"Евтини" авиокомпании плащат за откриване на пътници с непозволено голям багаж

На живо
Дебатът в парламента дали Мария Филипова да стане заместник-омбудсман

"Евтини" авиокомпании плащат за откриване на пътници с непозволено голям багаж

"Евтини" авиокомпании плащат за откриване на пътници с непозволено голям багаж
European commission
Нискоразходни авиокомпании като Ryanair и easyJet плащат на персонал на летищата, за да открива преди непосредствено преди излитане пътници, които опитват да се качат с багаж, надхвърлящ размерите,, допускани в салона на самолета, съобщи британската преса.
Това не е незаконно, но създава напрежение на гейта, включително защото някои могат да го възприемат като недоверие и подозрение към собствените ѝ клиенти от компанията, използваща за целта "агенти".
Причината е, че цената за превоз на багажа в товарни отсек понякога надхвърля тази за целия полет. От друга страна, превозвачите казват, че има недостиг на пространство за ръчния багаж и това допълнително забавя излитането.
Самолетът няма право дори да рулира из летището, докато всички чанти и раници не са на подходящите места и хората не се настанят.
Всичко започна от публикация на "Сънди таймс" миналата неделя, разказваща че персоналът на Ryanair на гейтовете към самолета получава по £1.30 (€1.50) за всеки засечен пътник с багаж над позволените размери и тегло. Месечно към заплатата се събирали до £70 (€80) само от тази дейност.
Малко по-късно това бе потвърдено от Майкъл О'Лиъри, главният изпълнителен директор на авиокомпанията. Според него бонусът дори заслужава да бъде увеличен, за да бъдат мотивирани служителите да се борят с тази "напаст". Пред RTE той обясни: "Летим с пълни докрай самолети, коло половината пътници могат да вземат две чанти, а другата половина - само една защото толкова побира самолетът. Вече с еборим с толкова много багаж". Очакванията му този проблем да намалее в рамките на година-две.
В момента Ryanair допуска безплатно в салона чанти с размер 40x20x25 и до 10 кг тегло за всеки пътник. Над този размер трябва да се платят £65 и сумата е по-висока на летището, отколкото при купуване онлайн на билета.
Лондонският в."Експрес" получи от бивш стюард трик за избягване на такава ситуация при международен полет и успешно го тества. Просто трябва пътникът да си носи плик от безмитния магазин на съответното летище, ако има такава. На гейта в нея може да се прехвърли част от багажа, още една малка чанта или по-обемиста дреха, а персоналът не разпознава тези чанти като проблемни.
Говорителка на Ryanair твърди пред "Санди таймс", че на гейта са спирани и пренасочвани към плащане едва 0.1% от пътниците. При около 200 млн. пасажери годишно това са 200 хил. души.
Превозвачът се оплака преди седмици, че се бавят или отменят полети в Европа заради недостиг на авиодиспечери или работата на летищата и говори за вероятност да предстои едно от най-лошите лета за почиващите. В същото време цените на билетите се повишиха с 21% на годишна база през второто тримсечие и нетната печалба достигна £710, над два пъти спрямо резултатите от същия период на миналата година.
Дара Бреди, шеф на маркетинга на Ryanair, заяви през април, че няма такъв бонус за служтелите, но "Сънди таймс" показа фиш от заплата на служител, в който това перо е отбелязано изрично. Тогава вече имаше пътници, които се оплакваха от това, което смятаха за по-строго следене от служителите да се прилагат политиките за багаж.
В ход е промяна в размерите на допускания от Ryanair ръчен багаж, когато се пътува от и до летища в ЕС - вече ще е 40x30x20 см, вместо 40x20x25 см. Това е еквивалентно на 24 л. обем или 20% повече. То е и повече от европейското изискване е за 40x30x15 см, така че изглежда компанията опитва да си остави повече пространство, за да не я съдят пътници за обезщетения по този въпрос.
Подобни мотивиращи бонуси от по £1 за спряна чанта въведе в началото на юли за гейтовете easyJet с инструкция към летищния оператор Swissport.
Wizz Air също потвърди тази седмица такива доплащания - но не на своите служители, а на наземния персонал и идващи от операторите на летища, "за да се осигури,, че служителите правилно прилагат правилата ни за багажа", съобщи The Mirror. Това са допълнителни до €50 на месец за служител, спрял 100 души с наднормен багаж, разказа бивш служител пред изданието.
"Обработващите багажа са от няколко други компании, те може да получават допълнителен бонус при таксуване на пътници с наднормен багаж. Тези такси са ясно видими на летището и се обясняват на всеки пътник, който подлежи на плащането им", обясняват от авиокомпанията. Но това може да потвърди само другата страна, каза говорител, цитиран от изданието.