Битката на конзолите: епизод пореден

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Битката на конзолите: епизод пореден

Битката за пазара на игровите конзоли ще се нажежи до червено наесен, когато “Сони” и “Нинтендо” ще пуснат новите си модели - “Плейстейшън” 3 и “Уи” (Wii) съответно. Те ще поставят на сериозно изпитание Xbox 360 на “Майкрософт”, който засега се радва на сериозен пазарен комфорт и трупа точки пред конкурентите си.
За очертаващата се битка беше загатнато миналата седмица на ежегодното събиране на индустрията на видеоигрите в Лос Анджелис, наричано просто Е3, на което и трите главни играчи на пазара на игрови конзоли разкриха част от бъдещата си стратегия. Там вниманието беше насочено главно към “Сони”, която най-накрая обяви кога ще пусне дългоочакваната “Плейстейшън” 3 и срещу каква цена. Конзолата излиза на пазара през ноември - първо в Япония, а после в САЩ и Европа. Моделът с 20 GB харддиск ще струва 499 долара, а този с 60 GB - 599 долара. Стартът й е година след Xbox 360, а цената - със 100 долара повече, но пък за сметка на това тя ще разполага с драйв за новия формат дискове Blu-ray. Именно изчакването на разработване на стандарти за защита на този формат от пирати причини сериозното забавяне на старта на новата апаратура. Компанията предвижда до март 2007 г. да пусне в Япония, САЩ и Европа над 6 млн. конзоли.
В опит да защити по-високата цена шефът на сектора, отговарящ за игри и конзоли в “Сони”, Фил Харисън заяви, цитиран от в. “Файненшъл таймс”: “Няма да се извиняваме, защото “Плейстейшън” 3 е най-добрата система за игри, създавана досега. Тя дори е нещо повече от обикновена конзола с вградения си плеър за Blu-ray, тя е мултимедийно чудо и мрежова платформа, което значително повишава реалната й стойност.” Това, което е очевидно, е, че на тази конзола могат да се правят много други неща, освен да се играят игри, коментира вестникът.
“Ще вземем лидерската позиция на пазара на конзоли от ново поколение, така както направихме с “Плейстейшън” и “Плейстейшън” 2, изказа се пред агенция “Блумбърг” и Казуо Хирай, шеф на “Сони” за САЩ. “Сони”, която е вторият в света производител на домашна електроника, е продала над 103 млн. “Плейстейшън” 2 от дебюта на конзолата през март 2000 г., посочва “Блумбърг”. Компанията владее 64 процента от пазара на това поколение по оценки на “Мерил Линч”. “Майкрософт” има едва 16, а “Нинтендо” - 13.
На Е3 изненадващо се появи и президентът на “Майкрософт” Бил Гейтс, за да обяви и представи опцията Live Anywhere, която ще позволи на геймърите да свързват в една мрежа Xbox 360, мобилни телефони под Windows и компютри с Windows Vista. Това прескачане от платформа на платформа би увеличило и спектъра на потенциалните геймъри, а и би привлякло повече и по-разнообразни рекламодатели, смятат от компанията.
“Майкрософт” предизвика бурни овации на изложението с уверението, че докато съперниците му излязат на пазара, ще е пуснал вече 10 милиона броя от Xbox 360, ще има 6 милиона абонати на Xbox Live и до края на годината ще реализира 160 игри от ново поколение, повечето от т.нар. втора вълна - по-богати графично и като възможности. Компанията направи дори и дълга демонстрация на Gears of War, която според експерти по игрите ще измести Halo, досегашния най-успешен франчайз, и ще бъде в състояние да се бори с “Плейстейшън” 3. “Сони”, смея да твърдя, е твърде скъпа, “Нинтендо” не разполага с достатъчно мощ, докато ние сме уцелили точния баланс”, заяви Роби Бах, шеф на отдела за развлечения към “Майкрософт”.
За разлика от конкурентите си, които имат по няколко сфери на действие, “Нинтендо” се съсредоточава само върху игрите и се опитва да увеличи с други средства клиентите си. На изложението компанията обеща да направи бъдещата си конзола по-евтина от тази на съперниците и по-лесна за ползване. Вместо да прибягват до сложни способности, японците се съсредоточиха върху чувствителния на движение контролер на “Уи” и демонстрациите показаха как с него лесно могат да работят и деца, и техните дядовци. Според анализатора от “Форестър ризърч” Пол Джаксън “Уи” е в състояние да заеме същата позиция като настоящата конзола на “Нинтендо” - GameCube, или тази на по-евтината втора. “Едва ли “Сони” и “Майкрософт” гледат сериозно на “Нинтендо” като на съперник при евентуална цена на “Уи” в диапазона 249 - 299 долара”, казва той. Според анализатори обаче именно с подобрения контролер японската компания ще привлече авторите на игри, които ще предпочетат да правят за “Нинтендо”, а не за Xbox 360, в който подобна характеристика отсъства.