Продажбите на "Тесла" в Европа отново отбелязаха спад въпреки обновения Model Y

Продажбите на "Тесла" в Европа отново отбелязаха спад въпреки обновения Model Y

Шоурумът на "Тесла" в Тайпе, Тайван
Reuters
Шоурумът на "Тесла" в Тайпе, Тайван
Регистрацията на нови автомобили "Тесла" на няколко ключови европейски пазара е намаляла през юли въпреки обновяването на флагманския модел Model Y заради негативната реакция срещу политическите възгледи на изпълнителния директор Илон Мъск, регулаторни предизвикателства и нарастваща конкуренция.
По-остарялата гама на "Тесла" се бори с конкуренцията на нови евтини електромобили, особено от Китай. Компанията представи обновен Model Y и започва производство на нов, по-евтин модел, чието производство ще се увеличи едва през следващото тримесечие, по-късно от първоначално предвиденото.
Регистрациите на марката, валидни и за обема на продажбите, са спаднали с 86% на годишна база през юли до 163 автомобила в Швеция, с 52% до 336 в Дания, с 27% до 1307 във Франция и с 62% до 443 в Нидерландия. Това показват официални данни за индустрията, като отбелязват седми пореден месечен спад във всичките страни.
Продажбите на "Тесла" в Европа са спаднали с над една трета през първите шест месеца на годината.
Норвегия и Испания се открояват от тенденцията, като регистрациите на "Тесла" са се увеличили с 83% и 27% съответно - до 838 и 702 автомобила.
Испания отбелязва 155% скок в общите продажби на електрифицирани автомобили - изцяло електрически или плъгин хибриди. Китайският конкурент на "Тесла" - BYD, е продал 2158 автомобила в Испания през юли, почти осем пъти повече, отколкото през юли 2024 г.
До края на годината не се очакват нови по-достъпни модели, а също така предстои да бъде премахната американската данъчна отстъпка от $7500 за купувачите на електромобили, Мъск призна през юли, че "Тесла" може да има "няколко трудни тримесечия".
Той заяви, че строгите правила за автономно шофиране в Европа затрудняват продажбите на Model Y в някои страни, тъй като опцията за контролирано самостоятелно шофиране е "основната причина за покупка".
"Смятаме, че продажбите ни в Европа ще се подобрят значително, щом успеем да предложим на клиентите същото изживяване, каквото имат в САЩ", каза той пред анализатори.
"Тесла" започна да продава в Европа специалната версия Model Y с удължена колесна база и шестместен интериор през март 2025 г., докато продажбите на двата модела със задно предаване започнаха през май.
Регистрацията на Model Y в Швеция и Дания спадна съответно с 88% и 49% през юли, докато в Норвегия се увеличи повече от четири пъти до 715 автомобила.
В Норвегия, където почти всички нови коли са изцяло електрически и където "Тесла" е най-продаваната марка от 2021 г. насам, има скок в поръчките за модела от май, след като производителят пусна заеми с 0% лихва в някои северни страни с цел да стимулира търсенето.
  • През юни "Тесла" започна експериментална услуга за роботаксита в Остин, Тексас, използвайки около дузина SUV Model Y, управлявани от нейния софтуер за автономно шофиране. Но разширяването на самоуправляващите се функции в други части на САЩ се забавя, тъй като компанията все още не е получила необходимите разрешителни.
  • Общите продажби на автомобили са се увеличили с 20% в Дания, 6% в Швеция, 48% в Норвегия, 17% в Испания и 9% в Нидерландия. Във Франция са се понижили с 8% през юли, показват данни от индустрията.
Европейските автомобилни производители "Фолксваген", "Мерцедес-Бенц", "Стелантис", "Рено" и БМВ публикуваха негативни резултати за второто тримесечие, като предупредиха за натиска от американските мита и намаляващо търсене.