Минималната заплата расте бързо, но реално изостава от останалите

Минималната заплата расте бързо, но реално изостава от останалите

Минималната заплата расте бързо, но реално изостава от останалите
Повишаването на минималната заплата в България е едно от най-големите в ЕС напоследък и през 2024 г. е довело до реални 11% повече покупателна способност на хората от тази група. Но като дял от средната (по-често споменавана от политиците) или от медианната (по-реално отразяваща къде е заетият по доходи) заплата в страната тя остава една от най-ниските.
Статистическите данни отчитат, че темпото на повишаването ѝ от 2007 г. насам е почти същото като на средната и медианната заплата.
Но данни от нов доклад на "Юрофонд" показват, че за четвърт век минималната заплата в България в действителност е паднала от 40.4% на 36.26% от средната и от 54.5% на 49.56% от медианната.
Ръст на минимална (в червено), средна (в черно) и медианна заплата от 2007 г. насам.
Ръст на минимална (в червено), средна (в черно) и медианна заплата от 2007 г. насам.
Това означава или че има значителен сив сектор на плащания в икономиката, които данъчната и осигурителната системи на държавата не обхващат, или че доста по-бързо са се повишили заплатите в конкретни високи етажи от скалата, а там обикновено са представители на администрацията и държавни дружества. Или се случват и двата процеса едновременно.
Броят на наетите на заплащане около минималната заплата се е увеличил през последните 15 години, като в 13 от обхванатите 21 държави този ръст е с над 50%.
Това не означава задължително, че повече хора работят на минимална заплата, а че вероятно в тази група има повече динамика - работодателите предпочитат да назначават при минимална заплата и след това да я повишават според възможностите си или заслугите на служителя, казват авторите на доклада. В поне четири анализирани държави статистиката потвърждава това.
Важен измерител е покупателната способност на минималната заплата, а тя е различна в отделните страни от ЕС поради националната цена на живота. В тазгодишния доклад на "Юрофонд" авторите изтъкват, че докато през 2024 г. постепенно са намалявали разходите за енергия и някои други по-общи пера, то тези за жилище продължават да растат. При формиране на инфлацията в ЕС тежестта на компонента за купуване на жилище се е повишил миналата година с 4.9%, а за наемите - с 3.2%.
  • За почти 10 години жилищата в ЕС са поскъпнали със средно 54.4%, а наемите - със 17.4% (по данни на Евростат).
  • Три страни са особено ярък пример за поскъпване на наемите: Унгария (88.5%), Словения (73.3%) и Ирландия (67.1%).
  • Режийните разходи, които винаги засята по-тежко домакинствата с ниски доходи, са се увеличили от 2015 г. с 29.7% за водата, 54.6% за тока и 61.6% за газ.
В България малко под 40% от разпологаемия доход на живеещите самостоятелно хора с минимална заплата отиват за жилище и режийни разходи, независимо дали го притежават, или са под наем. За получаващите средна заплата този дял е два пъти по-нисък за собственици и с около една четвърт по-малък за живеещи под наем.
Издържащите се от минимални заплати не могат и да заживеят самостоятелно и значителна част от тях продължават да са под един покрив с родителите си дори когато вече имат семейство с две деца.
Дял на работещите на минимална заплата 16-34-годишни (ученици и студенти са изключени), живеещи с поне един от родителите си, към 2023 г. В България този дял е над 70%. С оранжева линия е отбелязан делът в същата възрастова група на печелещите средна заплата (в България е 50%).
Дял на работещите на минимална заплата 16-34-годишни (ученици и студенти са изключени), живеещи с поне един от родителите си, към 2023 г. В България този дял е над 70%. С оранжева линия е отбелязан делът в същата възрастова група на печелещите средна заплата (в България е 50%).
Докладът съдържа информация доколко е приложена към средата на настоящата година Директивата на ЕС 2022/2041 за минималната заплата. В този документ се определя цел тя да е поне 60% от медианната или 50% от средната. По първия показател България изостава сериозно.
Авторите са отделили внимание на спора през миналата година, когато правителството предложи и профсъюзите приеха нивото от 1077 лв бруто от 1 януари 2025 г. ,но част от работодателите не се съгласиха. Асоциацията на индустриалния капитал в България заяви, че няма действащ механизъм за определяне на минималната заплата, който да съответства на директивата. Последва обжалване на решението на Министерския съвет през Върховния административен съд ,защото то е взета и публикувано без съгласието на всички участници в социалния диалог и съобразяване с повдигнатия проблем.
От АИКБ между другото посочваха, че директивата изисква да има действащ критерий за минимална заплата, в който да е отразена покупателната ѝ способност и разпределението на доходите в страната, а не само да се използва елементарна формула на базата на средната брутна заплата. В нея се сравняват различни и несравними стойности в нарушение на директивата, не се прави реалистична оценка на икономическите условия и това се отразява особено на бизнеса с ниска добавена стойност, допълва описанието на аргументите в доклада на "Юрофонд".
В таблица от документа, представяща как отделните анализирани държави са приложили директивата, срещу България е записано: "Неясно е как са взети предвид (на базата на действащото законодателство) процесите в дългосрочната производителност и покупателната способност на минималните заплати."
Ефектът от така наредената от правителството минимална заплата, казват още от АИКБ, ще бъде намаляване на служителите и ограничаване на новите инвестиции, особено в дребните и средните предприятия в България. "Необоснованото повишаване доходите на работници с малко умения ще е, за съжаление, за сметка на тези със средна квалификация. А това няма да мотивира и двете групи да повишават уменията, условията на труд и производителността си", цитират в доклада позицията на АИКБ.
Дял на наетите на пълен работен ден (България е в червеното каре) получаващи минимална – или близка до нея – заплата през 2022 г. С оранжева линия е отбелязана промяната за периода 2007 - 2022 г.
Дял на наетите на пълен работен ден (България е в червеното каре) получаващи минимална – или близка до нея – заплата през 2022 г. С оранжева линия е отбелязана промяната за периода 2007 - 2022 г.
Проблемът не е само в България. Необходимостта от нов подход и нови консултативни органи при обсъждане и определяне на тези заплати е препоръка за всички страни, където също продължават да прилагат опростена формула да изчисляват минималната като дял от средната заплата.
А този процес би трябвало адекватно да отразява националния контекст и действителните разходи за живот, а не само дали съответната сума е "честна" спрямо останалите служители.
Не само че едва в четири от 21 анализирани страни е постигнато съотношението според директивата спрямо медианна и средна заплата. Минималните заплати по принцип ще стават по-значими икономически, защото относителният им дял се увеличава, казват авторите.