CeBIT 2006 - триумф на мобилните технологии

Ако ви трябват доказателства, че мобилният телефон е отишъл далеч отвъд скромните си корени, технологичното изложение в Хановер CeBIT, което приключва днес, предоставя много. Мобилните телефони са навсякъде - на огромни билбордове, в ръцете на посетители и изложители, по щандове и рафтове, разказва Би Би Си. А дори само представянето на новите модели подсказва, че те са в центъра на дигиталната конвергенция, която все повече ни обгръща.
На практика конвергенция означава, че искаме да използваме повече технологически новости с помощта на по-малко джаджи. Всички ние имаме имейл адреси, колекции дигитални снимки, гигабайтове МР3 файлове, блогове и т.н. А мобилната индустрия се старае да произвежда все по-бързи играчки, които да задоволят всичките ни изисквания. Последният хит обаче се оказаха телефоните с тв възможности.
Голям интерес на изложението предизвика поредният модел на “Нокия” - N92, който ще се появи на пазара по-късно тази година. Той разполага с DVB-H (Digital Video Broadcasting for Handhelds) тунер, както и достъп до електронен програмен гид, с който може да планирате какво да гледате. Не по-назад остана и LG, който показа V9000, чийто екран може да се разтяга, за да заема форма,
удобна за гледане на телевизия
С тв способности бяха и някои нови апарати на Benq-Mobile - мобилно подразделение на “Сименс”, и на “Самсунг”.
Все пак на изложението стана ясно, че не всички мобилни телефони са в състояние да правят всичко, и това ще остане така още дълго. Засега трябва да се правят компромиси. “Самсунг” даде пример в това отношение с моделите SGH i310 и SCH B600. Първият разполага с 8 GB харддиск и дизайн на преносим плеър за музика с капацитет за съхраняване на 2000 песни. Вторият пък е съоръжен с 10-мегапикселова камера и ползва външни MMC микрокарти, чийто капацитет е максимум 1 GB.
По подобен начин действа и “Сони Ериксон”, разделяйки тези, които искат да имат много снимки, от онези, които предпочитат да натъпчат телефона си с всичките си любими парчета. Компанията показа К800 и К790 с 3.2 мегапиксела и функцията Cyber Shot, правеща снимките с тях с качество на истински дигитални фотоапарати. Третото поколение W950 уокмен телефон пък има 4 GB флаш памет за музика, но не и камера. Той ще се появи на пазара до края на годината.
Налице е и сегмент от пазара, който не залага на характеристиките, а на модата. Това се отнася в голяма степен за успешния модел Razr на “Моторола”, който е лишен от много стандартни елементи, но пък е
авангарден на външен вид
и е изключително тънък. В Хановер беше показана версията Razr V3 в синьо и розово. Супертънки модели показаха и “Самсунг”, “Сони Ериксон” и “Бенк”. LG също пое по модния път и изкушаваше с 3G телефона U880, създаден от дизайнера Роберто Кавали.
Телефоните обаче далеч не бяха единственото интересно нещо на изложението. Сериозно внимание привличаха и различните видове телевизори, подсказващи тенденцията в сектора поне за година напред. “Шарп” например демонстрира амбиция да си върне позициите на топпроизводител на LCD телевизори, чийто създадел е именно тази японска компания.
Той отстъпи първата позиция на “Сони”, но очаква да си я върне през втората половина на годината. Акцент в стратегията на компанията са големите LCD екрани с размер от 32 инча (81 см). “Панасоник” пък отвърна на предизвикателството с още по-големи плазмени екрани.
С нескрит интерес се очакваше и битката за новия DVD формат, която се разгоря с нова сила през последните месеци, след като опитите за компромис в края на миналата година пропаднаха. Именно на изложението станаха факт
известни размествания в двата лагера
“LG електроникс”, един от най-големите производители в света на оптични дискове, обяви, че ще подкрепи както HD DVD на “Тошиба” и NEC, така и Blu ray на “Сони”. Доскоро компанията се считаше за твърд представител само на лагера на Blu ray заедно с “Филипс”, “Дел” и “Мацушита”.
LG са втората голяма компания, която променя позицията си, след като миналия месец “Хюлет Пакард”, вторият в света РС производител, обяви, че ще подкрепя и двата формата. От “Мацушита” пък обявиха, че първите плейъри за Blu ray ще се появят на пазара наесен. “Сони” прави Blu ray стандартна характеристика на конзолата “Плейстейшън 3", която ще излезе близките месеци.
Мистериозният проект на “Майкрософт” - “Оригами”, за който се заговори активно през последния месец, пък се оказа преносим компютър с размерите на книга, своеобразен хибрид между лаптоп и други мобилни устройства. Създателите му смятат, че с него отварят нов сегмент на пазара. “Оригами” е тегло под 1 кг, тъчскрийн с диагонал 7 инча (17.78 см) и работи с микропроцесори на “Интел” и модифицирана версия на Windows XP за таблет компютри.
Новото устройство вече беше наречено ултрамобилно РС (UMPC), първите такива апарати ще бъдат произведени от “Самсунг”, тайванската “Асустек къмпютър” и китайската “Фаудънър груп”. Продуктът на “Самсунг” излиза на пазара още другия месец. UMPC се свързва безжично с интернет и разполага със сериозен твърд диск, но няма за цел да измества традиционното РС. Цената на новото устройство е между 599 и 999 долара, но при добър подбор на компоненти може да падне и под 500 долара, смятат от “Майкрософт”.
CeBITпоказа, че индустрията вероятно излиза от периода на пестене на пари и подновява мащабните инвестиции в информационните технологии, което пък ще помогне на сектора да продържи растежа си и през тази година, коментира Ройтерс. “Телекомуникационният и IT секторът изглеждат добре. В Западна Европа очакваме растеж от 4 процента”, заяви в Хановер Вили Берхтолд, президент на германската асоциация “Битком”. “Импулс за растежа е намерението на много компании да инвестират в малки и средни фирми.”