Сенатът на САЩ дискутира насилието в игрите

Компютърните
и видео игри придобиват все повече популярност с всеки изминал ден.
Доскоро възприемани като забавления за подрастващи, днес те са част от
живота на стотици милиони хора от целия свят, а най-големите издатели
регистрират печалби, надминаващи с близо 2 милиарда долара тези на
всички холивудски студия взети заедно. В сметката не влиза бурно
развиващата се порно индустрия, която в края на миналата година
най-после успя да задмине Холивуд по регистрирани приходи.
Всеизвестен е фактът, че насилието е неизменна част от концепцията на
почти всеки втори екшън, ролева игра или стратегия. Ето защо преди
години бе създаден регулаторният орган Entertainment Software Rating Board
(ESRB), който бе натоварен със задачата да определя за кои възрастови
групи са подходящи разпространяваните в САЩ и Канада игри. Въпреки
че бордът поддържа тесни връзки с производителите и принципно върши работата си
безупречно, в неспециализираното медийно пространство често излизат
материали, заклеймяващи насилието в игрите. Зад подобни творения често
стоят PR агенции и съответните им спонсори от политическото
пространство, опитващи се да отворят очите на широката общественост по
въпроси, касаещи трагичните последици от показваните брутални, които трайното увреждат психиката на всички подрастващи.
Бизнесът с компютърни и видео игри в САЩ е твърде мащабен и предизвиква
сериозен интерес от страна на бизнесмени и политици, обслужващи техните
интереси. Ето
защо вчера сенатът на САЩ събра извънредна подкомисия, която организира
извънредно изслушване на тема "Какво е игра? Местна регулация на
насилието в игрите и Първата поправка." Председател на изслушването бе
сенаторът на Канзас и кандидат-президентът на републиканците за
изборите през 2008, Сам Браунбек. На мястото бяха поканени и редица
държавни служители, компетентни по въпросите за конституцията, правата
на човека, интелектуалните права, както и представители от двете страни
в конфликта.
Самият Браунбек бе един от най-големите поддръжници на идеята за
създаване на алтернативна система за рейтинг на игрите, зад която в
края на 2005 г. и точно по време на масираното коледно и новогодишно
пазаруване, застанаха сдруженията Commonsense Media и Family Media
Guide. Сенаторът и споменатите му поддръжници са част от Коалицията за
независими рейтинги, чиято цел е "предоставянето на изчерпателна и
обективна информация относно съдържанието на игрите". Той също е и един
от основните спонсори в организацията Children
and Media Research Advancement Act (CAMRA) на Хилъри Клинтън, според
която въздействието на електронните медии трябва да бъде изучавано
отблизо, а информацията организирана от здравните центрове на Centers
for Disease Control and Prevention (CDC). По-рано този месец сенатът на
САЩ легализира дейността на CAMRA, което надали ще доведе до нещо
различно от плащането на тлъсти хонорари и такси от страна на
гейм издателите.
Сред най-важните участници в прослушването бяха президентът на ESRB,
Патриша Венс, навлезлият сериозно в политиката божи служител
Стив Стрикланд, докторът по философия, Дейвид Бикам, както и г-н Арнолд
Стрикланд, чийто брат застрелян през 2004 г., а последвалото
разследване някак успя да види връзка с играта Grand Theft Auto III на
компанията Take-Two Interactive. Резултатът от беседата е все още
неясен, но противниците на насилието в игрите определено изглеждат
далеч по-организирани, а дали това е хубаво ще разберем скоро.