Как европейски страни разширяват забраните за смартфони в училище

Как европейски страни разширяват забраните за смартфони в училище

Как европейски страни разширяват забраните за смартфони в училище
profimedia.bg
През последните две години европейски страни засилват ограниченията за използване на смартфони от тийнейджъри и гимназисти в училище. Това се случва не само заради оплаквания и натиск от родители и педагози за по-строги мерки, но и заради все повече проучвания за негативно влияние върху психиката и концентрацията. Лидери са Италия, Испания и Франция. България също не изостава, но депутатите тепърва трябва са гласуват месеци след началото на учебната година.
През юли 2025 г. българското правителство одобри промени в Закона за предучилищното и училищното образование, които предвиждат забрана на мобилни телефони в училищата. Очаква се законът да бъде одобрен в парламента през ноември. Проучване на агенция "Мяра" показва, че 83.2% от българите подкрепят забрана на мобилни телефони в училище, докато само 14.7% се противопоставят.
Резултатът от обществените кампании в Европа е, че се увеличава броят на тийнейджърите, които ограничават използването на смартфони, компютри и мобилни устройства в името на по-добро психично здраве, подобряване на паметта и концентрацията. Според проучване на компанията GWI сред 20 хил. младежи и техните родители от 18 страни от 2002 г. досега процентът на по-ограничено използване е нараснал от 18% на 40% сред учениците, посочи "Гардиън".

Италия, Испания и Франция са лидери в мерките за ограничаване на телефоните в час

Италия е сред от първите страни, които въведоха забрана на телефоните в клас още през 2007 г. след отчетено разсейване и случаи на злоупотреба. Мерките са основават на телефонни записи на сцени на тормоз и агресия в училище. През февруари 2024 г. министърът на образованието Джузепе Валдитара представи наръчник с указания, според които смартфоните и таблетите са напълно забранени в час, дори и за учебни цели, в детски градини, начални и основни училища.
През учебната 2025-2026 г. наредбата разширява забраната върху смартфоните и в средните училища. Използването на телефони е разрешено само в изключителни случаи - за обучение на ученици с увреждания или специални нужди, при лични причини или в рамките на специализирани учебни програми (например ИКТ).
През 2025 г. забраната се разширява и към гимназиалните класове на средното образование, като Италия активно лобира за общоевропейски по-строги правила до 14 г. Мерките имат силна политическа подкрепа. През май 2025 г. Италия представя пред Съвета по образование на ЕС инициатива за европейска забрана поне 14-годишните. Австрия, Франция, Унгария, Швеция, Литва, Кипър, Гърция и Белгия подкрепят инициативата.
В Испания през 2024 г. правителството предложи закон, който да предпазва децата от онлайн заплахи, който включва и ограничителни заповеди за нарушителите, по-висока възраст за откриване на профил в социални мрежи, както и здравни прегледи за тийнейджъри за проверка за емоционални разстройства.
  • Испанското правителство забрани използването на мобилни телефони в началните училища и изисква от гимназиите да обосноват използването им за образователни цели. Правителството твърди, че средната възраст, на която децата получават първия си мобилен телефон, е 11 години. Предвижда се учителите да бъдат обучавани как да насочват учениците за безопасно използване на интернет. Ще се организират кампании за опасностите от дигиталното пристрастяване и онлайн насилието.
Във Франция е в сила законова забрана за използване на смартфон от 2018 г. насам за ученици между 3 и15 години. През 2024-2025 г. властите тестваха по-сериозни мерки, при които телефоните се оставят през целия ден или в шкафче. Мярката беше тествана в стотици средни училища, с намерение за по-широко прилагане от септември 2025 г.,
Френските профсъюзи и местни власти повдигнаха практични въпроси, свързани с логистика, разходи за шкафчета и пликове. Правителството не поема централизирано финансиране, което създава напрежение по места.
В Белгия за учебната 2025/26 г. е в сила национална забрана за телефони и други устройства в начални и средни училища. Още през 2024 г. френскоезичните региони въведоха забрана в началното образование и обезкуражаване за употреба на телефони в средното. Фландрия оставя повече автономия на училищата.
Темата се вписва в по-широки синдикални акции през есента (не само за телефоните), като учителските съюзи настояват за ресурси и яснота при прилагането.
  • Според глобално проучване на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) на ОИСР използването на мобилни телефони се възприема като цяло, че има негативен ефект върху учениците и училищната среда.
  • Мненията на учениците са смесени, като 28% от тях възприемат по-скоро предимствата на мобилните телефони, а 33% смятат, че имат негативно влияние. Около 56% за загрижени за социалните контакти и благосъстоянието и определят ефектите като негативни. Концентрацията е най-засегната, като 71% смятат, че учениците имат влошена способност да се концентрират.
В Португалия през юли 2025 г. правителството утвърди забрана до 6-ти клас за публични и частни училища, като изключения се правят за за медицински нужди и целево обучение. Властите се позовават на пилотни резултати (спад в тормоза и нарушенията), които голяма част от учителите подкрепят.
В Гърция от септември 2024 г. учениците са задължени да държат телефоните в чантите през целия ден. Въведени са по-строги санкции за заснемане и подигравки онлайн. Реакциите като цяло са позитивни в контекста на кампании срещу тормоза. Дискусиите са съсредоточени върху прилагането и пропорционалността на санкциите.
В Люксембург от Великден 2025 г. е въведена забрана за използване в началните училища. В лицеите има изискване устройствата да са на "физическа дистанция" от учениците, с възможност за допълнителни ограничения по училища. Министърът аргументира мерките с опасения за менталното здраве на учениците. Общественото приемане е сравнително спокойно, с акцент върху гъвкавостта на средното образование.
В Унгария от 2 септември 2024 г. влезе в сила нова правителствена наредба, която изисква учениците да предават мобилните си телефони и други интелигентни устройства на учител при влизане в училище и да ги получават обратно едва в края на учебния ден. Това важи и за начални, и за средни училища, включително професионалните гимназии.
При нашумял казус директорът на престижно училище в Будапеща (Madách Imre High School) е отказал да прилага забраната с аргумента, че тя противоречи на педагогическия подход и пречи на дигиталното преподаване. Той е бил уволнен от Министерството на вътрешните работи.
Германия няма единна национална забрана заради федералната структура на страната. Всяка федералена провинция има автономия в образователната политика.
Как европейски страни разширяват забраните за смартфони в училище
profimedia.bg
Анкета от YouGov показва, че над 90% от германците подкрепят ограничения върху личната употреба на смартфони в училище. Половината от тях дори настояват за пълна забрана, а 41 % - за ограничения в определени часове.
  • Хесен е една от първите провинции, които подготвят закон за пълна забрана на цифрови устройства (смартфони, таблети, умни часовници) на територията и в сградите на училища, с изключения само за образователни нужди или специфични случаи. Баден-Вюртемберг също подготвя ограничителни правила. Образователният министър Тeреса Шопер обяви, че личното използване на смартфони трябва да бъде ограничено.
В Шотландия национални насоки от 2024 г. дават "зелена светлина" за строги ограничения. В някои населени места общинските съвети (района около град Пърт и североизточна Шотландия) са въвели пълни забрани и системи с пликове за устройствата. Реакциите в училищата са смесени, като част от общностите подкрепят, други се оплакват от разходи и неудобства.
В Англия през 2024 г. правителството издаде забрана, като някои синдикати заявиха, че това формализира вече широко приложена практика, а директори го приветстваха заради това, че им "дава гръб" срещу евентуална съпротива.

Инициативите в Северна Европа

В Нидерландия е в сила политика "Без телефони в клас" от 1 януари 2024 г., първоначално за средните училища. По-късно се разширява и към началните за 2024/25 г. Изключения се правят за образователни и медицински нужди.
Според изследване през юли 2025 г. се отчита по-добра концентрация на учениците и по-малко разсейване. Обществената реакция като цяло е позитивна, тъй като моделът оставя място за изключения и училищна автономия.
В Дания правителството обяви законови промени за забрана на телефони в началното училище и първи етап на средно, както и ограничения в занимални. Това е част от по-широки препоръки децата да нямат на разположение собствени смартфони под 13 г. Идеята получи широка политическа подкрепа. Дебатът е фокусиран върху изпълнението и здравните и образователни изключения, които се правят.
Във Финландия през 2025 г. парламентът прие закон за ограничаване на телефоните през целия учебен ден в начални и среднообразователни училища. Учителите имат все повече правомощия да изземват устройствата.
Аргументите "за" мерките се фокусират върху благополучието и концентрацията. Критиците настояват за баланс с дигитална грамотност и достъпност. Дебатът е оживен, но без големи противоречия.
В Латвия има национална забрана за употреба на телефони до 6-ти клас, в сила от 31 май 2025 г. Фокусът е върху приложението на забраната, свързано с носенето на телефони и използването им.