Акциите на "Ново Нордиск" рухнаха заради продажбите в САЩ на Ozempic и Wegovy

Акциите на Novo Nordisk се сринаха, след като датската компания понижи прогнозите си за годината и намалени продажби в САЩ заради регулаторни проблеми с имитации на прочутите ѝ продукти за отслабване "Оземпик" (Ozempic) и "Уегови" (Wegovy). Назначен е нов изпълнителен директор и бе признато, че погрешно са прогнозирани мощностите за производство.
В ранната търговия цената падна с 30% и се задържа след това около минус 21%. Това се равнява на $93 млрд. по-малко и стабилизиране на около $70 млрд. понижена пазарна стойност. От началото на годината акциите са изгубили 44% отстойността си.

Тръмп издаде указ за по-евтини лекарства за отслабване
Компанията е планирала по-малко от очакваното в производствения си капацитет и е изостанала от конкурента Eli Lilly в някои маркетингови и изследователски усилия.
Novo сега очаква ръст на продажбите за цялата 2025 г. от 8% до 14%, което е спад от предишния прогнозен диапазон от 13% до 21%. Компанията също така заяви, че ръстът на оперативната ѝ печалба ще бъде по-нисък от предишната ѝ прогноза. Това е вторият път тази година, в който компанията понижава финансовата си прогноза.
Въпреки че американските регулатори наскоро наредиха прекратяване на практиката с Wegovy, известна като смесване, тя продължава, като множество места все още предлагат на пазара и продават небрандирани версии на семаглутид - основната съставка и в двата прочути медикамента. Компанията предупреди, че неавтентичните съставки, използвани в комбинираните лекарства, носят опасност за пациентите.

Редуциране на телесното тегло – воля и/или биология
Мазиар Майк Дустдар с над 30 години стаж в компанията и в момента ръководещ международните ѝ операции става от 7 август главен изпълнителен директор. Това изненада инвеститорите,, защото повече от тях очакваха привличане на външен мениджър.
Бумът в продажбите на лекарствата на Novo доведе до това, че пазарната оценка на компанията достигна най-високата в Европа през последните години, засенчвайки производителя на луксозни стоки LVMH и брутния вътрешен продукт на Дания. Размерът на компанията дори накара централните банкери на Дания да поддържат лихвените проценти по-ниски от останалата част на Европа, разказва "Уолстрийт джърнъл".

Фармацевтична компания, продаваща лекарства за отслабване, стана най-скъпата фирма в Европа
Освен имитации, Novo е изправена пред сериозна конкуренция от Lilly, чието лекарство за отслабване Zepbound и лекарството за диабет Mounjaro надминаха лекарствата на Novo по обем на предписаните лекарства в САЩ.