"Евтини" авиокомпании плащат за откриване на пътници с непозволено голям багаж

Нискоразходни авиокомпании като Ryanair и easyJet плащат на персонал на летищата, за да открива преди непосредствено преди излитане пътници, които опитват да се качат с багаж, надхвърлящ размерите,, допускани в салона на самолета, съобщи британската преса.
Това не е незаконно, но създава напрежение на гейта, включително защото някои могат да го възприемат като недоверие и подозрение към собствените ѝ клиенти от компанията, използваща за целта "агенти".

Защо самолетните билети стават все по-скъпи
Причината е, че цената за превоз на багажа в товарни отсек понякога надхвърля тази за целия полет. От друга страна, превозвачите казват, че има недостиг на пространство за ръчния багаж и това допълнително забавя излитането.
Самолетът няма право дори да рулира из летището, докато всички чанти и раници не са на подходящите места и хората не се настанят.
Всичко започна от публикация на "Сънди таймс" миналата неделя, разказваща че персоналът на Ryanair на гейтовете към самолета получава по £1.30 (€1.50) за всеки засечен пътник с багаж над позволените размери и тегло. Месечно към заплатата се събирали до £70 (€80) само от тази дейност.
Малко по-късно това бе потвърдено от Майкъл О'Лиъри, главният изпълнителен директор на авиокомпанията. Според него бонусът дори заслужава да бъде увеличен, за да бъдат мотивирани служителите да се борят с тази "напаст". Пред RTE той обясни: "Летим с пълни докрай самолети, коло половината пътници могат да вземат две чанти, а другата половина - само една защото толкова побира самолетът. Вече с еборим с толкова много багаж". Очакванията му този проблем да намалее в рамките на година-две.
В момента Ryanair допуска безплатно в салона чанти с размер 40x20x25 и до 10 кг тегло за всеки пътник. Над този размер трябва да се платят £65 и сумата е по-висока на летището, отколкото при купуване онлайн на билета.
Лондонският в."Експрес" получи от бивш стюард трик за избягване на такава ситуация при международен полет и успешно го тества. Просто трябва пътникът да си носи плик от безмитния магазин на съответното летище, ако има такава. На гейта в нея може да се прехвърли част от багажа, още една малка чанта или по-обемиста дреха, а персоналът не разпознава тези чанти като проблемни.

Концесионерът на летище София обещава терминал 3 да е готов до 2031 г.
Говорителка на Ryanair твърди пред "Санди таймс", че на гейта са спирани и пренасочвани към плащане едва 0.1% от пътниците. При около 200 млн. пасажери годишно това са 200 хил. души.
Превозвачът се оплака преди седмици, че се бавят или отменят полети в Европа заради недостиг на авиодиспечери или работата на летищата и говори за вероятност да предстои едно от най-лошите лета за почиващите. В същото време цените на билетите се повишиха с 21% на годишна база през второто тримсечие и нетната печалба достигна £710, над два пъти спрямо резултатите от същия период на миналата година. |
Дара Бреди, шеф на маркетинга на Ryanair, заяви през април, че няма такъв бонус за служтелите, но "Сънди таймс" показа фиш от заплата на служител, в който това перо е отбелязано изрично. Тогава вече имаше пътници, които се оплакваха от това, което смятаха за по-строго следене от служителите да се прилагат политиките за багаж.
В ход е промяна в размерите на допускания от Ryanair ръчен багаж, когато се пътува от и до летища в ЕС - вече ще е 40x30x20 см, вместо 40x20x25 см. Това е еквивалентно на 24 л. обем или 20% повече. То е и повече от европейското изискване е за 40x30x15 см, така че изглежда компанията опитва да си остави повече пространство, за да не я съдят пътници за обезщетения по този въпрос.
Подобни мотивиращи бонуси от по £1 за спряна чанта въведе в началото на юли за гейтовете easyJet с инструкция към летищния оператор Swissport.
Wizz Air също потвърди тази седмица такива доплащания - но не на своите служители, а на наземния персонал и идващи от операторите на летища, "за да се осигури,, че служителите правилно прилагат правилата ни за багажа", съобщи The Mirror. Това са допълнителни до €50 на месец за служител, спрял 100 души с наднормен багаж, разказа бивш служител пред изданието.
"Обработващите багажа са от няколко други компании, те може да получават допълнителен бонус при таксуване на пътници с наднормен багаж. Тези такси са ясно видими на летището и се обясняват на всеки пътник, който подлежи на плащането им", обясняват от авиокомпанията. Но това може да потвърди само другата страна, каза говорител, цитиран от изданието.