответства на търсенето".
Тежкото им положение показва и икономическата картина в Русия, чийто растеж се забавя с растящите разходи за отбрана заради войната в Украйна. Военнопромишленият комплекс поглъща нови и нови средства и работници за сметка на гражданското производство. Силно увеличените заплати инжектират милиарди рубли в икономиката и надуват - или поддържат висока - инфлацията Потвърждение за това даде и министърът на икономиката Максим Решетников, който предупреди миналия месец, че руската икономика е на ръба на рецесията.
АвтоВАЗ се бори да намери достатъчно купувачи за своите автомобили и ръководството заяви миналия месец, че очаква руснаците да купят с 25% по-малко автомобили тази година. Собствените му продажби са спаднали точно с толкова - до 155 хил. броя през първите шест месеца, според данните на Аутостат. |
Компанията обвини високия лихвен процент на централната банка. Тя го намали в петък на 18%, но ефектът досега намалява апетита за автомобилни кредити и повишава производствените разходи. Централната банка е подложена на критики и от фирми в други сектори, от петрол до строителството и металургията. Производителят на стомана "Северстал" е последният, който обвинява за спада на печалбата си високите лихви по заемите.

Приходите от нефт се топят: какво означава това за Русия
След като поддържаше основния си лихвен процент на повече от 20-годишен връх в продължение на няколко месеца, централната банка вече започна да намалява лихвите по заемите.
Проблем за автомобилния производител са и по-строгите изисквания от страна на регулатора към кредитополучателите на заеми за покупка на автомобил. По данни на държавната банка ВТБ обемът на автомобилните заеми в Русия е спаднал с 46% през първата половина на тази година заради повишаването на лихвите в края на 2024 г.
АвтоВАЗ посочва за състоянието си и внесени значителен брой автомобили - основно от Китай на по-ниски цени.
Най-големият руски производител на автомобили има над 30 хил. служители в руския град Толиати, на река Волга, на около 800 км югоизточно от Москва. На практика той е наел около 1 от всеки 20 души в града, което показва колко силно зависи от държавната компания местната икономика.

Игра с числата: руската икономика е по-зле отколкото изглежда
Правителството е спасявало компанията и преди - когато слабото търсене след световната финансова криза през 2008 г. постави автомобилния производител от съветската епоха на ръба на фалита.
Съкращаването на работната седмица няма да бъде първото за компанията - тя преминава на четиридневна такава за период от три месеца през 2022 г. след налагането на едни от първите санкции на Запада срещу агресията на Москва в Украйна. В рамките на 2022 г. тогава продажбите на "Лада" спаднаха с 48.2% до приблизително 175 хил. броя.
Вътрешното производство на Русия разчиташе до голяма степен на чуждестранни производители и пазарът се срина през 2022 г. с напускането на големите чуждестранни автомобилни производители. За съживяването на сектора след това помогна бързото навлизане на китайските автомобилни производители.
Китайските конкуренти обаче сега представляват повече от 50% от продажбите в Русия, в сравнение с под 10% преди началото на войната. |
А за да се справи с кризата на руския пазар на камиони КАМАЗ намалява и производството. Негови представители заявяват, че руският пазар на камиони се е сринал с 60% през първата половина на годината и посочват две причини:
- Късогледството на вносителите от Китай, които въпреки прогнозите за спадащ пазар, са внесли прекомерно количество оборудване миналата година.
- Паричната политика на централната банка, която е довела не само до невъзможност за закупуване на ново оборудване с помощта на финансови инструменти като кредит и лизинг, но и принуждава транспортните компании да върнат оборудването, отдадено на лизинг миналата година, на лизингодателя. Отново причината са повишени лихви и невъзможност за плащане. Според КАМАЗ по тази причина на лизингодателите са върнати около 10 хил. камиона.
КАМАЗ допълва, че в складовете им стоят над 30 хил. камиона.
В коментарите от ГАЗ се посочва, че при високите лихви на Банката на Русия, сривът на пазара за първото полугодие е почти 40% при камионите със средно голям тонаж, 30% в сегмента на лекотоварните автомобили и 60% при автобусите.