Windows Vista като обединител на геймърите

Windows Vista като обединител на геймърите

Официалната поява на Windows Vista предизвика едновременно радост и тъга. По-младите геймъри и PC потребители се радват на шареното, но следящите по-отблизо действията на софтуерния гигант, са по-скоро притеснени. Както отдавна се знае, най-голямата новост при Vista е наборът програмни интерфейси, познат като DirectX 10.
Според Microsoft от новата платформа ще се възползват както производителите на игри, така и всички обикновени потребители, за които графиката е наистина важна. Първото наистина качествено заглавие, което ще се възползва от безспорните предимства на DX10 е фантастичният екшън от първо лице Crysis, издаван от гиганта Electronic Arts.
Заглавието се разработва единствено за PC и се очаква около средата на тази година. Конзолни версии не се предвиждат. Макар че ще работи безпроблемно на Windows XP, потребителите на тази операционна система не биха могли да се насладят на прекрасната графика, дори вече да разполагат с видео карта от осмото поколение GeForce на nVidia – единствената серия предлагаща хардуерно ускорение на графиката в DX10 режим.
Другият голям плюс на Vista е свързан с конзолите и по-скоро почти пълната интеграция с операционната система с Xbox Live. Плановете на Microsoft предвиждат в бъдеще да се появяват междуплатформени мултиплейър заглавия от рода на Shadowrun, UNO и Halo 2, чиято PC версия ще работи единствено с Vista.
Междувременно стратегията "Games for Windows" ще има за цел да убеди милиони потребители, че персоналните компютри са вече унифицирана платформа и не страдат от проблеми със съвместимостта. Естествено, това ще важи само и единствено за потребителите на Vista. Всички други са вън от играта, а Linux ще се превърне в още по-голямо страшилище. Обединението не е лошо нещо, но в с Microsoft човек никога не знае. Поне засега обаче компанията прави най-вече хубави неща за гейминга като цяло.
Обявените от софтуерната компания системни изисквания за Vista са твърде скромни и далеч не отговарят на реалните. Процесор с тактова честота 800MHz и 512MB системна памет са истински тормоз дори за Windows XP, а какво остава за новата ОС, искаща минимум 15GB дисково пространство само за инсталацията.
Представители на компанията уверяват потребителите, че Windows XP ще бъде активно поддържан до 2011, но ще положи усилия да вкара потребителите в правия път. Как точно ще стане това не е съвсем ясно.
Непосредствено след официалната премиера, вече бивш служител на компанията споделя, че новите протоколи за сигурност имат и своите негативни страни. Според него редица производители на малки игри са вложили огромни средства в пригаждането на продуктите си за Vista. Проблемът е породен от странното поведение на внедрения от MS софтуер за "родителски контрол" на съдържанието, засягащ както игрите, така и филмите, музиката, дори книгите.
Родителите, имащи желание да се възползват от вградения "родителски контрол" на Vista най-вероятно ще блокират достъпа до хиляди широко разпространени "фамилни заглавия" без рейтинг от Entertainment Software Rating Board (ESRB).
Системата ESRB има за цел да класифицира игрите като подходящи за хора на определени възрасти. Критериите най-често са наличие на сцени с насилие, еротика, порнография, страх, дискриминация и т.н. Най-сериозният проблем е насилието. По една или друга причина, редица компании извън САЩ произвеждат "игри на килограм" за подрастващи и по принцип не се нуждаят от благословията на въпросната организация. Работата е там, че внедреният от Microsoft софтуер за "родителски контрол" автоматично решава, че щом даден продукт не е проверен и маркиран от ESRB, достъпът до него ще бъде ограничен. Всичко това зависи от волята на родителя, разбира се.
Но какво става, ако той разполага с инсталирано копие на подходящия за лица над 17 години Doom 3, а в същото време е забранил опцията за контрол, за да могат децата спокойно да играят, когато той отсъства?
Но всичко това няма значение, защото Windows Vista е нещо ново, шарено и прекрасно. Така или иначе положението или ще бъде овладяно, или производителите на малки игри ще трябва да работят с ESRB или други подобни агенции като европейската Pan-European Game Information (PEGI).