Накратко за QuakeCon 2006

На живо
Заседанието на Народното събрание

Накратко за QuakeCon 2006

През изминалия уикенд луксозният комплекс Trinity Exhibition Center на хотел Hilton Anatole, Далас, приюти десетото юбилейно издание на QuakeCon. Макар в последните години да се нароиха безброй анти-фенове на id Software, QuakeCon си остава едно най-важните събития в гейминг календарите. Насочената предимно към Quake конвенция не е просто огромен рекламен щанд, нито поредният ежегоден турнир. QuakeCon е място, което геймъри от целия свят посещават, за да се срещнат наживо с идолите си, да разберат за бъдещите планове на една от най-значимите гейминг компании в света или просто, за да се забавляват. Това е събитие, което журналисти от всички големи медии следят с интерес и турнир, който професионалните киберспортисти не изпускат за нищо не света. Към днешна дата започнатата от шепа брадясали фенове конвенция, се издържа сама единствено чрез спонсори. Посетителите и участниците в турнири не плащат нито стотинка.
В края на пролетта започнаха да се носят слухове, че QCon 2006 е отложен, с намалял бюджет и т.н. Нищо такова не се случи. Местата за BYOC събитията тази година бяха осезаемо редуцирани в сравнение с миналата година, но за сметка на това спонсорите бяха повече. В шикозния хотел Hilton Anatole пристигнаха не повече от 5 хиляди професионални играчи и обикновени фенове. Турнирите бяха ориентирани единствено към Quake 4 и Wolfenstein: Enemy Territory. Но почти всеки имаше възможност да изпробва лично отложения за първото тримесечие на 2007 отборен екшън от първо лице Enemy Territory: Quake Wars.
Малко преди края на събитието на сцената се качи и легендарният технически гений Джон Кармак, който изнесе поредната си едночасова реч, в рамките на която засегна безброй теми, свързани с миналото, настоящето и бъдещото на id Software и, разбира се, гейминг индустрията. Този път не спомена почти нищо за амбициите си да полети в космоса. Но противно на очакванията разкри, че е поверил три игри за мобилни телефони на външни студия.
Всъщност речта му продължи около два часа, ако броим и въпросите, на които обичайно отговаря в края. Ето и по-важните засегнати теми:
*Все още необявеното (Rage: Anarchy) заглавие на id Software, е фокусирано най-вече към геймплея за сметка на графиката
*Играта ще бъде екшън от първо лице и би трябвало да бъде различна от всички техни заглавия
*Същото заглавие ще използва значително подобрена версия на "megatexture" технологията
*id ще продължи да работи върху продължения или пълни конверсии на всички познати техни игри
*Кармак обяви Quake III Arena за "най-чистата игра до момента"
*Макар компанията да разработва игрите си едновременно и за конзолите от следващо поколение, PC остава като основна платформа
*Поддръжката на многоядрени и многопроцесорни системи от техните продукти ще става все по-добра независимо от платформата
*Кармак обяснява слабия прогрес на софтуера през годините - според него гейм компаниите са изправени пред същите проблеми, които софтуерни фирми са имали преди десетилетия
*Кармак смята мобилните телефони за по-перспективни от Nintendo DS ако човек иска да "съживи" стара технология/игра
*Сигурността е била приоритет при създаването на Quake 3 - след като програмният код на играта бе предоставен за свободно ползване, съобразно регулациите на GPL, неизвестен досега програмист намери сериозна пролука, която бе "запушена" в рамките на два дни
*Същите проблеми със сигурността се появяват в следствие на кръпка (patch) - някои от обновяванията биваха разработвани от определени хора извън компанията
*Кармак заяви, че кодът на Quake 3 е бил забавен заради нестихващия интерес към играта и попита присъстващи дали смятат, че той е станал публичен прекалено рано - малцина се съгласиха, че щедрият подарък е дошъл по-рано отколкото трябва
*Той изрази едновременно недоволство и разбиране относно липсата на комерсиални заглавия, използващи кода на култовия мултиплейър екшън. Според него работата по игра в днешно време не е лека задача.
*Според него всички в id искат да продължат работата си по игри и технологии, с които са свикнали
*В следващото заглавие на компанията ще има много екшън и десетки персонажи на екрана едновременно - все неща, които липсваха в Doom 3 и Quake 4
*Изглежда хардуерният гигант NVIDIA спонсорира ракетния проект Armadillo Aerospace в надпреварата за X-Prize
И тъй като съм ужасно слаб и неграмотен псевдо-журналист, ви предоставям видео материал от речта на Джон Кармак, насочена най-вече към техническата страна на нещата. Благодаря на колегите от PlanetQuake4.net за ценниq видео материал:
А сега за турнирите. Много напрегнати, както винаги, и все така провеждани в досадния BO1 (една карта за победа) формат. Актуалната версия 1.3 на Quake 4 се появи броени дни преди QuakeCon и внесе сериозни промени в геймплея, така че организаторите бяха принудени използват предходното обновяване (1.2), независимо от всичките му недостатъци. Като изключим няколкото издания на модификацията ETPro, за Wolfenstein: Enemy Territory обновяване не е излизало от доста време насам. Ето и всички резултати от официалните турнири (BYOC събитията не са включени):
Quake 4 1vs1
1. Йохан "Toxic" Куик (Швеция) - $15 000
2. Антон "Cooller" Сингов (Русия) - $7 000
3. Александър "Ztrider" Ингарв (Швеция) - $5 000
Quake 4 2vs2
1. Britney (Toxic & Ztrider - Швеция) - $13 000
2. All the Rage (2GD & blue - смецен европейски отбор) - $7 000
3. mouz (Cooller & Jibo - Русия) - $5 000
Wolfenstein: Enemy Territory
1. idle (Естония) - $15 000
2. Crossfire.nu (смесен европейски отбор) - $10 000
3. KiH (смесен европейски отбор) - $5 000
Както се вижда, американските геймъри не постигнаха абсолютно нищо в официалните дисциплини. Желаещите да изгледат големите финали или случайни срещи могат да се насочат към този адрес, където се помещават всички записи/дема.
За QuakeCon могат да се кажат още много неща, но безспорно най-важните елементи са презентациите на бъдещи заглавия, речта на Джон Кармак и турнирите. Вероятно има много други любопитни факти, но човек трябва да е там. В този ред на мисли няма нужда от разкази за лъскави хотели, сексапилни руси момичета, предложения за брак, множество викторини с безброй щедри награди (включително лаптопи) и шумната BYOC част.