На e-кафе с Невена 'neffi' Ангелова
На пръв поглед Невена 'neffi' Ангелова е момиче като всички останали.
Човек ще си каже, че вероятно се интересува от мода, бързи коли, смешни
"фешън" очила и други, присъщи на почти всяко 24-годишно момиче неща.
Родената в София геймърка завършва специалност "Опазване на околната
среда", но в момента не работи по специалността си и никак не съжалява
за това. Малкото свободно време посвещава на приятеля си и
ангажиментите с женския Counter-Strike отбор Man1a.bGirLs, с който през
изминалия уикенд се класира за финалите на тазгодишното издание на
Световната купа по електронен спорт (ESWC) в Париж, Франция.
-----------------
Какво означават игрите за теб?
Предимно начин за забавление. Много отбори обаче вече забравиха за това.
Как разбра за съществуването на електронни спортове и какво те мотивира да се анагажираш с отборния екшън Counter-Strike?
Всичко започна в едно малко клубче, в което работих. Чудех се как може
една игра да буди толкова емоции в хората, докато не започнах и аз да
играя. В началото на шега... Клубът се затвори и аз реших да отида в
друг - по-голям. Там завързах доста приятелства. Един ден няколко
момичета пожелаха да играя с тях в "отбор". Тогава само бях чувала за
отборната игра и ми се струваше, че не съм "достойна" за това. Но карта
след карта, рунд след рунд започна да ми става адски интересно, пък и
тогавашния ни капитан Петя, успя да ме мотивира и да ме накара да мисля
за по-големи изяви.
Сериозно ли гледаш на тези си занимания?
Сега, след три години труд и постигнати успехи, определено да. Аз съм
сериозен човек и когато реша да доведа нещо до самия му край, го правя
- без значение какво ми струва. Видях , че в България реализация за
този спорт няма (поне за сега и поне за женската част), но пък от друга
страна възможностите да излезеш от България и да се състезаваш като
национален отбор са добри.
Компютърните
игри се приемат като средство за развлечение и за много хора е трудно
да проумеят защо хубави, млади момичета като теб, си "губят времето"
пред екраните, вместо да ходят на пазар или дискотеки. Как ще ги
накараш да повярват?
Хубав въпрос и доста често
задаван. Мисля, че ако си добре организиран човек, би трябвало да имаш
време за всичко. Това е като някакъв вид хоби. Дали ще подреждам
колекцията си от марки по 2-3 часа на ден или ще играя Counter Strike -
мисля, че е все едно. Да не забравяме все пак, че такова събитие като
ESWC е веднъж в годината и си струва да се лишиш от някакви лични неща.
Възможно ли е хобито да се превърне в истинска професия за теб?
Това ми хоби определено не. Не мисля, че бих могла да играя и да си
изкарвам парите с това. Но си мисля, че бих могла да се занимавам с
нещо, свързано с играта. Напоследък виждам, че в България има бъдеще за
киберспорта и това го доказа организацията на националните квалификации
за ESWC 2006. Бих могла да бъда нещо като мениджър на някой отбор,
"team-spirit" или нещо подобно. Възхищавам се на мениджърката на
Virtus.Pro и тайно си мечтая някой ден да бъда като нея.
Присъствието
на жени в професионалния гейминг е относително скромно, като това с
пълна сила важи и за България. Какво държи момичетата далеч от
компютрите по света и по-конкретно у нас?
Не е особено
голямо в България, определено. Но за страни като Китай и САЩ то е доста
голямо. Ако го сравнявате с мъжкото присъствие - да, значително
по-малко е. Да не забравяме все пак, че CS си е мъжка игра и който не е
съгласен с това да дойде да поспори с мен.
Значи
признаваш, че женските състезания са просто шоу и се правят единствено
с цел привличане на публичното внимание към електронния спорт. Не се ли
чустваш обидена от подобни изявления?
Защо да се
чуствам обидена от това? Определено нещата при жените са много
по-различни. Те показват освен игра и визия.Това си е лично мое мнение
и не искам да задължавам никой с него. И все пак да не забравяме, че не
всичко е шоу - има наградни фондове и за жените.
Защо на практика всички жени в света
на електронните спортове се ориентират към нецивилизованите екшъни от
първо лице като Counter-Strike?
Нямам никаква идея за
това. Като цяло не мога да отговоря за другите жени по света. За себе
си мисля, че представлява интерес факта, че играта е отборна.
На
какво, според теб, се дължи фактът, че в Южна Корея състезанията по
компютърни и видео игри са от национално значение и привличат
вниманието на милиони зрители?
Индустрията, която
обхваща високите технологии на тази страна, като цяло е много
по-развита, така че естествено е интерес да будят този вид състезания.
Възможно ли е бурното развитие на високите технологии в България да предизвика подобен културен феномен?
Определено да. Но само ако говорим за бурно развитие. В момента сме на
светлинни години от Корея. Бих се радвала ако кибер-състезанията някога
представляват интерес и за по-голяма аудитория. Но ако трябва да си
говорим откровено, мисля, че това, което се случва сега в Корея, в
България ще се случи след поне 5-10 години.
Доволна ли си от работата на медиите в сферата на електронните спортове и тяхното промотиране пред масовия зрител?
Мисля, че още не сте достигнали до нивото на международните ви колеги.
Миналата година имах възможността да видя работата им във Франция и
смело мога да кажа, че още като че ли стъпка ви трябва за да ги
настигнете. Пък и за една година мисля, че развитието на медиите в тази
област е доста голямо. Да не забравяме, че всяко начало е трудно.
С какво се занимават състезателките от вашия отбор, когато не са пред компютъра?
Аз и Петя работим. Като работата ни отново е пред компютъра (смее се).
Аделина и Елизабет са ученички все още, а Ивелина е студентка. Обичаме
да излизаме вечер заедно, да се забавляваме.Заедно ходим по магазините,
на кино, на море. Забавно е. Почти всички са ангажирани и с приятелите
си.
От колко време играеш с останалите момичета в отбора и какви успехи имате до момента?
На първи юни правим 3 години. Естествено, отборът претърпя много
промени. Като цяло обаче духът /аз/ на отбора се запази, за което съм
много щастлива. Успехи кой знае какви нямаме, тъй като това, че в
България има само три женски отбора, ни ограничава доста. Постигнахме
много миналата година на турнира в Лариса, Гърция, където спечелихме
второ място. ESWC 2005 не ни донесе успех, тъй като групата ни беше
доста тежка, но съм много горда, че успяхме да играем срещу най-силните
отбори в света. От друга страна ESWC 2005 беше нашето първо по-голямо
изпитание и бяхме нещо като "зайци", тази година сме много по-уверени.
Успехи имаме и в доста онлайн - турнири, лиги и купи.
Кой и как ви помогна в нелеката задача да се превърнете в един от най-силните отбори на Балканския полуостров?
Смело можеш да кажеш - най-силния отбор на Балканите. Кое ни помогна?
Хмм.. Приятелските отношения в отбора, непрекъснатото желание за
постигане на всичко без значение от усилията и не на последно място
нашите треньори. Подкрепят ни верига от клубове "Man1a", Sennheiser и
Qpad.
Какви са личните ти очаквания и тези на отбора за представянето ви на Световната купа по електронен спорт?
Не искам да се задължавам с очаквания и прогнози. Искам обаче да
подчертая, че тази година всички сме много по-уверени в себе си. И да
кажа на всички, които си мислят, че отиваме само за да си купим
картичка от Лувъра, да ядем сладолед под Айфеловата кула и да се
разхождаме по Шанзелизе, че са в пълна грешка. Ще дадем всичко от себе
си да представим добре България. Пък с малко повече късмет можем да
донесем и някой медал. Знае ли човек...
Какво
ще кажеш на всички, които се присмиват на геймърите и ненавиждат дори
престижни турнири като Световната купа по електронен спорт?
Всеки прави своя избор. И само хората, които не го разбират това могат да се присмиват и да съдят. Всеки сам за себе си решава с какво да се занимава и да се забавлява.