Издатели съдят Google заради резюмета на статии от изкуствен интелект на компанията

Издателят на списанията Rolling Stone и The Hollywood Reporter съди "Гугъл" (Google) с обвинение, че резюметата с изкуствен интелект (AI Overviews или AIO) на компанията, които се появяват над резултатите от търсенето, използват незаконно неговите статии и намаляват онлайн трафика към оригиналната продукция.
Penske Media Corp. (PMC) е първата голяма американска новинарска компания, която търси в съда от Google и компанията собственик Alphabet правата си заради новото явление, което според много издатели вреди на бизнеса им.

"Ню Йорк таймс" подаде иск за кражба на съдържание от ChatGPT
Компанията за онлайн образование Chegg също съди Google заради техните AIO в окръжния съд на Вашингтон, както и Helena World Chronicle - малък вестник от Арканзас, в поискано дело за колективен иск.
"Уолстрийт джърнъл" посочва, че искът за нарушаване правилата на конкуренцията е заведен късно в петък във федералния окръжен съд в окръг Колумбия. Това е същото място, където миналата година съдия установи, че Google има незаконен монопол в интернет търсенето. Администрацията поиска разделяне на търсачката от останалия бизнес на "Гугъл", но по-рано през септември същият съдия наложи по-леки наказания в сравнение с иска, отчасти поради нарастващата конкуренция, с която Google се сблъсква от други компании за изкуствен интелект (AI).
В допълнение към своя чатбот Gemini, който се конкурира с ChatGPT на OpenAI, Google интегрира изкуствен интелект по-видно в резултатите от търсенето си. Много заявки над връзки към други сайтове вече генерират AIO на информация, свързана с търсене или въпрос. Google въведе и опция "Режим на изкуствен интелект" заедно с традиционната страница за търсене.
"С кратките обзори на текстове, правени от изкуствен интелект, хората намират търсенето в интернет за по-полезно и го използват повече, създавайки нови възможности за откриване на съдържание, каза говорителят на Google Хосе Кастанеда. Всеки ден Google изпраща милиарди кликвания към сайтове в мрежата, а обзорите на изкуствен интелект изпращат трафик към по-голямо разнообразие от сайтове. Ще се защитим срещу тези неоснователни твърдения."
AIO и режимът на изкуствен интелект включват - понякога едва забележими - връзки към уебсайтове, където е открита информацията. Но издатели, включително Penske, заявиха, че потребителите често нямат нужда да следват връзките, защото информацията, от която се нуждаят, вече е в отговора, генериран от AI. |
В жалбата си Penske заяви, че около 20% от резултатите от търсенето в Google с връзка към един от сайтовете им включват AIO и този процент се увеличава. Компанията също така заяви, че приходите на сайтовете ѝ от партньорски връзки за онлайн пазаруване са спаднали с повече от една трета от края на 2024 г., което се дължи на намален трафик от Google.
"Източването и обезкуражаването на потребителския трафик към уебсайтовете на PMC и други издатели по този начин ще има дълбоко вредно въздействие върху цялостното качество и количество информация, достъпна в интернет", се твърди в жалбата.

Кастанеда от Google заяви, че кликванията върху връзки, които придружават обзорите с изкуствен интелект, са с по-високо качество за издателите, защото според него тези потребители прекарват повече време на сайта.
Penske твърди, че функциите на Google с изкуствен интелект са изградени върху информация, която тя предоставя, без да получава нищо като компенсация. Издателската компания заяви, че е изправена пред парадоксален избор - или да блокира Google да представя нормално сайтовете ѝ в резултатите от търсенето (което според нея би опустошило бизнеса ѝ), или да подхранва резюметата на ИИ, без да иска.

Редакциите на медии са основни защитници срещу синтетично съдържание
"С всяка статия, която публикува на своите уебсайтове, PMC е принудена да предоставя на Google повече обучителни и основни материали за техните [ИИ] системи, за да генерират ИИ прегледи или да усъвършенстват своите модели, наливайки масло в огъня, който заплашва целия издателски бизнес на PMC", се казва в жалбата.
Ищци по делото са 13 издания, собственост на Penske, включително Billboard, Variety и Vibe. Penske е и най-големият акционер на Vox Media - собственик на списание New York - което не е ищец.
- И други медийни издатели съдят компании за ИИ за предполагаемо използване на тяхната информация без компенсация. "Уолстрийт джърнъл" и таблоидът "Ню Йорк пост" (собственост на един и същи издател) съдят Perplexity, докато "Ню Йорк таймс" съди OpenAI и Microsoft. Адвокатската кантора, представляваща "Ню Йорк тамс", представлява и Penske Media.
- Anthropic наскоро се съгласи да плати поне $1.5 млрд. на авторите на около 500 хил. книги, за да уреди дело за нарушаване на авторски права, свързано с пиратско използване на книги.
Няколко технологични компании се съгласиха да компенсират новинарските компании за използването на тяхното съдържание за изкуствен интелект. News Corp, издателят на "Уолстрийт джърнъл", има сделка за съдържанието си с OpenAI. Amazon има споразумение с "Ню Йорк таймс". Google има партньорство с "Асошиейтед прес" за новинарско съдържание в своите приложения за изкуствен интелект.
Проблемът не е само в САЩ, а и навсякъде по света.
В жалба от юли до британската Комисията за конкуренция и пазари DMG Media, собственик на MailOnline, Metro и други медии, заяви, че AIO са довели до спад с до 89% в дела на влизащите в нейните сайтове.
В жалбата участва група организации, включително Independent Publishers Alliance, организацията с нестопанска цел за технологично правосъдие Foxglove и кампанията Movement for an Open Web. Те твърдят, че Google AI Overviews използва съдържание, за чието създаване плащат издателите. Искът им е за временни мерки, които да предотвратят Google да "злоупотребява" с AIO.
"Основно безпокойство, подкрепено от някои отделни данни, е, че обзорите на AI ще доведат до това по-малко хора да отварят съдържанието зад тях, с отрицателни последици за издателите", казва д-р Феликс Саймън, научен сътрудник по AI и новини в Института за изследване на журналистиката на "Ройтерс" към Оксфордския университет. Той посочва, че е трудно да се разбере пълният ефект от обзорите, базирани на изкуствен интелект, без независим достъп до вътрешните данни на Google или на издателите за процента на кликване върху заглавията на статии.
"Това е още един пример за това, че дистрибуторът на информация не е създател на информация, но получава цялото финансово възнаграждение за нея", коментира пред Би Би Си Дейвид Хигерсън, главен дигитален издател в Reach, собственик на особено популярните таблоиди The Mirror и Daily Express.
Съществува и опасение от новия инструмент на Google, наречен AI Mode, който показва резултатите от търсенето в разговорен стил с много по-малко връзки от традиционното търсене. "Ако Google премине към пълен AI Mode и [тази услуга] има голямо търсене... това ще бъде напълно опустошително за индустрията", допълва Хигерсън. |
В публикация в блога си през август Лиз Рийд, ръководителят на търсенето на Google, заяви, че обемът на кликванията от търсенето в Google към уебсайтове е бил "относително стабилен" спрямо предходната година. Тя също така каза, че броят на качествените кликвания (когато потребителят не кликва веднага обратно от връзката, а остава в статията) се е подобрил леко в сравнение с преди година.
"С AI Overviews хората търсят повече и задават нови въпроси, които често са по-дълги и по-сложни. Освен това, с AIO хората виждат повече връзки на страницата, отколкото преди. Повече заявки и повече връзки означават повече възможности за уебсайтове да се появят и да бъдат кликвани", каза тя в блога.
Но издателите не знаят как функционира AIO и са принудени сами да търсят отговора, защото "Гугъл" не го дава, пише още Би Би Си. В отговор мнозина от тях разширяват директното представяне на съдържанието си до читателите, за което използват бюлетини по пощата или съобщения в чат приложения.