Изложба в Италия изследва как звукът помага да се наслаждаваме на храната

Изложба в Северна Италия разширява традиционните представи за вкуса, като изследва как звукът влияе върху начина, по който хората възприемат храната си. "Звук на храната" в научния музей MUSE в Тренто изследва как слуховите сигнали - от хрущенето на ябълка до цвърченето на тиган - влияят върху апетита, възприятието за вкус и емоционалната реакция.
Посетителите са водени през макети на тратории и заведения за хранене, докато научават как мозъкът обработва звука и как акустиката може да повлияе на избора на храна.
"Ако невронауката е трансформирала различни области - от психологията до икономиката - тя също така променя начина, по който разбираме готвенето и храната", каза Патриция Фама, директор на Службата за публични програми на музея. |
Интерактивен дисплей кани гостите да избират храна единствено въз основа на звука. Изложбата продължава до 11 януари 2026 г.

Къмпингуване в Абруцо с див привкус, но не само на палатка
"Възприемането на храната е най-висшето мултисензорно преживяване, ангажиращо всичките пет сетива", каза Масимилиано Зампини, изследовател в Университета в Тренто и член на научния комитет на изложбата.
Зампини и Чарлз Спенс, експериментален психолог в "Оксфорд", бяха сред първите, които проучиха как звукът - често пренебрегван в дискусиите за вкуса - влияе върху него и емоционалната реакция.
В характерен експеримент през 2004 г. те откриха, че картофените чипсове се възприемат едновременно като по-хрупкави и по-свежи, когато общото ниво на звука е повишено или когато само високочестотните звуци са селективно усилвани.

"Малкият италиански хотел" на Фейдра Патрик (откъс)
Идеята за изложбата идва от създателя Винченцо Гуарниери, след като случайно чул деца да описват посещение във фабрика за картофен чипс: "Казаха, че фритюрниците са звучали като плач на други деца. Този момент ме порази и осъзнах, че звукът може да бъде мощен инструмент за повишаване на осведомеността за храната."
Хранителната индустрия обърна внимание на изследването, за да се опита да привлече потребители.
- Британският производител на хранителни съставки Tate & Lyle определи Hyper Crunch като нарастваща тенденция, като потребителите добавят печен ориз към салати и търсят закуски, които осигуряват задоволителна хрупкавост.
- В доклад, публикуван през ноември, Tate & Lyle прогнозира, че тенденцията ще се разшири и в сладки категории.
- Компанията посочи примери като шоколадов блок с пълнеж от кюнефе (традиционен десерт от Близкия изток) и ледено кафе, сервирано в чаши с шоколадово покритие, които пукат при стискане.
Бети Нинчоли от Флоренция каза, че вече е осъзнала колко много фоновата музика допринася за чувството ѝ за спокойствие и позитивно настроение, когато си купува продукти от рафтовете на супермаркетите или се храни в ресторанти.
"Сега съм по-наясно как звукът на даден продукт може да го накара да изглежда като нещо друго", каза тя след посещение на изложбата, която се намира в сграда, проектирана от италианския архитект Ренцо Пиано.