Накратко за QuakeCon 2006
През изминалия уикенд луксозният комплекс Trinity Exhibition Center на
хотел Hilton Anatole, Далас, приюти десетото юбилейно издание на
QuakeCon. Макар в последните години да се нароиха безброй анти-фенове
на id Software, QuakeCon си остава едно най-важните събития в гейминг
календарите. Насочената предимно към Quake конвенция не е просто
огромен рекламен щанд, нито поредният ежегоден турнир. QuakeCon е
място, което геймъри от целия свят посещават, за да се срещнат наживо
с идолите си, да разберат за бъдещите планове на една от най-значимите
гейминг компании в света или просто, за да се забавляват. Това е събитие, което журналисти от всички големи
медии следят с интерес и турнир, който професионалните киберспортисти
не изпускат за нищо не света. Към днешна дата започнатата от шепа
брадясали фенове конвенция, се издържа сама единствено чрез спонсори.
Посетителите и участниците в турнири не плащат нито стотинка.
В
края на пролетта започнаха да се носят слухове, че QCon 2006 е отложен,
с намалял бюджет и т.н. Нищо такова не се случи. Местата за BYOC
събитията тази година бяха осезаемо редуцирани в сравнение с миналата
година, но за сметка на това спонсорите бяха повече. В
шикозния хотел Hilton Anatole пристигнаха не повече от 5 хиляди
професионални играчи и обикновени фенове. Турнирите бяха ориентирани
единствено към Quake 4 и Wolfenstein: Enemy Territory. Но почти всеки имаше възможност да изпробва лично отложения за
първото тримесечие на 2007 отборен екшън от първо лице Enemy Territory:
Quake Wars.
Малко преди края на събитието на сцената се качи и
легендарният технически гений Джон Кармак, който изнесе поредната си
едночасова реч, в рамките на която засегна безброй теми, свързани с
миналото, настоящето и бъдещото на id Software и, разбира се, гейминг
индустрията. Този път не спомена почти нищо за амбициите си да полети в
космоса. Но противно на очакванията разкри, че е поверил три игри за
мобилни телефони на външни студия.
Всъщност речта му продължи около два часа, ако броим и въпросите, на
които обичайно отговаря в края. Ето и по-важните засегнати теми:
*Все още необявеното (Rage: Anarchy) заглавие на id Software, е фокусирано най-вече към геймплея за сметка на графиката
*Играта ще бъде екшън от първо лице и би трябвало да бъде различна от всички техни заглавия
*Същото заглавие ще използва значително подобрена версия на "megatexture" технологията
*id ще продължи да работи върху продължения или пълни конверсии на всички познати техни игри
*Кармак обяви Quake III Arena за "най-чистата игра до момента"
*Макар компанията да разработва игрите си едновременно и за конзолите от следващо поколение, PC остава като основна платформа
*Поддръжката на многоядрени и многопроцесорни системи от техните продукти ще става все по-добра независимо от платформата
*Кармак
обяснява слабия прогрес на софтуера през годините - според него гейм
компаниите са изправени пред същите проблеми, които софтуерни фирми са
имали преди десетилетия
*Кармак смята мобилните телефони за по-перспективни от Nintendo DS ако човек иска да "съживи" стара технология/игра
*Сигурността
е била приоритет при създаването на Quake 3 - след като програмният код
на играта бе предоставен за свободно ползване, съобразно регулациите на
GPL, неизвестен досега програмист намери сериозна пролука, която бе
"запушена" в рамките на два дни
*Същите проблеми със
сигурността се появяват в следствие на кръпка (patch) - някои от
обновяванията биваха разработвани от определени хора извън компанията
*Кармак
заяви, че кодът на Quake 3 е бил забавен заради нестихващия интерес към
играта и попита присъстващи дали смятат, че той е станал публичен
прекалено рано - малцина се съгласиха, че щедрият подарък е дошъл
по-рано отколкото трябва
*Той изрази едновременно недоволство
и разбиране относно липсата на комерсиални заглавия, използващи кода на култовия мултиплейър екшън. Според него работата по игра в днешно време не е лека задача.
*Според него всички в id искат да продължат работата си по игри и технологии, с които са свикнали
*В
следващото заглавие на компанията ще има много екшън и десетки
персонажи на екрана едновременно - все неща, които липсваха в Doom 3 и
Quake 4
*Изглежда хардуерният гигант NVIDIA спонсорира ракетния проект Armadillo Aerospace в надпреварата за X-Prize
И
тъй като съм ужасно слаб и неграмотен псевдо-журналист, ви предоставям
видео материал от речта на Джон Кармак, насочена най-вече към
техническата страна на нещата. Благодаря на колегите от
PlanetQuake4.net за ценниq видео материал:
Видео запис на речта (изисква Flash)
А
сега за турнирите. Много напрегнати, както винаги, и все така
провеждани в досадния BO1 (една карта за победа) формат. Актуалната
версия 1.3 на Quake 4 се появи броени дни преди QuakeCon и внесе
сериозни промени в геймплея, така че организаторите бяха принудени
използват предходното обновяване (1.2), независимо от всичките му
недостатъци. Като изключим няколкото издания на модификацията ETPro, за
Wolfenstein: Enemy Territory обновяване не е излизало от доста време
насам. Ето и всички резултати от официалните турнири (BYOC събитията не
са включени):
Quake 4 1vs1
1. Йохан "Toxic" Куик (Швеция) - $15 000
2. Антон "Cooller" Сингов (Русия) - $7 000
3. Александър "Ztrider" Ингарв (Швеция) - $5 000
Quake 4 2vs2
1. Britney (Toxic & Ztrider - Швеция) - $13 000
2. All the Rage (2GD & blue - смецен европейски отбор) - $7 000
3. mouz (Cooller & Jibo - Русия) - $5 000
Wolfenstein: Enemy Territory
1. idle (Естония) - $15 000
2. Crossfire.nu (смесен европейски отбор) - $10 000
3. KiH (смесен европейски отбор) - $5 000
Както
се вижда, американските геймъри не постигнаха абсолютно нищо в
официалните дисциплини. Желаещите да изгледат големите финали или
случайни срещи могат да се насочат към този адрес, където се помещават всички записи/дема.
За
QuakeCon могат да се кажат още много неща, но безспорно най-важните
елементи са презентациите на бъдещи заглавия, речта на Джон Кармак и
турнирите. Вероятно има много други любопитни факти, но човек трябва да
е там. В този ред на мисли няма нужда от разкази за лъскави хотели,
сексапилни руси момичета, предложения за брак, множество викторини с
безброй щедри награди (включително лаптопи) и шумната BYOC част.